شناسه خبر : 14097 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توصیه لس‌آنجلس تایمز به خوانندگان؛ اصفهان بروید

اگه بارون بباره...

حمیده حق‌پرست
با گذشت بیش از سه هفته از آغاز بحران آلودگی هوا در پایتخت و چند کلانشهر ایران، به نظر می‌رسد سایه این بحران به این زودی‌ها از سر شهروندان کم نمی‌شود. تهران در هفته پیش یکی از آلوده‌ترین دوره‌های دو سال اخیر خود را تجربه کرد. با این حال مدارس این شهر به غیر از روز چهارشنبه تعطیل نشد. روزی که از نظر میزان آلاینده‌ها با روزهای آغازین هفته تفاوتی نداشت. طبق شنیده‌ها مسوولان آموزش و پرورش با این استدلال که دانش‌آموزان از برنامه درسی عقب می‌افتند، مانع از تعطیلی مدارس شده‌اند. به نظر می‌رسد عزیزان این وزارتخانه هنوز به عمق فاجعه پی نبرده‌اند و نمی‌دانند، سلامت در جدول نیازمندی‌های بشر از سواد بالاتر قرار می‌گیرد. از آن مهم‌تر مگر در سیستم آموزشی ما چه روند خارق‌العاده‌ای اندیشیده شده است که با تعطیلی دو ‌سه‌روزه ممکن است، متوقف شود.
آلودگی هوا در هفته پیش هم یکی از سوژه‌های اصلی بسیاری از روزنامه‌های کشور بود. با این حال روزنامه «وطن‌امروز» گوی سبقت را از سایر روزنامه‌ها ربود و در هفته پیش بارها این سوژه را به عنوان عکس و تیتر یک مورد توجه قرار داد. جالب است که بدانیم دست‌اندرکاران این روزنامه منتقد دولت به نظر می‌رسد تازه دو سال است که مفهوم آلودگی هوا را کشف کرده‌اند. شاهد این مدعا نیز این امر است که در هشت سال دوره رئیس‌ دولت محبوب خود، اینقدر به مسائل دیگر سرشان گرم بودند که اصولاً آلودگی هوا را نه می‌دیدند و نه احساس می‌کردند.
«ایران» ارگان دولت نیز در هفته پیش در گزارشی با عنوان «واقعیت پنهان زیر غبار آلودگی هوا» به این بحران پرداخت و نوشت: «کارشناسان در گفت‌وگو با «ایران»، ادعای مخالفان دولت درباره کیفیت بنزین را نقد کردند. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست تهران به عنوان دو مرجع کنترل کیفیت بنزین ادعای مخالفان مبنی بر اینکه کیفیت بنزین عامل آلودگی هوای کلانشهرهاست را بی‌پایه و غیرعلمی خواندند. حمید کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این باره گفت: آلایندگی در فصل زمستان یک پدیده طبیعی موسوم به وارونگی هواست. همچنین محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست تصریح کرد: منبع اصلی آلودگی هوا، خودروهای فرسوده است، نه بنزین... در دی‌ماه سال 1389 و دی‌ماه 1392 نیز شاهد این پدیده بوده‌ایم. به طوری که در دی‌ماه سال 1389 از 30 روز 29 روز میزان آلاینده‌های هوا بیشتر از حد استاندارد بوده است. اگرچه در سال گذشته چندان تجربه پدیده وارونگی هوا را نداشتیم اما این اتفاق جدیدی نیست. با وجود این امسال حساسیت ویژه‌ای نسبت به آلودگی هوا وجود دارد و ما به دنبال آن هستیم که مانع بالا رفتن شاخص‌ها شویم.»
با همه این احوال به نظر می‌رسد بعید است بتوان راهکاری برای رفع این بحران یافت و تنها باید در نخ آسمان باشیم که ببارد.
از اخبار مهم دیگر هفته پیش می‌توان به سخنان اخیر محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر اشاره کرد. او در رابطه با نوع مجازات‌ها در کشور اعلام کرد:‌ «مجازات اعدام در قوانین ما یکی از تعزیرات است، یعنی قوانینی که بر اساس مصلحت آن را وضع کردیم و مقداری از آن هم مربوط به حدود قصاص است. قصاص یک حق خصوصی است که اسلام گرایش به بخشش در قصاص دارد. 93 درصد اعدام‌ها مربوط به مواد مخدر است. به نظرم ریاست قوه قضائیه به این نتیجه رسیده است که به اندازه اعدام‌ها از جرائم جلوگیری نمی‌شود. بنابراین جای بازنگری دارد.» در صورت انجام این بازنگری می‌توان امیدوار بود که آمار اعدام در ایران به صورت گسترده‌ای پایین بیاید.

توصیه لس‌آنجلس تایمز به خوانندگان؛ اصفهان بروید
این روزها و به ویژه پس از تصویب برجام بسیاری از مجلات و رسانه‌های جهانی به مخاطبان خود توصیه می‌کنند که ایران را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب کنند. به طور نمونه «لس‌آنجلس تایمز» هفته پیش در مطلبی به آمریکایی‌هایی که قصد دارند تعطیلات سال نو میلادی را در سفر بگذرانند پیشنهاد کرده که به ایران بروند و از جاذبه‌های گردشگری آن بازدید کنند. لس‌آنجلس تایمز نوشت: «بسیاری از آمریکایی‌ها تمایل دارند به ایران سفر کنند و چندین آژانس مسافرتی آمریکایی نیز در این زمینه مشغول خدمت‌رسانی هستند. با مقایسه محدودیت‌های دولت آمریکا برای مسافرت به کوبا، سفر به ایران آسان‌تر است. ایران پر از مسجد و میدان و برج‌های تاریخی است و شهر باستانی اصفهان و هتل عباسی با حال و هوای تاریخی آن محبوب گردشگران غربی است. همانند مصر و پرو، برخی از ویرانه‌های شگفت‌انگیز دوران پیش از میلاد مسیح در تخت جمشید که چندان از شیراز دور نیست قرار دارد. این دو مقصد گردشگری از مرزهای ایران با کشورهای عراق و افغانستان که وزارت امور خارجه آمریکا توصیه به پرهیز از آنها کرده است دور هستند. تهران شهری به‌روزتر است و برخی از موزه‌ها در آن جای دارد. برای سفر، آمریکایی‌ها بیشتر به استانبول پرواز کرده و از آنجا به تهران یا اصفهان سفر می‌کنند. یکی از تورهای مسافرتی خبر داده که در سال 2016 تعداد 14 گروه گردشگر را به ایران خواهد فرستاد که دو برابر سال 2014 است.»

مرگ پرستار وظیفه‌شناس
«سیدمحمد رضایی»؛ نام او را شنیده‌اید؟ امیدواریم که این نام به گوش‌تان آشنا باشد اما اگر آن را نشنده‌اید، بد نیست بخش‌هایی از گزارش «تابناک» را مرور کنیم. این سایت نوشت: «... جان باختن پرستار نیشابوری بر اثر بیماری مرگبار این روزها، یعنی آنفلوآنزا. داستانی که اگر بدانیم با ابتلای پرستار به این بیماری حین احیای یک بیمار مبتلا به آنفلوآنزا آغاز شده، به شدت تراژیک و غم‌انگیز به نظر می‌رسد و «سیدمحمد رضایی‌ثانی» را به نامی فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند. آن‌گونه که محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت درباره جان باختن سیدمحمد می‌گوید، این پرستار نیشابوری در بیمارستان 22 بهمن این شهر در حین عملیات احیا برای بیمار مبتلا به آنفلوآنزای H1N1، خود درگیر این بیماری می‌شود و در همان بیمارستان محل خدمتش، تحت درمان قرار می‌گیرد، اما درمان وی موثر واقع نمی‌شود... ساعت 14:30 روز شنبه این بیمار جهت ادامه درمان به بیمارستان قائم مشهد منتقل می‌شود و پس از انجام سایر اقدامات درمانی در این بیمارستان متاسفانه در ساعت شش بعد از ظهر فوت می‌کند و پیکرش به نیشابور منتقل می‌شود.
پس از این رویداد که موجب تاثر بسیاری می‌شود، وزیر بهداشت پیام تسلیت صادر می‌کند و سازمان نظام پرستاری هم تصمیم به اعزام تیم ویژه به نیشابور جهت بررسی ماجرا می‌گیرد و همزمان پرستاران تصمیم می‌گیرند با الصاق روبان مشکی به روپوش‌هایشان، یاد همکارشان را گرامی بدارند اما کسی از خود نمی‌پرسد که آیا این وضع طبیعی است یا خیر؟ گویی برایمان عادی است که شاهد فداکاری یک پرستار باشیم؛ آنقدر که فداکاری بزرگ سیدمحمد در احیای بیمار مبتلا به آنفلوآنزای مرگبار هم برایمان عادی جلوه می‌کند وگرنه کیست که نداند اگر قرار به ابتلای پرستار به بیماری‌های مختلف باشد، کسی به حضور در این پیشه رغبت نشان نخواهد داد.»

آیا فیلم «محمد(ص)» در اکران مظلوم و مهجور واقع شد؟!
نقد تازه مجید مجیدی درباره مظلوم و مهجور واقع ‌شدن فیلم «محمد(ص)» در اکران ایران، با شگفتی‌ همراه شده است، زیرا این فیلم سینمایی، امکان اکرانی بی‌سابقه را در تاریخ سینمای ایران به دست آورد و در نهایت توانست در صدر فیلم‌های پرفروش سال قرار گیرد و با این حساب مشخص نیست در اکران عمومی این فیلم در ایران باید چه اتفاق شگرف دیگری رخ دهد؟ به گزارش «انتخاب»، پس از راه نیافتن فیلم «محمد» (ص) به جمع نامزدهای جوایز اسکار 2016، مجید مجیدی کارگردان این اثر اندکی سکوت کرد و در نهایت در همایش یاران صلوات، نقدهایی در این باره مطرح کرد که طرح همان ادبیات نیز انتظار می‌رفت.
بدون تردید سرمایه‌گذاری برای تولید فیلم «محمد» (ص) آنچنان وسیع و بی‌سابقه بوده که شاید تا دهه‌های آینده نیز تکرار نشود و بنابراین طرح این موضوع که این فیلم در مراحل ساخت و تولید مظلوم و مهجور واقع شده، جزو گفته‌هایی است که انتظار طرحش نمی‌رفت. ساخت مکه و یثرب در ابعاد یک در یک -که تقریباً در سینمای کنونی جهان بی‌سابقه است و عمدتاً با تکیه بر پرده سبز و انیمیشن صورت می‌پذیرد- و همچنین میزان سرمایه‌گذاری بالادستی در تولید این فیلم در سینمای ایران بی‌نظیر بوده است.
در اکران نیز فیلم «محمد» (ص) با کمک‌های ویژه و بی‌سابقه‌ای نظیر تجهیز 100 سالن سینما برای اکران این فیلم مورد توجه ویژه قرار گرفت تا در دورانی که پراقبال‌ترین فیلم‌ها با کمتر از 30 سالن اکران می‌شوند، اکران این فیلم در اتفاقی جالب با دو سرگروه سینمایی آغاز شود و شمار سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم از 100 سالن عبور کرده باشد و در ادامه، این فیلم صاحب سومین سرگروه نیز بشود و اتفاقی تاریخی رقم بخورد. با این حال اگر انتظار می‌رفت، چندده میلیون ایرانی بلیت این فیلم را خریداری کنند و با این دورنما اقدام به اکران فیلم «محمد(ص)» شده است، دورنمای دقیقی نبوده و اکران در کشورهای اسلامی نیز با توجه به برخی واکنش‌های مشابه به اکران فیلم «الرساله» در دهه‌های پیشین کاملاً قابل پیش‌بینی بود و اگر تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم به دنبال بازگشت سرمایه بودند، باید این بدیهیات را مدنظر قرار می‌دادند تا در نهایت از مظلوم و مهجور واقع‌ شدن این فیلم در ایران سخن به میان نیاید.

٤٧ میلیون ایرانی تغذیه ناسالم دارند
سلامت ایرانیان تعریفی ندارد؛ در ‌سال 13٩٢‌ هزار نفر با سکته قلبی، ٤٣‌ هزار نفر با سکته مغزی، هزار نفر با حوادث و ٣٠‌ هزار نفر هم در پی ابتلا به سرطان جان‌شان را از دست دادند. به گزارش «شهروند» آمارها نشان می‌دهد ١٩‌ میلیون ایرانی کم‌تحرک هستند و ٤٧‌ میلیون نفر هم رژیم غذایی ناسالم دارند. در ایران مصرف نمک و چربی و قند بیش از حد مصرف است و مصرف میوه، سبزی و لبنیات هم کمتر از حد لازم. بررسی‌های وزارت بهداشت بر این نتایج تاکید دارد که ٥٠‌ درصد جوانان گروه سنی ٢٥ تا ٣٥‌ سال دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند؛ ٢٣ درصدشان چربی خون بالا دارند. از سوی دیگر در گروه سنی ٤٥ تا ٥٥‌ سال هم 7 /71 ‌درصد زنان و ٥٥‌درصد مردان اضافه‌وزن دارند. اینها بخشی از گزارش‌هایی است که در همایش ملی تغذیه سالم عنوان شد. همایشی که معاون بهداشت وزیر بهداشت و کارشناسان اداره تغذیه این وزارتخانه در آن حضور داشتند.
علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت، چاقی را عامل مهم ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر معرفی کرد: «سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی ازجمله بیماری‌هایی است که با چاقی ایجاد می‌شود. هر‌ سال ٣٥‌ میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند که ٢٨‌ میلیون نفر از آنها در کشورهای جهان سوم است. ١٩‌ میلیون نفر در ایران کم‌تحرک هستند. همچنین ٤٧‌ میلیون نفر نیز رژیم غذایی ناسالم دارند.» به گفته او، افزایش بیماری‌های سرطان و قلب و عروق حالا تبدیل به یک مشکل جهانی شده است: «نرخ جهانی حوادث ترافیکی در دنیا رو به کاهش است. حوادث ترافیکی روزانه سبب مرگ ٥٤ نفر و معلولیت ١١٠ نفر می‌شود که این مشکل مخصوص ایران است. مخاطرات سلامت مردم ایران البته فقط این بیماری‌ها نیست؛ اعتیاد در کشور رو به افزایش است؛ سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و حوادث و ایدز نیز جزو مخاطرات اصلی سلامت مردم است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید