شناسه خبر : 14824 لینک کوتاه

امیر تتلو آزاد شد

قانون سلامت روان در انتظار تایید دولت

حمیده حق‌پرست
هرچند دومین ماه پاییز از این هفته آغاز شده‌ است، اما هنوز برخی از دانشگاه‌های کشور در حال اعلام قبولی‌های خود در مرحله تکمیل ظرفیت هستند. در این فضا به نظر می‌رسد میان وزارت علوم و دانشگاه آزاد تنشی بزرگ در حال شکل‌گیری است. به گزارش «مهر» هفته پیش کارن ابری‌نیا، مدیرکل آموزش عالی دانشگاه‌های غیردولتی وزارت علوم با حضور در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه چهار سیما، اختلاف وزارت علوم و دانشگاه آزاد بر سر کد رشته‌های این دانشگاه را بررسی کرد. ابری‌نیا در پاسخ به درخواست دانشگاه آزاد مبنی بر ارزیابی دانشگاه آزاد مانند سایر موسسات آموزش عالی گفت: این صحبت‌ها، شگفت‌آور است، وزارت علوم طی سال‌های اخیر به دنبال ارتقای کیفیت آموزشی است، با وجود این مشکلاتی را که دانشگاه آزاد ایجاد کرده بسیار تحمل کرده و با این دانشگاه همراهی کرده است. وزارت علوم اگر قصد داشت معیارها، شاخص‌ها و ضوابطی را که برای زیر نظام‌های دیگر اجرا کرده برای این دانشگاه اجرا می‌کرد، الان شاید ۶۰ درصد فعالیت‌های این دانشگاه تعطیل می‌شد. این دانشگاه باید زیر نظام وزارت علوم حرکت کند و باید از تمام ضوابط حاکم پیروی کند و نمی‌تواند تافته جدا بافته باشد. تنها کدرشته‌هایی که در سایت وزارت علوم اعلام شده دارای مجوز هستند. دانشجویان به سایت وزارت علوم مراجعه کرده و کد رشته‌های دارای مجوز را انتخاب کنند در صورتی که در غیر از این کد رشته‌ها تحصیل کنند مدارک آنها تایید نمی‌شود. این دعواها بسیاری از جوانان و خانواده‌های آنان را نگران کرده است.

امیر تتلو آزاد شد
سرانجام امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو که از خواننده‌های زیرزمینی رپ است، آزاد شد. به گزارش «فرهیختگان» خبر آزادی این خواننده زیرزمینی به سرعت در فضای مجازی پیچید و او در صفحه اینستاگرامش نوشت: 63 روز بعد...! همین الان! قوی‌تر و پاک‌تر از همیشه. خیلی جای گلگی هست از خیلی‌ها اما بخشش از بزرگان است. ما هم که تو این سفر کلی بزرگ شدیم به لطف پروردگار. پس اصلاً حرف منفی نمی‌زنیم. از همین الان می‌چسبیم به کار و تلاش و.... این خواننده دوم شهریور به اتهام «تشویق جوانان به فساد و فحشا» توسط دادسرای فرهنگ و رسانه، بازداشت شد. او دو سال قبل نیز بازداشت شده و با نوشتن ندامت‌نامه از زندان آزاد شده بود. شایان ذکر است که این چهره تنها خواننده ایرانی است که اجازه یافته است ترانه‌ای را روی ناو جنگی ارتش اجرا کند.

ایران قربانی جدید تغییر اقلیم
«تاثیر تغییر اقلیم در جوامع، پیش‌بینی شده بود اما اثرات تغییر اقلیم در کشور ما زودتر دیده شد.» معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در مراسم روز جهانی مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی با برشمردن شواهد این پدیده در ایران، از افزایش دما، کاهش بارندگی، خشکیدن تالاب‌ها و کاهش آب‌های زیرزمینی یاد کرد و گفت: «ایران قربانی اثرات تغییر اقلیم است.» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با برداشتن نقاب از چهره پدیده جهانی تغییر اقلیم، در این مراسم از اقدامات ایران و لزوم همکاری‌های بین‌المللی در این مورد سخن گفت.
معصومه ابتکار همچنین با بیان اینکه امروزه به‌طور متوسط شاهد افزایش 5 /1درجه‌ای دما در برخی از مناطق کشور هستیم و در برخی استان‌ها تا سه درجه افزایش دما را تجربه کرده‌ایم، گفت: «کاهش بارندگی یکی دیگر از تاثیرات تغییر اقلیم بر کشور است که لازمه مقابله با آن اقدام جدی ملی و همراهی جدی بین‌المللی است، اما به نظر می‌رسد به اندازه کافی به اثرات تغییر اقلیم توجه نشده است.»
ابتکار با اشاره به خشکیدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها، کاهش آب‌های زیرزمینی و توسعه بیابان به‌عنوان آثار تغییر اقلیم در ایران، مقابله با این پدیده را نیازمند اقدامی قاطع و هماهنگ دانست، چرا که «مساله آب و آینده ایران» مطرح است. «نمی‌توانیم کوتاهی و تعلل کنیم. شاید در گذشته به منابع آب توجه کافی نشده اما اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مدیریت روان‌آب‌ها و منابع زیرزمینی نیازمند تجدید نظر و بازنگری است.» او با این مقدمه، دستیابی به فناوری‌های روز دنیا را از نیازمندی‌های مدیریت صحیح آب و کشاورزی دانست؛ اقدامی که به گفته او، دولت یازدهم گام‌های موثری برایش برداشته، هرچند «باید موضوع را جدی‌تر گرفت و تهدید را کوتاه‌مدت دید و دانست که در آینده مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد». به گفته معاون رئیس‌جمهوری، بخشی از این وضع به نحوه مدیریت و بخش دیگر به تاثیرات جهانی برمی‌گردد که نتیجه آن تاثیرپذیری ایران از یک واقعه جهانی است. بر این اساس، باید در این راستا حقوق کشور خود را در نظر بگیریم، هر چند در چند سال اخیر تحریم‌ها سبب شد نتوانیم از کمک صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) استفاده کنیم.

تلاش همسران ۱۲ سفیر مقیم تهران برای احیای دریاچه ارومیه
همسران سفرای ۱۲ کشور، پیام‌رسانان نجات دریاچه ارومیه شدند تا به دنیا بگویند، آرتمیا خون سرخ را به رگ‌های نگین فیروزه‌ای ایران برگردانده و با کمک همه دریاچه بار دیگر زنده خواهد شد. به گزارش «شهروند» همسران سفرای کشورهایی که حدود نیمی از مردم جهان را تشکیل می‌دهند، با امضای خود به کمپین یک‌میلیونی «من دریاچه ارومیه هستم» پیوستند و گفتند: «پیام نجات دریاچه را به دنیا می‌رسانیم.» با همکاری مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه، سازمان محیط‌زیست و وزارت امور خارجه، اواخر هفته گذشته همسران سفرای ۱۲ کشور مقیم ایران در بازدید از نگین فیروزه‌ای ایران، در جریان وضع آن قرار گرفتند. سفر آنها، این‌طور که ستاد احیا اعلام کرده، برای تعامل بیشتر با کشورهای مختلف و کسب تجارب علمی در حوزه جذب توریست، کاهش ۴۰درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه و جذب سرمایه‌گذاری بود. در این سفر، همسران سفرای کشورهای مالزی، نیوزیلند، مجارستان، چین، الجزایر، تونس، هند، اندونزی، کوبا، فیلیپین، چک و سیرالئون از پروژه مقابله با ریزگردها در منطقه «جبل» و پل میانگذر ارومیه دیدن کردند و از وضع گذشته و حال دریاچه آگاه شدند.

سلامت روان در انتظار تایید دولت
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اعلام کرد: «قانون سلامت روان در انتظار تایید دولت است. پیش‌نویس آن به کمیسیون اجتماعی دولت تحویل داده شده و حالا باید نتیجه آن اعلام شود.»
احمد حاجبی در ادامه تصریح کرد: «ماه گذشته حدود ۱۳ جلسه در کمیسیون اجتماعی دولت با حضور تمام دستگاه‌ها و ذی‌نفعان این قانون تشکیل شد که در نتیجه، تغییراتی در پیش‌نویس این قانون صورت گرفت. این پیش‌نویس یک ماه گذشته به کمیسیون اجتماعی دولت تحویل داده شد و در حال حاضر نیز فعلاً منتظر نتیجه آن هستیم.» به گفته او، این قانون بعد از یک روند ۱۲‌ساله و با حضور تمام متخصصان دستگاه‌های مختلف طراحی شده و با همین محتوا در سایر کشورهای دنیا نیز تدوین شده است. به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره تشریح جزییات این قانون می‌گوید: «در پیش‌نویس این قانون بحث بستری اجباری بیماران مبتلا به اختلالات روان لحاظ شده است و به موجب آن، این مبحث نیز قانونمند و استاندارد می‌شود، چراکه در بسیاری از مواقع در رشته روانپزشکی، پزشک مجبور می‌شود به دلیل نداشتن بینش بیمار نسبت به بیماری خود، او را به صورت اجباری بستری کند.» مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، یکی دیگر از موارد مورد توجه در این پیش‌نویس را موضوع قیومیت بیماران دچار مشکلات روانی عنوان می‌کند: «ما اعتقاد داریم باید تبصره‌هایی برای قیومیت بیماران مبتلا به اختلالات روان وجود داشته باشد و نباید این مبحث تا این اندازه کلان و کلی باشد. در عین حال باید موارد دیگری نیز به صورت قانونی وجود داشته باشد تا شرایط سوءاستفاده از شرایط بیماران روانی فراهم نباشد.»

۲۰ کشته و زخمی حاصل فرونشست زمین در تهران
نشست‌های متعدد زمین در تهران در چند ماه گذشته آنقدر زیاد و نگران‌کننده بود که درباره آن، حداقل در ظاهر، کمیته‌ای را در شورای شهر تهران تشکیل دادند تا موضوع را پیگیری کنند؛ اما یک عضو شورای شهر در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «در چند مورد نشست اخیر شهر تهران که عیناً همه در مسیر ایستگاه‌ها و تونل‌های مترو بوده است، هشت نفر جانشان را از دست داده، ۱۱ نفر مصدوم شده‌اند و یک نفر نقص عضو شده است؛ اما شهرداری دنبال پاک‌کردن صورت‌مساله و دور کردن موضوع این نشست‌ها از پروژه‌های مترو است.» محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران تاکید می‌کند: «شهرداری تهران فردای روزی که چنین نشستی در تهران رخ می‌دهد، در روزنامه همشهری، حرف‌هایی غیرتخصصی و غیرکارشناسانه منتشر و اعلام می‌کند فرونشست‌ها برای نشتی لوله‌ها یا برداشت از سفره‌های زیرزمینی آب است. در فرونشست‌های خطوط مترو که دقیقاً زیر چهار ایستگاه مترو رخ داده، هشت نفر جانشان را از دست داده‌اند، ۱۱نفر مصدوم شده و یک نفر نقص عضو داشته است. توضیح شفاف نمی‌دهند و بعد در روزنامه همشهری اعلام می‌کنند علت، نشت لوله‌های آب بوده است. سوال این است که چرا این نشتی‌ها تنها در مسیر ایستگاه‌های مترو رخ می‌دهد؟ تخصص من این مباحث است؛ اما اگر فردی با تجربیات عادی در این موضوع ورود کند، شواهد گویای اثرگذاری مترو در فرونشست‌های مترو است. در توضیح دیگر در رسانه‌هایشان آمده، می‌گویند برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی باعث فرونشست می‌شود، سوال این است که کارگران مترو که این حوادث برایشان رخ داده، دقیقاً در کجای این سفره‌ها قرار داشته‌اند که خاک روی سرشان آوار شده؟ مگر این کارگران در محیط کارگاهی مترو نبوده‌اند؟»

«سپاس» در برابر فساد
سال‌هاست که مساله تجویز بیش از حد و گاه اشتباه دارو، قاچاق اقلام دارویی و عدول از اخلاق حرفه‌ای از سوی برخی از پزشکان و... سیستم درمانی کشور را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است. «فرهیختگان» در یادداشتی به این امر پرداخته و نوشت: از آنجا که اقشار آسیب‌پذیر جامعه بیشتر در معرض ابتلا به بیماری و مشکلات مربوط به درمان هستند، لزوم پرداختن و مرتفع کردن مشکلات نظام درمانی کشور از اولویت خاصی برخوردار است. این مشکلات در صورتی قابل حل هستند که سیستمی یکپارچه، امکان ثبت تمامی اطلاعات حوزه درمان را امکان‌پذیر کند. «سپاس» مخفف سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران است؛ سامانه‌ای که اطلاعات حوزه سلامت شهروندان در آن ثبت می‌شود. سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت، صرفه‌جویی در زمان بیماران و پرسنل، کاهش خطاهای پزشکی و بهبود نتایج بیمار با توجه به دسترسی پزشکان به اطلاعات قبلی بیمار از مزایای الکترونیکی شدن پرونده سلامت ایرانیان است. یکی از بخش‌های مهم این طرح، جلوگیری از بروز احتمالی فسادی است که حتی مسوولان وزارت بهداشت نیز در بسیاری از موارد به آن معترفند اما تا به حال نتوانسته بودند، چاره‌ای قطعی برای آن بیندیشند. «قاچاق دارو، فساد و زیرمیزی.» سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت هم به درستی به همین موضوع اشاره کرد و گفت: «معتقدم آن بخش از حوزه سلامت که فسادپذیر است با این اقدام کنترل و از تجویزهای بی‌رویه و قاچاق نیز جلوگیری می‌شود؛ این کار بسیار سودآور است.» ایجاد این سامانه اما با مشکلاتی در حوزه فنی روبه‌رو شده که باید امیدوار بود طبق وعده سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و وزیر ارتباطات تا یک ماه آینده مشکلات فنی حل شود. با حل مشکلات فنی برای ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه، سوابق قبلی بیمار، نوع داروهای مصرفی و... به صورت آنلاین ثبت می‌شود و علاوه بر اینکه امکان نظارت بر آنها وجود دارد، پزشکانی که بیماران بعدها به آنها مراجعه می‌کنند نیز در جریان سوابق‌شان قرار می‌گیرند و همچنین امکان تجویز داروهای بیش از حد و خرید و فروش داروهای غیراصل و قاچاق از بین می‌رود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها