شناسه خبر : 14462 لینک کوتاه

گفت‌وگو با محمدحسین توتونچیان مدیر برگزاری کنسرت‌های گسترده موسسه ققنوس

نیازی به تبلیغ نیست

موسسه فرهنگی هنری ققنوس را می‌توان یکی از موفق‌ترین برگزارکنندگان کنسرت در ایران دانست(اگر موفق‌ترین نباشد). این موسسه با مدیریت حسین توتونچیان توانسته تعداد اجراهای گسترده‌ای از هنرمندان پاپ گرفته تا حسین علیزاده، شهرام ناظری، خانواده کامکارها، همایون شجریان، خانواده پورناظری‌ها و… را برگزار کند.

موسسه فرهنگی هنری ققنوس را می‌توان یکی از موفق‌ترین برگزارکنندگان کنسرت در ایران دانست (اگر موفق‌ترین نباشد). این موسسه با مدیریت حسین توتونچیان توانسته تعداد اجراهای گسترده‌ای از هنرمندان پاپ گرفته تا حسین علیزاده، شهرام ناظری، خانواده کامکارها، همایون شجریان، خانواده پورناظری‌ها و... را برگزار کند و حالا تبدیل به یک شرکت فرهنگی بسیار بزرگ شده است. این موسسه همچنین کنسرت آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» را پیش رو دارد که مهم‌تر از عنوان و هنرمندان این کنسرت، برگزاری این کنسرت در سالن بسیار بزرگ وزارت کشور پس از سال‌هایی است که اجرای موسیقی در این سالن انجام نمی‌شود. به بهانه این اجرا و البته اجراهای پر‌شمار این موسسه در طی سال سراغ توتونچیان رفته‌ایم تا برای ما از ساز و کار اجرای کنسرت در ایران بگوید.



موسسه فرهنگی هنری ققنوس بعد از ماه رمضان با کنسرت بزرگ «چرا رفتی» فعالیت‌هایش در سال جاری را ادامه می‌دهد. کنسرتی که در سالن بزرگ وزارت کشور برگزار می‌شود و با بازگشت این سالن بزرگ به عرصه موسیقی همزمان شده است. به نظر شما بازگشت این سالن به جمع سالن‌های اجرای موسیقی تا چه حد در اقتصاد موسیقی تاثیرگذار است و به این جریان رونق می‌دهد؟
در حقیقت این مردم هستند که به اقتصاد موسیقی رونق می‌بخشند نه سالن‌ها، به عبارت دیگر در کنسرتی مثل کنسرت ما اگر ما در سالن کوچک‌تری هم به اجرا می‌پرداختیم، در میزان استقبال تاثیر خاصی را شاهد نبودیم بلکه فقط تعداد اجراها بیشتر می‌شد. اضافه شدن یک سالن دیگر اولاً باعث می‌شود که روزهای آخر هفته، که اغلب مورد تقاضای برگزارکنندگان و مردم است، زیادتر شود که این خود موجبات راحتی بیشتری را برای مخاطبان فراهم می‌آورد و دوماً فضا را برای رقابت و در نتیجه تسهیلات یا امکانات بیشتر برای مردم و برگزارکنندگان بالا می‌برد. اما درکل در سالن‌های با ظرفیت بالا حتی با توجه به هزینه‌های بالاتر اجاره محل و غیره، اقتصاد پررونق‌تری را شاهد خواهیم بود.

‌ بسیاری از کارشناسان معتقدند سالن وزارت کشور تا پیش از بازگشایی خیلی مناسب اجرای موسیقی نبوده است و فقط این امتیاز را داشته که بیش از سه هزار مخاطب را در خود جای می‌دهد. آیا وضعیت صوتی اصلاح شده و مخاطب حداقل از نظر صدابرداری با سالن استانداردتری از قبل مواجه می‌شود؟
نه‌تنها کل تیم فنی، تیم صدابرداری و تصویر و نورپردازی و آکوستیک آنجا عوض شده، بلکه تیم تخصصی صدابرداری وی‍‍ژه این کنسرت هم در بهتر رساندن صدا به تیم سالن کمک می‌کنند. این مهم را همان‌طور که در عکس‌های 360 درجه در سایت ایران‌کنسرت مشهود است، به راحتی می‌توان دید.

قطعاتی از این آلبوم هستند که به شکل یک ساز و آواز ساده اجرا می‌شوند و قطعاتی هم هستند که ارکستر بزرگ احتیاج دارند. آیا سالن برای چنین اجرای سنگینی به استاندارد مطلوبی رسیده است؟
خوشبختانه سالن از استیج بزرگی برای ارکستر بزرگ برخوردار است و برای قطعات آوازی هم توان صدابردار ما را در این امر یاری می‌کند.

وضعیت فروش بلیت‌ها چطور است؟ الان حدود پنج روز از آغاز بلیت‌فروشی گذشته و قرار است این کنسرت حدود 18 هزار بلیت بفروشد. تا امروز چه مقدار از بلیت‌ها فروش رفته است؟
نه نیازی به تبلیغ هست و نه مجالی برای مبالغه، همین لحظه، هر کدام از خوانندگان می‌توانند به سایت ایران‌کنسرت رفته، روی دکمه خرید اینترنتی کلیک کنند و میزان فروش را چک کنند (صندلی‌های قرمز فروش رفته‌اند!) یعنی 90 درصد کل بلیت‌ها و هنوز 20 روز تا اولین روز اجرا مانده!

‌ آقای توتونچیان شما معمولاً خیلی زود کارهای مجوز و بلیت‌فروشی را انجام می‌دهید و این برای برگزاری کنسرت بسیار مهم است که هنرمند حداقل حدود دو ماه قبل بداند شرایط چگونه است. از طرف دیگر در این دو سال کنسرت‌های زیادی لغو شدند و کنسرت‌هایی هم بودند که دو روز مانده به اجرا مجوزشان صادر شده و تازه شروع به بلیت‌فروشی کردند. آیا شما تا به حال در این زمینه دچار مشکل نشده‌اید؟ به نظر شما مشکل از کجاست؟ از مرجعی که باید مجوز را صادر کند یا از کنسرت‌گزاری که دیر به فکر پیگیری و طی مراحل اخذ مجوز می‌افتد؟
آرامش مهم‌ترین مقوله در پروسه اجراهای زنده است و حتماً در اجرای زنده، اتفاقات غیرمترقبه‌ای پیش می‌آید. یکی از درس‌های مدیریت استراتژیک، آمادگی برای رویارویی با این اتفاقات است. از سوی دیگر مدیریت زمان به شما اجازه می‌دهد که حساب‌شده قدم‌هایتان را بردارید و با آرامش به تصمیم‌گیری‌هایتان بپردازید. بنابراین اگر با فکر جلو رویم، نه مجوز دیر صادر می‌شود و نه به خاطر فرصت کم تبلیغاتی و فروش کم، مجبور به لغو کنسرت خواهیم شد. مراجع صدور روال اداری خودشان را طی می‌کنند که در هر صورت می‌بایست انجام شود.

‌ به‌طور کلی بخش عمده درآمدزایی هنرمندان موسیقی را اجرای زنده تشکیل می‌دهد و این بحث مطرح شده که انتشار آلبوم چندان درآمدی محسوب نمی‌شود و در واقع مقدمه‌ای برای کنسرت است. آیا شما به عنوان تهیه‌کننده و کنسرت‌گزاری موفق راه‌حلی برای حل عدم درآمدزایی مناسب آلبوم‌های موسیقی دارید؟ آیا به نظر شما این روند به لحاظ اقتصادی قابل اصلاح است؟
همیشه این‌گونه نیست، آلبوم‌هایی وجود دارند مثل همین آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» که به لحاظ فروش نیز از درآمد بالایی برخوردار بود. مهم میزان استقبال و محبوبیت کار است و اما فرهنگ؛ هر وقت یاد گرفتیم و به فرزندان‌مان یاد دادیم که دانلود عملی غیراخلاقی و غیرشرعی است، سوءاستفاده از زحمات و هنر یک تیم است، آن وقت شاهد درآمدزایی آلبوم‌ها خواهیم بود. همیشه در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌ام، اصحاب رسانه نقش مهم و اساسی در بالا بردن این فرهنگ دارند.

‌همه ققنوس و شما را به عنوان برگزارکننده مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کنسرت‌ها می‌دانند. در صورتی که گروه‌هایی هم هستند که می‌توانند سالن‌های کوچک را پر کنند و حتی درآمدزا باشند اما چون شیوه مدیریت اجراهایشان نادرست است اغلب دچار خسران اقتصادی می‌شوند. با توجه به تجربه موفقیت ققنوس در این سال‌ها آیا برای اجراهای این‌چنینی برنامه‌ای دارید؟
رسالت ققنوس حمایت از گروه‌های کوچک در کنار برگزاری کنسرت گروه‌های بزرگ است. تفاوت مدیر فرهنگی با سرمایه‌گذار فرهنگی در همین مقوله است. اگر موسیقی نمی‌دانستم، مطمئناً چنین نگاهی نمی‌توانستم داشته باشم، بنابراین ققنوس در پی این امر و در کنار اجراهای بزرگ، کنسرت‌هایی موفق و فاخر در تالار وحدت برگزار کرده و می‌کند.

موسسه ققنوس تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت برگزاری کنسرت موسیقی در ایران شده است. موسسه‌ای که حالا بسیاری از هنرمندان برای همکاری با آن اشتیاق دارند. آیا ققنوس تصمیم ندارد در آینده به عرصه تولید آلبوم هم ورود کند؟
با افتخار مشغول تولید آثار فاخر موسیقی هستیم، که در زیر به چند مورد اشاره می‌کنم.
آثار تولید‌شده جدید عبارتند از: پک صوتی و تصویری آلبوم باده تویی حسین علیزاده و گروه هم‌آوایان، آلبوم ریزدانه‌های الماس، اردوان کامکار،‌کتاب آموزش دف بیژن کامکار (دوزبانه با سی‌دی).

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها