شناسه خبر : 13317 لینک کوتاه

نگاهی به تکرار خشونت در رفتار ماموران شهرداری

بی‌قانونی قانون‌مدار

هنوز بررسی‌های نهایی دلایل حمله به لبوفروش کنار یکی از خیابان‌های تهران یا درگیری شدید ماموران شهرداری تهران با دست‌فروش و سرانجام مرگ او به نتیجه نرسیده که بازهم پرونده جدیدی برای «خشونت رفتاری» ماموران شهرداری باز شد.

ساناز الله‌بداشتی

هنوز بررسی‌های نهایی دلایل حمله به لبوفروش کنار یکی از خیابان‌های تهران یا درگیری شدید ماموران شهرداری تهران با دست‌فروش و سرانجام مرگ او به نتیجه نرسیده که بازهم پرونده جدیدی برای «خشونت رفتاری» ماموران شهرداری باز شد. ساعت یک نیمه‌شب تعدادی از ماموران شهرداری با حکم پلمب کارواش فعال در کنار مسجد قدس محله سعادت‌آباد تهران به آن مکان مراجعه می‌کنند. پیش از اقدام به پلمب برای تخلیه محل تلاش می‌کنند، اما هنوز دقایقی از حضور آنها نگذشته که ناگهان صحنه صحبت و گفت‌و‌گو به صحنه درگیری با چوب و چماق تبدیل می‌شود. چندساعتی از طلوع خورشید روز بعد از این حادثه و شروع روز کاری نگذشته بود که فیلم کوتاهی از این صحنه دست به دست در شبکه‌های اجتماعی چرخید.
در فیلم‌ها صدای فریادهای ماموران شهرداری و استفاده از الفاظ رکیک نسبت به کارگرها و بعد هم پاسخ آنها به خوبی شنیده می‌شود. و این‌گونه است که ماجرای تخلف یک مجموعه خدماتی در کنار مسجد که به گفته رئیس کمیته عمران شهرداری 10 سال ادامه داشته کمرنگ می‌شود و تخلف و نقض شدید قانون ماموران شهرداری در صدر اخبار می‌نشیند. به گفته اقبال شاکری به پایگاه خبری الف «پرونده این موضوع به سال 13۸۴ مربوط می‌شود؛ به دلیل اینکه هزار متر از مسجد قدس در راست‌گرد معابر آن محدوده از بین رفت، احمدی‌نژاد شهردار سابق تهران دستور داده بود سه هزار متر زمین مجاور به مسجد تعلق گیرد اما هیچ‌گاه سند این زمین به مسجد منتقل نشد. جلسات متعددی درباره این موضوع در شهرداری برگزار و مقرر شد تا تعیین تکلیف نهایی، مسجد از این زمین استفاده کند. بعد از این مذاکرات شهرداری زمین را برای تهاتر با شرکت‌های دیگری واگذار کرد اما مسجد همچنان از این زمین به عنوان یک ملک وقف‌شده استفاده می‌کرد و آن را به شرکت تحویل نمی‌داد». تا اینجای ماجرا همه مراحل مطابق قانون پیش ‌رفته اما درست در لحظه‌ای که قرار بوده قانون اجرا شود، ورق برگشت و جای طرفین پرونده تغییر کرد. آنچنان که به گزارش مهر اولین جلسه شورای شهر بعد از حادثه با این موضوع شروع شد و ادامه داشت. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر به شهرداری توصیه کرد که این ماموران را برای روان‌درمانی به مراکز مشخص معرفی کند: «بدون‌ شک عاملان این حادثه نیاز به رفتاردرمانی مبتنی بر مبانی دینی، اخلاقی و انسانی دارند. اگر شهرداری خود را مالک این زمین می‌داند و این ملک را در تصرف دارد و حتی اگر در روز قبل از حادثه، از سوی شاغلان در کارواش ممانعتی برای پلمب این مجموعه صورت پذیرفته و باعث درگیری نیز شده باشد، باید از مسیر قانونی و با استفاده از ابزارهای تعریف‌شده قانونی به احقاق حقوق خود اقدام می‌کرد.» با اینکه این نماینده شورا سپس از قالیباف خواست که مسببان این حادثه را برکنار کند، اما دیگر اعضای شورا هر نوع تصمیم‌گیری را به بعد از گزارش کمیسیون بررسی موکول کردند. با این حال اعضای شورا به اتفاق بار دیگر نسبت به رفتار ماموران اجرای قانون شهرداری با مردم اعتراض کردند. البته نمایندگان فقط اعتراض و احتمالاً فراموش کردند بر پیشینه و نتایج بررسی‌های رفتارهای مشابه مروری کنند. درگیری در کارواش سعادت‌آباد اولین برخورد خشونت‌بار ماموران اجرای قانون نبوده و احتمالاً آخری آن هم نخواهد بود، با اینکه همیشه به سرعت موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرها منتشر می‌شود و از دستورات پیگیری و تشکیل کمیته‌های بررسی و تحقیق خبر می‌آید، اما پایان و تاثیر این دستورات و نتایج بررسی کمیته‌ها روشن و منتشر نمی‌شود. سوژه چه دلایل رفتار خودسرانه مامور سد معبر با لبوفروش کنار خیابان باشد یا کشف دلایل مرگ دست‌فروش در درگیری با ماموران شهرداری، سناریو اغلب یک‌شکل نوشته و در میانه راه رها می‌شود و داستان پایانی ندارد.
هنوز نتایج بررسی‌های قبلی اعلام نشده و تحقیق و تفحص در مورد پرونده حمله به کارواش سعادت‌آباد با گذشت بیش از 10 روز از حادثه ادامه دارد، علت اصلی بروز حادثه معلوم نیست اما شهردار منطقه 2 استعفا داده، شهردار تهران استعفا را نپذیرفته و از اقدام مسوولانه او تشکر کرده است. خبرها می‌گویند موضوع در دست بررسی است. شاید «در دست بررسی است» کلمه رمز است؛ واضح بگوییم آیا نتایج این پرونده هم مانند اغلب پرونده‌های قبلی به فراموشی سپرده شده و در توفان خبرهای تازه‌تر محو می‌شود؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها