شناسه خبر : 14451 لینک کوتاه

اعلام جرم دادستان نسبت به اهانت به خلیفه دوم مسلمین

کمدی در آزادی

حمیده حق‌پرست
محمود احمدی‌نژاد این روزها روی شانس نیست. حتی اگر تیم‌های ورزشی کشور در فوتبال، والیبال، تکواندو و... افتخارآفرینی کنند، کمتر کسی به یاد رئیس دولت دهم که قاعدتاً به سبب انتصاب وزیر ورزش توسط وی عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیر ورزش به شمار می‌رود، می‌افتد. در این روزها که مردم با تمام اعضا و جوارح خود بخش‌هایی از نتایج برنامه‌های اقتصادی دولت را تجربه می‌کنند، ورزش می‌توانست تبدیل به تصویری خوشایند از خداحافظی محمود احمدی‌نژاد از دولت باشد. چه چیز هم بهتر از حضور در میان قهرمانان فوتبال ایران که به تازگی بلیت برزیل را نیز برای خود رزرو کرده‌اند. اما در این میان یک تصمیم عجیب همه را به حیرت واداشت. مطابق اخبار رسمی اعلام شد، رئیس دولت دهم قصد دارد در این بازی پا به توپ شود و در مبارزه نمادین تیم ملی سال 98 و تیم راه‌یافته به جام جهانی برزیل بازی نیز بکند. با وجود غیر‌متعارف بودن این تصمیم شاید اگر در مکان و یا زمان دیگری بود بسیاری از ستارگان فوتبال به چنین مسابقه‌ای می‌آمدند، اما در این روزها که ستاره محمود با سرعتی شگرف در حال افول است و بزرگان از قم تا نجف حاضر به دیدار با وی نیستند، از فوتبالیست‌ها و... چه انتظاری می‌توان داشت. از همان ابتدا معلوم بود بسیاری از چهره‌های شاخص قدیمی فوتبال از علی دایی گرفته تا مهدی مهدوی‌کیا در این بازی حاضر نخواهند شد با این حال کمتر کسی تصور می‌کرد در روز مسابقه با استادیوم خالی از جمعیت مواجه شویم. بنا بر گزارش‌ها حداکثر دو هزار صندلی از 95 هزار صندلی ورزشگاه پر شده بود. این آمار نشان از آن داشت که از جمعیت هشت میلیونی پایتخت تنها دو هزار نفر عزم جدی برای ملاقات با رئیس ‌دولت دهم در روزهای پایانی زمامداری وی دارند. به هر حال این مسابقه در ابتدای هفته برگزار شد. مسابقه‌ای که در نوع خود نیز اولین! به شمار می‌رفت. دیداری که پس از 30 دقیقه پایان نیمه اول آن اعلام شد و نیمه دوم نیز احتمالاً به سبب کثرت برنامه‌های دیگر به نسیان سپرده شد. از همه مهم‌تر محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد‌دهنده این مسابقه بود که بدون اعلام قبلی ترجیح داد به استادیومی با حضور دو هزار تماشاگر نرود. محمدرضا رحیمی معاون اول وی نیز در مراسم پس از مسابقه اعلام کرد: «دکتر احمدی‌نژاد که پیشنهاد‌دهنده برگزاری این مراسم بود به خاطر کار سنگین فراوان در سفر اخیر، خستگی و افت فشار قند و درد زانو نتوانستند در این مراسم شرکت کنند. به همین خاطر به بنده و دکتر عباسی ماموریت دادند از فوتبالیست‌های عزیز که 16 سال پیش افتخار‌آفرینی کردند و همچنین تیم‌هایی که اخیراً دل مردم را شاد کردند، تقدیر به عمل بیاوریم.» در ادامه نیز بینندگان شاهد تقدیر و تشکرهای دولتی‌ها از خود و ورزشکاران بودند. متاسفانه برنامه‌ای که قرار بود به یکی از تصاویر ماندگار مدیریت در کشور بدل شود در بسیاری از موارد به فیلم‌های کمیک باستر کیتون و چارلی چاپلین تنه زد. خدا را شکر که قرار نبود در این روز از قهرمانان نیروی هوایی کشور تقدیر شود چون معلوم نبود با این شیوه مدیریت چند هواپیما سالم به آشیانه بر‌می‌گشتند! امید که عزیزان دولت در روزهای آتی تلاش کنند تا جای ممکن از خلاقیت و نوآوری خودداری کرده و به سلامت به خانه‌های خود برگردند.

توهین ایرانسل به خلیفه دوم

در حالی که این روزها جهان خسته از نفرت و خشونت به دنبال صلح، اخلاق و معنویت است، متاسفانه برخی نهادهای غیر‌مسوول و ناآگاه با انجام اقداماتی غیرقابل دفاع ان‌شاءالله ناخواسته به محلی برای پمپاژ نفرت مذهبی بدل شده‌اند. بنا بر اخبار رسیده در یکی از مسابقات شرکت ایرانسل به عمربن خطاب خلیفه دوم مسلمین توهین شده بود. این رویداد با دلخوری هموطنان سنی‌مذهب و حتی بسیاری از شیعیان مواجه شد. در این زمینه مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در هفته گذشته خواستار عذرخواهی رسمی مسوولان این شرکت شد. محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس نیز، در جریان بیان تذکرات شفاهی خود در مجلس اعلام کرد: «احترام متقابل بین شیعه و سنی به الگوی جهانی تبدیل شده است که مبتکر چنین الگویی نظام مقدس جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری و علما هستند... در این شرایط که اسرائیل و ایادی‌اش به دنبال تفرقه هستند، شرکت ایرانسل طی مسابقه پیامکی و در راستای درآمدزایی صراحتاً به خلیفه دوم توهین کرده است...ما نمایندگان این اقدام شرکت ایرانسل را محکوم می‌کنیم و از ریاست مجلس درخواست می‌کنیم نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دهد.» سیدمحمد‌حسن ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر عثمانی اعلام کرد: «هرگونه اقدام، سخن و حرکتی که شئون مورد احترام مذاهب اسلامی و امت اسلامی را مورد خدشه قرار دهد، محکوم است و من تذکر شما را وارد می‌دانم. از مسوولان درخواست می‌کنم این موضوع را به‌طور جدی و به عنوان مساله کلیدی امت اسلامی پیگیری کرده و نتیجه را به ما اعلام کنند.» در همین حال در پایان هفته خبر رسید که دادستان زاهدان علیه شرکت ایرانسل به سبب توهین به اعتقادات مذهبی و خدشه در وحدت فرق و مذاهب اسلامی کشور، اعلام جرم کرده است. ان‌شاءالله با درایت دلسوزان نظام و همچنین عذرخواهی فوری مسوولان ایرانسل جلوی رفتارهای وحدت‌شکنانه گرفته شود.

احمدی‌نژاد، به ازای هر تهرانی100 هزار تومان بدهی باقی گذاشت
این روزها اخبار شهرداری تهران و اخبار مرتبط با آن به یکی از مهم‌ترین منابع تیترهای رسانه‌ها بدل شده است. اگر دو هفته پیش اعلام خبر وجود هزار میلیارد تومان هزینه فاقد سند در کارنامه سال 1391 قالیباف به تیتر نخست رسانه‌ها بدل شد، این هفته بدهی احمدی‌نژاد به شهروندان تهرانی در رسانه‌ها انعکاسی گسترده یافت. شرق در این زمینه در تیتر نخست ابتدای هفته گذشته خود از بدهی 100 هزار تومانی رئیس دولت دهم به تهرانی‌ها خبر داد و اعلام کرد: ‌معاون مالی، اداری شهرداری تهران از بدهی 800 میلیارد تومانی دولت به شهرداری تهران خبر داده است؛ بدهی‌ای که با وجود ادعای احمدی‌نژاد مبنی بر تسویه تمام بدهی‌های دولت تا پایان عمر آن، به قوت خود باقی است. این بدهی‌ها را قانون برای دولت تکلیف کرده اما دولت احمدی‌نژاد از زیر بار آن در تمام هشت سال گذشته شانه خالی کرده است. گفته می‌شود بخش عمده این بدهی‌ها مربوط به ساخت ‌و ساز‌های مجاز و غیرمجاز دولت از جمله ساخت ‌و سازهای پارک پردیسان در پایتخت است. بخش دیگری از این بدهی‌های دولت به تهران و پایتخت‌نشینان به‌خاطر مترو، یارانه بلیت و... است. دولت در سال‌های گذشته به بهانه بی‌پولی از پرداختش سر باز زد و اجازه برداشت یک میلیارد ‌دلار برای توسعه خطوط مترو -که مصوبه مجلس را هم دارد- از حساب ذخیره ارزی به شهرداری تهران نداد. حال رئیس‌جمهور از ذخایر بیش از 100‌ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی خبر می‌دهد و می‌گوید: «سرمایه صندوق توسعه ملی بالای ۵۰‌ میلیارد دلار است و این هدیه دولت برای دولت‌های بعدی است.»

افزایش آمار سرقت‌های خرد در کشور
سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده ناجا در پایتخت در هفته گذشته از افزایش سرقت‌های خرد در کشور خبر داد. سرقت‌هایی که به نظر می‌رسد تعداد آمار غیررسمی آن به دلیل عدم شکایت مالباخته به مراجع انتظامی خیلی بیشتر از آن چیزی است که جزو آمار پلیس به حساب می‌آید. این در حالی است که چندی قبل سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از وقوع روزانه 1800 سرقت خرد در کشور خبر داده بود، سرقت‌هایی که گفته می‌شود اکثراً کمتر از یک میلیون تومان ارزش دارند. تهران امروز در گزارشی به این مساله پرداخته و می‌نویسد: «...‌کارشناسان موضوعاتی چون بی‌ارزش شدن پول ملی در مقابل دلار و افزایش بیکاری، تعدیل نیرو و بسته شدن کارگاه‌ها و کارخانجات را عاملی برای افزایش نرخ بیکاری و به‌دنبال آن افزایش آسیب‌های اجتماعی عنوان می‌کنند. بسیاری از سارقان به دلیل نیاز آنی مالی اقدام به سرقت می‌کنند که این موضوع می‌تواند یکی از علل افزایش فشار اقتصادی بر شهروندان تلقی شود. در این شرایط احساس امنیت روانی نیز کمتر می‌شود.» به نظر می‌رسد دولتمردان جدید باید در این زمینه نیز برنامه‌ای ویژه تهیه و به صورت فوری آن را به اجرا در بیاورند.

اخبار بد از حوزه دارو
این روزها در حوزه دارو اخبار امیدوار‌کننده‌ای به چشم نمی‌خورد، کافی است برخی از گزارش‌های خبری روزنامه‌ها در هفته گذشته را مرور کنیم‌. بهار در مطلبی با عنوان «واردات 70درصدی سرنگ از چین با وجود ممنوعیت قانونی» می‌نویسد: «...بیش از 600‌ هزار دلار انواع سرنگ در سه ماه اول سال جاری از چین به کشور وارد شده است. به عبارتی حجم سرنگ‌های وارداتی از چین بیش از 70‌ درصد از کل وزن واردات این محصول به ایران در سه ماه نخست امسال بوده ‌است. این حجم ورودی بر اساس آمار گمرک در حالی اعلام می‌شود که مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت چند روز پیش گفته بود، ورود سرنگ‌های خارجی به کشور از سه ماه پیش ممنوع شده است. البته علاوه بر این، موضوع مورد اهمیت دیگر این است که کارشناسان و البته سازمان هلال احمر مدعی‌ هستند که کیفیت و استاندارد سرنگ‌های چینی مورد تردید است.» اعتماد هم در گزارشی دیگر مدعی شده است‌: «...‌افزایش قیمت داروهای بیماران مبتلا به اختلالات روانی در هفته‌های اخیر این بیماران را در تنگنا قرار داده است. این در حالی است که سازمان‌های بیمه‌گر هم این بیماران را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و بیم آن می‌رود که گرانی شدید دارو بسیاری از بیماران روانی را که به مصرف مستمر دارو نیاز دارند از ادامه درمان باز دارد؛ بیمارانی که گروهی از آنها حتی یک شب هم نمی‌توانند دارو نخورند...آمارهای وزارت بهداشت می‌گوید: 12‌ میلیون ایرانی نیازمند دریافت خدمات روان‌پزشکی هستند...» «مهر» هم در خبری از آمپول هفت میلیون و 450 هزار تومانی پرده‌برداری می‌کند و می‌نویسد:«... قیمت آمپول «تای سبری» برای بیماران ‌ام‌اس در یک سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است که 40 درصد قیمت دارو را بیمه‌های تامین ‌اجتماعی و خدمات درمانی پرداخت می‌کنند و مابقی آن می‌بایست توسط خود بیمار پرداخت شود.» به عبارت دیگر یعنی حدود چهار و نیم میلیون تومان از قیمت این دارو برای بیماران خوش‌شانسی که به داروی دولتی دسترسی یابند و تحت پوشش بیمه نیز باشند باید توسط خود آنان پرداخت شود. خدا بیماران را شفا دهد و آخر و عاقبت همه ما را به خیر کند. فارس نیز در هفته گذشته از چهار برابر شدن قیمت داروی انسولین در کشور خبر داد. از همه این امور که بگذریم با وضعیت داروی کشور در این روزها توصیه می‌کنیم تا جای ممکن از پستانداران دوری کنید. برای توضیح این توصیه نیز کافی است خبر شرق را بخوانید. این روزنامه در خبری آورده است که در هفته‌های اخیر واکسن هاری انسانی نایاب شده است و بیمارانی که دچار گازگرفتگی از پستانداران مانند سگ، گربه، گرگ، روباه، خفاش و حیوانات دیگر شده بودند، پس از مراجعه به انستیتو پاستور با نبود واکسن هاری مواجه شدند. مسوولان انستیتو پاستور دلیل این نایابی را عدم تامین این واکسن از سوی وزارت بهداشت عنوان می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها