شناسه خبر : 15737 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ممنوعیت فعالیت بانوان در کافی‌شاپ‌ها

ناظم متعرض به مدرسه بازمی‌گردد؟

امسال در حالی روزهای پایانی واپسین ماه تابستان را سپری می‌کنیم که سکاندار وزارت علوم با نظر لطف نمایندگان به منزل تشریف برده‌اند و اخبار مجلس حکایت از آن دارد که شاید وزیر آموزش و پرورش نیز جشن آغاز سال جدید را از تلویزیون مشاهده کند.

حمیده حق‌پرست
امسال در حالی روزهای پایانی واپسین ماه تابستان را سپری می‌کنیم که سکاندار وزارت علوم با نظر لطف نمایندگان به منزل تشریف برده‌اند و اخبار مجلس حکایت از آن دارد که شاید وزیر آموزش و پرورش نیز جشن آغاز سال جدید را از تلویزیون مشاهده کند. در هفته گذشته نتایج کنکور سراسری و آزاد اعلام شد و بسیاری از جوانان کشور به صورتی مسیر آتی خود را انتخاب کردند. مسیری که مثل چند دهه پیش تنها یک گزینه در پیش ندارد و هر متقاضی ورود به دانشگاه مخیر به انتخاب گزینه‌های متفاوتی است. امسال عملاً کسی پشت سد کنکور نماند و حتی غایبان آزمون نیز امکان انتخاب رشته را یافتند. با توجه به اظهارات مسوولان آموزش عالی پیش‌بینی می‌شود همه ظرفیت‌های دانشگاه آزاد و سراسری امسال پر نشود و تعداد قابل توجهی از صندلی‌های موسسات آموزش عالی شانس نشستن دانشجو بر روی خود را نداشته باشند. ماجرای کشف مهمات در زیر خانه‌ای در یوسف‌آباد تهران که روزهای آخر مردادماه به تیتر نخست روزنامه‌ها بدل شده بود، نیز هنوز هم خبرساز است. در هفته گذشته خبرآنلاین در این باره نوشت: «...در حالی هنوز مهمات به‌طور کامل تخلیه نشده که گفته می‌شود در چاه همسایه این خانه قدیمی نیز مقدار قابل توجهی مهمات پیدا شده است. طبق گزارش‌ها عملیات حفاری وارد مرحله جدیدی شده که بر اساس آن، مهماتی که در چاه همسایه است زیر مقدار زیادی بتن مدفون مانده است... از قرار معلوم این خانه در سال گذشته بازسازی شده بود و وقتی صاحبخانه متوجه این مهمات در چاه شده بود با حجم بسیار زیادی بتن روی آن مهمات را پوشانده بود و این موضوع را به هیچ نهاد و ارگانی حتی نیروهای انتظامی اعلام نکرده بود. هنوز از وسعت دقیق این انبار مهمات خبری منتشر نشده ‌است. ان‌شاءالله که خطری ساکنان این منطقه از پایتخت را تهدید نکند. در نیمه شهریورماه خبرگزاری فارس در خبری از استقبال خانواده‌ها از طرح مبادله دستگاه ماهواره با دستگاه گیرنده دیجیتال دریافت تلویزیون خبر داد. در کنار این خبر اما رسانه‌ها از موج جدید برخورد با دارندگان تجهیزات دریافت ماهواره در پایتخت و هجوم ناجا برای تخریب این ادوات روی سقف منازل شهروندان خبر دادند. هفته گذشته در حوزه ورزش و سینما نیز اخبار خوبی برای جامعه ایرانی منتشر شد. از سویی والیبالیست‌های ایرانی توانستند با اقتدار به مرحله دوم مسابقات جام جهانی صعود کنند، از سوی دیگر در حالی که اخبار از رکوردشکنی‌های پی‌درپی «شهر موش‌ها 2» در گیشه خبر می‌دهد، در آن سوی دنیا یک اثر دیگر سینمایی ایران نیز صاحب افتخار شد. طبق گزارش‌ها فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد در جشنواره معتبر ونیز جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

مانع جدید در حوزه اشتغال بانوان
در نیمه شهریورماه رئیس اماکن پایتخت اعلام کرد که طبق قانون زنان حق فعالیت در کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها را ندارند. آنان تنها در شغل‌هایی می‌توانند فعال باشند که در بخش عمومی این اماکن تردد نداشته باشند. جوازهایی نیز که به نام بانوان صادر شده، در صورتی معتبر است که برای فعالیت مباشر مرد نیز در این زمینه در نظر گرفته شده باشد. این خبر با واکنش بسیاری در فضای رسانه‌ای کشور مواجه شد. شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور از نخستین چهره‌های دولتی بود که به این خبر واکنش نشان داد. او در این‌باره اعلام کرد: «اشتغال برای برخی زنان در این اماکن ضروری است و خرج زندگی خود را از این راه به دست می‌آورند. آیا باید به دنبال این ممنوعیت، آنها دزدی کنند؟... به گفته رئیس اداره اماکن ناجا اشتغال زنان در فضای عمومی سفره‌خانه‌ها ممنوع است اما در آشپزخانه‌ها ایرادی ندارد اما باید دید که این موضوع از روی برداشت و اظهارنظر شخصی و سلیقه‌ای است یا خیر؟ و طبق کدام مصوبه و قانون اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها ممنوع است؟ هم‌اکنون بخش زیادی از آمار بیکاری در جامعه به زنان اختصاص دارد، با توجه به وضعیت بیکاری زنان در جامعه این اماکن به عنوان محلی برای کسب درآمد و گذران زندگی محسوب می‌شود که می‌تواند اشتغال‌زایی برای زنان را به دنبال داشته باشد... باید به این نکته توجه شود که آیا زنانی که هم‌اکنون در کافی‌شاپ‌ها مشغول به کار هستند به دنبال این ممنوعیت باید تکدی‌گری یا دزدی کنند؟... باید در صورت گذاشتن این ممنوعیت‌ها راهکارهای جایگزین ارائه شود و درصورتی‌که راهکار دیگری ارائه نشود ممکن است زنان با آسیب‌های اجتماعی زیادی مواجه شوند.» به نظر می‌رسد بعضی از عزیزان علاقه ویژه‌ای به خانه‌نشین شدن بانوان دارند. این طور که پیش می‌رود بعید نیست تا چند وقت دیگر در هر محیط کاری که دارای اندرونی و بیرونی باشد، بانوان تنها اجازه حضور در اندرونی را داشته و امکان حضور در بخش بیرونی را نیابند. درباره وضعیت اشتغال بانوان گزارشی در دنیای اقتصاد منتشر شده است که مرور آن خالی از لطف نیست. این روزنامه در گزارش خود از کاهش قابل ملاحظه زنان در بازار کار طی سال‌های 1384 تا 1392 خبر می‌دهد. او با استناد به آمارها تاکید کرده است: در سال 1384 نزدیک به سه میلیون و 961 هزار نفر از شاغلان کشور «زن» بوده‌اند، در حالی که در سال گذشته، این تعداد به حدود سه میلیون و 145 هزار نفر رسیده است. موضوعی که حکایت از کاهش تقریباً 816 هزارنفری تعداد شاغلان زن در سال‌های اخیر دارد. به بیان دیگر به‌طور متوسط در هر سال، بیش از 100 هزار نفر از زنان شاغل در کشور از بازار کار کنار می‌روند.

ناظم متعرض می‌تواند دو سال دیگر به مدرسه بازگردد
سرانجام حکم دادگاه بدوی پرونده آزار و اذیت چند دانش‌آموز توسط ناظم مدرسه از سوی شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران اعلام شد. طبق حکم مجرم به 100 ضربه شلاق، دو سال تبعید به منطقه بد آب و هوا و دو سال محرومیت از فعالیت فرهنگی، آموزشی و ورزشی محکوم شد. قاضی «محمدی‌کشکولی» رئیس شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران در این‌باره گفت: «این حکم با توجه به نظریه پزشکی قانونی و با حکم سه قاضی صادر شده و تا 20 روز پس از ابلاغ قابل ‌تجدید نظرخواهی است.» در همین رابطه غلامرضا طیرانیان، حقوقدان، در گفت‌وگو با فرهیختگان گفت: «چنانچه ثابت شود لواط صورت گرفته است، مجرم به اعدام محکوم می‌شود، اما اگر در حد تفخیض باشد، یعنی لواط کامل صورت نگرفته باشد، مجازاتی بسیار کمتر از لواط در نظر گرفته خواهد شد و مجرم به شش ماه تا سه سال زندان محکوم می‌شود. در قانون مجازات جدید نیز برای چنین جرائمی مجازات‌های درجه 2 و 3 در نظر گرفته شده است، اما در این پرونده با توجه به جریحه‌دار شدن احساسات عمومی و با وجود اینکه محلی که جرم در آن صورت گرفته مدرسه بوده است، در مجازات مجرم تا حدی مراعات شده است.» عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه ‌یک دادگستری اما می‌گوید: «به نظر می‌رسد با توجه به نظر پزشکی قانونی در این پرونده مجازات در چارچوب قانونی صادر شده و قاضی از اختیارات خود که مجازات‌های تکمیلی است، استفاده کرده است. به همین دلیل مجرم را علاوه بر شلاق به محرومیت اجتماعی و تبعید نیز محکوم کرده است.» هرچند که باید یاد بگیریم برخورد قاطع با اشد مجازات متفاوت است، اما به نظر می‌رسد که منطقی بود چنین فردی با محرومیت مادام‌العمر فعالیت در مراکز آموزشی، فرهنگی و... مواجه شود. مجازاتی که در اکثر کشورهای پیشرفته در این زمینه در نظر گرفته می‌شود. احتمالاً مجازات فعلی بازدارندگی لازم را برای سایر مجرمان احتمالی به همراه نخواهد آورد.

خدمات عمومی جایگزین حبس می‌شود
در روزهای گذشته در حوزه اصلاح قوانین شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده‌ایم. به طور نمونه در هفته پیش هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی ماده 79 قانون مجازات اسلامی را تصویب کرد. بر اساس این آیین‌نامه اجرایی، خدمات عمومی رایگان جایگزین مجازات حبس می‌شود و زندانیان می‌توانند دوران محکومیت و حبس خود را در یکی از نهادهای معرفی‌شده از سوی قاضی پرونده با انجام خدمات عمومی رایگان بگذرانند. بر اساس این آیین‌نامه، دادگاه صادرکننده رای با رضایت محکوم و با توجه به نوع جرم، صلاحیت علمی و اخلاقی، شخصیت، تخصص، مهارت و تجربیات و سن محکوم و... آنان را به یکی از نهادهای عام‌المنفعه برای انجام خدمات عمومی معرفی کند. شرق در این زمینه در یادداشتی با عنوان «مجازات جایگزین، نقطه قوت برای بزهکاران تصادفی» نوشت: «...از محاسن این روش، می‌توان به چند مورد اشاره کرد، اولاً به دلیل عدم این مجازات، اثر تخریبی بیشتر بر شخصیت و رفتار مجرم نخواهد گذاشت. ثانیاً هزینه بر جامعه تحمیل نخواهد کرد و ثالثاً انرژی و وقت نهادهای عمومی را تلف نخواهد کرد. خوشبختانه هرچند دیرهنگام، قانون مجازات اسلامی به بخشی از این جایگزین‌ها توجه و زمینه استفاده از تدابیر را فراهم نمود که قطعاً می‌تواند برای بزهکاران اتفاقی بسیار مهم باشد»

موج نگران‌کننده سرطان در ایران
ثبت سالانه 90 هزار مورد جدید از ابتلا به سرطان در کشور و مرگ و میر 55 هزار مبتلا به سرطان، حکایت از این واقعیت دارد که شیوع سرطان در ایران نگران‌کننده است. مهر در گزارشی به این مساله پرداخته است. این رسانه می‌نویسد: «متخصصان حوزه سلامت معتقدند که شیوع سرطان در ایران نگران‌کننده است و اگر وضع به همین شکل ادامه یابد، موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان نیز سرعت خواهد گرفت. این در حالی است که هنوز آمار دقیق و مستندی از موارد ابتلا به سرطان در کشور نداریم و آنچه اعلام می‌شود، آمارهای تخمینی است که با آمارهای واقعی، فاصله دارد. ایرج حریرچی معاون مدیریت منابع انسانی و توسعه وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده است که موارد ابتلا به سرطان در ایران طی 15 تا 20 سال آینده دو برابر خواهد شد. او با اشاره به صرف هزینه هشت هزار میلیاردتومانی برای درمان سرطان در کشور، عنوان داشته که در زمینه برنامه کنترل و پیشگیری از سرطان در کشور، به خوبی برنامه‌ریزی نمی‌کنیم. میزان مرگ و میر به علت بروز سرطان در یک سال در ایران 73/0 درصد است، در حالی که متوسط جهانی این شاخص 58/0 درصد و در کشورهای توسعه‌یافته کمتر از نیم درصد است.» در این گزارش تاکید شده است: «کشنده‌ترین سرطان در کشور سرطان معده است. سرطان ریه، پستان، روده بزرگ، معده و پروستات نیز پنج سرطان شایع کشور هستند.»

84 درصد مرگ ایرانی‌ها به دلیل فشارخون
ایسنا نیز گفت‌وگویی با علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت داشته است. سیاری در این گفت‌وگو با بیان اینکه 18 میلیون نفر در کشور کم‌تحرک‌اند، کم‌تحرکی و تغذیه ناسالم را از عوامل خطر سلامت جامعه خواند و اعلام کرد سالانه 19 هزار نفر نیز به دلیل کم‌تحرکی جان خود را از دست می‌دهند. او در بخش دیگری از این گفت‌وگو خبر داد میزان مصرف نمک در کشور ما دو برابر مصرف جهانی است. 19 میلیون نفر در کشور ما فشار خون بالا دارند و 84 درصد مرگ و میر در کشور ما مرتبط با فشارخون بالاست. هفت میلیون نفر از ایرانیان نیز مبتلا به دیابت هستند، 15 میلیون نفر نیز چربی خون بالا دارند و سالانه 34 هزار نفر به دلیل ابتلا به چربی خون جان خود را از دست می‌دهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها