شناسه خبر : 14560 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزینه جراحی قلب در هند ۱۵۰۰ دلار، در آمریکا ۱۰۰ هزار دلار

بازار ارزان جراحی در هند

دوی شتی در پی به صرفه کردن جراحی قلب برای میلیون‌ها هندی است. روی میز کار او عکس دو اسطوره قرار دارد، یکی ماهاتما گاندی و دیگری مادر ترزا. شتی یک مقام رسمی دولتی نیست که تحت تاثیر امور خیریه قرار گرفته باشد.

بازار ارزان جراحی در هند
علیرضا پناهی
منبع: بیزینس ویک
دوی شتی در پی به صرفه کردن جراحی قلب برای میلیون‌ها هندی است. روی میز کار او عکس دو اسطوره قرار دارد، یکی ماهاتما گاندی و دیگری مادر ترزا. شتی یک مقام رسمی دولتی نیست که تحت تاثیر امور خیریه قرار گرفته باشد. او جراح قلبی است که به تاجری که دارای 21 مرکز درمانی در هند است تبدیل شده است. با اصلاح قیمت‌ها از طریق اقداماتی همچون خرید اسکراب‌های ارزان‌تر و اجتناب از تهویه هوا در کل بیمارستان، او هزینه جراحی بای‌پس پاکسازی عروق کرونری را به 95 هزار روپیه (1583 دلار) کاهش داد، که نصف هزینه‌ای است که20سال قبل پرداخت می‌شده است و همچنین قصد دارد این هزینه را به کمتر از 800 دلار طی دهه آینده برساند. عمل مشابه در کلینیک کلیولند اوهایو بر اساس اطلاعات مرکز خدمات درمانی و دارویی آمریکا به 106385 دلار می‌رسد. اسرینات ردی رئیس فدراسیون جهانی قلب در ژنو در مورد رویکرد شتی معتقد است این مساله بیانگر این موضوع است که هزینه‌ها را می‌توان به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد؛ و اینکه می‌توان مراقبت‌های قلبی با‌کیفیت را در هزینه‌های بسیار پایین انجام داد. متخصصان سلامت مانند ردی منتظر هستند تا ببینند آیا پروژه کاهش هزینه شتی می‌تواند مسیری برای بیمارستان‌ها در راستای افزایش درآمد از طریق انجام جراحی‌های حیات‌بخش قلب برای میلیون‌ها هندی و افراد دیگر در کشور‌های در حال توسعه باشد یا نه. شتی 60ساله در مصاحبه‌ای در دفتر کارش در بنگالر، جایی که او بیمارستان‌های زنجیره‌ای‌اش را با گشایش مرکز اصلی‌اش «شهر سلامت نارایا رادایالایا» در سال 2001 افتتاح کرد، گفت: هزینه جاری برای هر چیزی که مربوط به مراقبت‌های سلامت می‌شود به نوعی قیمت‌گذاری‌های فرصت‌طلبانه است و بازده مطلوبی هم ندارد.

خارج از توان
کاهش هزینه‌ها خصوصاً در هند بسیار ضروری است چراکه بیش از 2/3 درصد جمعیت درآمدی کمتری از دو دلار در روز دارند و 86 درصد از هزینه‌های مراقبت سلامت خارج از توان افراد است. مطالعه اخیر توسط موسسه سلامت عمومی هند و مدرسه هایجن اند تروپیکال لندن نشان داد در هند بیماری‌های غیر‌واگیر مانند بیماری‌های قلبی در میان افراد فقیر بسیار رایج‌تر از افراد متمول است. یک‌چهارم افراد در آنجا به خاطر حمله‌های قلبی می‌میرند که سرانه سلامت برای این افراد کمتر از 60 دلار در سال است. در حالی که کشور تنها 100تا 120هزار جراحی قلب در سال انجام می‌دهد هنوز فاصله زیادی تا دو میلیون عملی که شتی تخمین زده است دارد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2008 توسط مجله مدیریت ریسک و سلامت و سکولار انجام گرفته میزان مرگ و میر ناشی از انسداد عروق کرونری در میان افراد جنوب آسیا دو تا سه برابر بیشتر از سفیدپوستان است.

الگوهای غذایی
یوشا شریواستاوا رئیس بخش سلامت عمومی در موسسه دیابت ملی، چاقی و کلسترول معتقد است رشد سریع شهری شدن در هند الگوی غذایی و سبک زندگی مردم هند را تغییر داده است؛ و این یک جهش بزرگ در بیماری‌های قلبی و عروقی است. بر اساس مطالعه‌ای که توسط مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال 2007 صورت گرفته است میانگین سنی برای اولین حمله قلبی در هند، پاکستان و سایر کشور‌های جنوب آسیا 53 سال است که در مقایسه با سایر کشور‌های خارج از منطقه که 8/58 سال است رقم قابل ملاحظه‌ای است.
بزرگ‌ترین مانع برای جراحی قلب در هندوستان دسترسی است. شتی قصد دارد از طریق احداث بیمارستان در خارج از شهر‌های مهم هند این مشکل را حل کند. او گفت قصد دارد 30 هزار تخت طی دهه آینده به شش هزار تخت موجود در بیمارستان‌های زنجیره‌ای‌اش اضافه کند و همین‌طور 100 شهر را که دارای جمعیتی بیش از 500 هزار تا یک میلیون نفر هستند و بیمارستان قلب ندارند شناسایی کرده است. شتی گفت یک بیمارستان تک‌منظوره با 300 تخت پیش‌ساخته در شهر میسور هزینه‌ای بالغ بر شش میلیون دلار نیاز دارد و ساختش حدود شش ماه به طول می‌انجامد که تنها بخش مراقبت‌های ویژه و اتاق عمل نیازمند تهویه هوا هستند و در این صورت می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

تغییر رویه‌ها
شتی معتقد است یکی از راه‌هایی که او می‌تواند هزینه‌هایش را پایین نگه دارد، انجام ندادن تست‌های غیرضروری قبل از عمل است. تست ادرار قبل از جراحی که قبلاً بسیار رایج بود، زمانی که مشخص شد تنها تعداد انگشت‌شماری از موارد آزمایش‌شده برای باکتری‌های مضر مثبت است، حذف شد. این زنجیره بیمارستان‌ها برای کنترل قسمت‌های لجستیک از یک نرم‌افزار وب‌محور، به جای صدور مجوز و یک سیستم پرهزینه برای هر یک از بیمارستان‌ها استفاده می‌کند. زمانی که شتی نتوانست تولیدکنندگان اروپایی را برای کاهش قیمت لباس‌های جراحی یک بار مصرف و پرده‌های اتاق عمل به میزان به صرفه‌تری برای بیمارستان‌هایش قانع کند، او عده‌ای از کارآفرینان جوان در بنگالر را متقاعد کرد تا آن را تولید کنند، در نتیجه او توانست این لباس‌ها را 60 درصد ارزان‌تر خریداری کند. شتی آینده این صنعت را ارزان‌تر هم می‌بیند چراکه با ورود شرکت‌های الکترونیکی آسیایی بیشتر به صنعت تولید سی‌تی اسکنر و MRI و آزمایشگاه کاتتریزاسیون هزینه‌ها پایین‌تر خواهند آمد. از آنجایی که هند متخصصان بیشتری را در علوم مختلف از جمله علم بیهوشی، بیماری‌های زنان، چشم پزشکی و رادیولو‌ژی تربیت می‌کند، نارایا قادر خواهد بود کارکنان خود را از میان متخصصان بیشتر و ارزان‌تر استخدام کند. بسیاری از رویه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌تواند در اقتصاد‌های توسعه‌یافته خصوصاً اقتصاد آمریکا تحت اصلاحات سلامت مورد استفاده قرار گیرد. ردی رئیس فدراسیون جهانی قلب که متخصص قلب و عروق است و همین‌طور رئیس فدراسیون سلامت عمومی هند نیز هست، می‌گوید هزینه‌های مراقبت سلامت جهانی به سرعت رو به افزایش است و همان‌طور که کشورها به سمت پوشش سلامت جهانی حرکت می‌کنند، آنها با چالش به صرفه کردن مراقبت‌های سلامت در هزینه‌های قابل پرداخت مواجه خواهند شد.

نوآوری در عمل
قطعاً شتی برخی از رویه‌های استاندارد را به کار گرفته است که یکی از این نوآوری‌ها در نحوه پرداخت به پزشکان بیمارستانش نارایا رادایالایاست که در سال 2001 بنیانگذاری کرد. به طور معمول جراحان قلب با هر عملی که انجام می‌دهند دستمزدشان را دریافت می‌کنند و دستمزد آنها بخش عمده‌ای از هزینه‌های بیمارستان را شامل می‌شود. دکتر شتی به پزشکان خود پیشنهاد داد تا با حقوق ثابتی برایش کار کنند. البته او به آنها میزان کمی پرداخت نمی‌کرد که نتوانند تا آخر ماه زندگی‌شان را اداره کنند اما او پزشکان را ملزم می‌کرد تعداد جراحی‌های بیشتری را در ماه انجام دهند که این مساله باعث کاهش هزینه‌های بیمارستان می‌شد و همین‌طور هزینه هر عمل جراحی را نیز بسیار کاهش می‌داد. این رویه ادامه یافت تا به یکی از راه‌های اصلی در صرفه‌جویی در هزینه‌های نارایا رادایالایا تبدیل شد. به علاوه پدر‌زن شتی که در کسب و کار ساخت و ساز بود اولین بیمارستان را برای او ساخت و هزینه‌ها را به حداقل رساند. شتی گفت آن پول‌هایی را که برای ساختن بیمارستان پس‌انداز کرده بود صرف معالجه بیماران کرد؛ و حتی این روزها هم هزینه ساخت بیمارستان‌های شتی تقریباً نصف بیمارستان‌های دیگر تمام می‌شود. ویرن پسر شتی که مهندس و مسوول بیمارستان‌های اوست معتقد است روشی که آنها بیمارستان‌هایشان را با آن می‌سازند و کنترل شدیدی که بر روی پروژه‌هایشان دارند باعث می‌شود هزینه زیادی را در ساخت این بیمارستان‌ها صرفه‌جویی کنند. تعداد بی‌شمار بیماران به شتی این امکان را می‌دهد تا با فروشندگان وارد مذاکره شود که این موضوع قدرت چانه‌زنی او را در خرید لوازم اولیه تا تجهیزات پیشرفته پزشکی بالا می‌برد. برای مثال بیمارستان جدید سرطان، دو شتاب‌دهنده خطی (برای تولید اشعه ایکس) خریداری کرد که به طور معمول 4/6 میلیون دلار برای هرکدام باید هزینه می‌کرد، که هزینه این ماشین‌آلات تا هفت سال به صورت اقساط بدون بهره پرداخت شد. راجا رئیس و مدیر ارشد اجرایی مراقبت سلامت جنوب آسیا (GE) که از آغاز کار نارایا رادایالایا با آن همکاری داشته است، می‌گوید تعداد زیاد بیماران و اعتبار شخصی شتی در میان مردم، تمام مذاکرات را برای فروشندگان بسیار دشوار می‌کند و او قطعاً به خواسته خود می‌رسد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها