شناسه خبر : 12924 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

امکان خرید سربازی برای مشمولان بالای ۱۰ سال غیبت

شناسایی هویت کاربران اینترنت

جامعه ایرانی هفته پیش، ایام پرخبری را پشت سر گذاشت. در این ایام با توجه به سرمای هوا و تغییر اجباری پوشش مردم، دست‌اندرکاران امور هم به سرعت دست‌ به کار شده و با تدوین شیوه‌نامه جدید، مصادیق بدپوششی در زمستان ۹۳ را به اطلاع عموم رساندند.

حمیده حق‌پرست
جامعه ایرانی هفته پیش، ایام پرخبری را پشت سر گذاشت. در این ایام با توجه به سرمای هوا و تغییر اجباری پوشش مردم، دست‌اندرکاران امور هم به سرعت دست‌ به کار شده و با تدوین شیوه‌نامه جدید، مصادیق بدپوششی در زمستان 93 را به اطلاع عموم رساندند. فارس در این باره خبر داد: «... محمدمسعود زاهدیان رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی با اشاره به فعالیت پررنگ گشت‌های امنیت اخلاقی در سطح جامعه، اعلام کرد: عفاف و حجاب در جامعه تعریف شده و ممکن است لباسی دارای پوشیدگی باشد اما مایه تبرج و خودنمایی بوده و عفت عمومی را مورد هدف قرار دهد. افراد نباید با لباس‌های بدن‌نما عفت عمومی را جریحه‌دار کنند که در این صورت مورد پیگرد قرار می‌گیرند. به‌طور حتم کلاه حجاب کاملی برای بانوان محسوب نمی‌شود و با استفاده‌کنندگان مانتوهای کوتاه، تنگ و منقوش به تصاویر نامانوس با فرهنگ ایرانی و ساپورت‌های بدن‌نما و منقش به طرح‌های مبتذل برخورد شده و در صورت مواجهه گشت‌های پلیس، این افراد برای اصلاح وضع ظاهری خود به مقرهای تعیین‌شده، هدایت می‌شوند.»
در هفته پیش طرح حذف دفترچه بیمه در چهار استان کشور به ‌طور آزمایشی کلید خورد. به گزارش شرق انوشیروان محسنی‌بندپی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، با اعلام این خبر گفت: «کارهای اجرایی این برنامه شامل مراجعه بیمار به پزشک، داروخانه، بیمارستان و همه کسانی که در حوزه سلامت نقش دارند، شروع و وعده نهایی‌شدن آن در کشور تا پایان سال داده شده است. این طرح به‌ صورت آزمایشی در استان‌های اصفهان، فارس، بخش‌هایی از تهران و مازندران اجرا شده و شیوه آغاز به ‌کار طرح به این شکل است که یک بیمارستان که به لحاظ زیرساخت الکترونیکی ‌شدن آماده است، انتخاب شده و این طرح را اجرا می‌کند. در استان تهران، بیمارستان قلب تهران مجری طرح خواهد بود. مردم به هنگام مراجعه به این بیمارستان کد ملی خود را به‌ جای دفترچه بیمه ارائه می‌دهند، به این صورت نقاط قوت و ضعف اجرای طرح استخراج شده و سازمان بیمه سلامت برای تعمیم آن به بیمارستان‌های کل کشور آماده می‌شود.»
در روزهای گذشته اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت امنیت معلمان و دانش‌آموزان در رسانه‌ها منتشر شد. در همین زمینه و برای تلطیف فضا دست‌اندرکاران وزارت آموزش و پرورش تلاش دارند با تمهیداتی مانع از گسترش این فضا در کشور شوند. به طور نمونه شهروند در گزارشی اعلام کرد: «... لیلا نیک‌روش سرپرست اداره کل نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفته است آموزش و پرورش قصد دارد تصاویر معلمان فداکار را وارد کتاب‌های درسی کند. به گفته او، جلساتی دراین‌باره با واحدهای هنری طراحی کتاب‌های درسی برگزار شده و در حال حاضر شناسایی معلمان فداکار آغاز شده است.» ضمن استقبال از این طرح دعا می‌کنیم تصویر هیچ معلم جدیدی به این دلیل در کتب درسی اضافه نشود.
در سال‌های اخیر بحث تغییر الگوی مصرف تغذیه شهروندان ایرانی به یکی از دغدغه‌های کلی کارشناسان و دلسوزان بدل شده است. در هفته گذشته نیز این دغدغه در رسانه مجدداً مورد توجه قرار گرفت. به گزارش روزنامه سپید «علی‌اکبر سیاری» معاون بهداشت وزیر بهداشت در مراسم اختتامیه «نخستین کنگره بین‌المللی تغذیه» اعلام کرد: «78 درصد مردم کشور تغذیه نامناسب دارند و عمده مشکلات تغذیه‌ای، کم خوردن میوه و سبزیجات و مصرف زیاد نمک، شکر و روغن است. در ایران سالانه 83 هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی-‌عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های تنفسی فوت می‌شوند که در صورت اصلاح سبک زندگی، می‌توان این عوارض را به میزان چشمگیری کاهش داد. بهترین روش برای اصلاح عادت‌های غلط تغذیه‌ای خوردن حداقل پنج واحد میوه و سبزی، کاهش مصرف نمک از 10 تا 12 گرم کنونی به پنج گرم و کاهش مصرف قند و شکر در طول روز است.»
در این هفته ایسنا نیز در خبری از تعطیلی ۲۰ درصد گل‌فروشی‌های تهران خبر داد. اگرچه عامل اصلی این روند، قاعدتاً مسائل اقتصادی است، اما نباید از عوامل اجتماعی و روانی در وقوع آن غفلت کرد.

ترک بر گنبد خاطرات یک نسل
برای بسیاری از جوانان دهه 50 حسینیه ارشاد، یادآور خاطرات عجیب و نفس‌گیر است. علی شریعتی با صدای گیرا و ادبیات قدرتمند خود بسیاری از آنان را شیفته خود کرده بود، حسینیه ارشاد بدون شک مشهورترین حسینیه ایران و پایتخت بود؛ حسینیه‌ای که دل بسیاری از جوانان را با خود برده بود و در همان زمان دشمنان سرسختی نیز داشت، دشمنانی که آن مکان را «یزیدیه اضلال» می‌نامیدند. هر چند که بیش از 37 سال از مرگ علی شریعتی در غربت می‌گذرد، اما این حسینیه هنوز یاد و خاطره او را در پایتخت زنده می‌کند. در این هفته اما خبری موجب نگرانی بسیاری از علاقه‌مندان به این حسینیه شد. اعتماد در این باره نوشت: «... نماد جریان روشنفکری دینی و مبارزه با استبداد در روزهای پیش از انقلاب ۵۷، این بار به بنایی تبدیل شده که میراث فرهنگی استان تهران باید به دادش برسد تا نشود برج آزادی که از زیر نم کشید و از بالا، دانه‌دانه کاشی‌هایش خراب شد و با وجود رسانه‌ای شدن، هنوز اقدام اجرایی برای مرمت آن انجام نشده است. گنبد در جاهایی ترک برداشته است، در طول خیابان هم که راه برویم و از هر طرف به آن نگاه کنیم، کاشی‌های کنده‌شده به چشم می‌خورند که با نزدیک شدن به گنبد، جاهای خالی قهوه‌ای در میان فیروزه‌ای‌ها بیشتر به چشم می‌آید. اما بنا ثبت شده است، ثبت میراث فرهنگی کشور است. کارشناسان حوزه، عوامل متعددی را در این خصوص دخیل می‌دانند و مردم، رسیدگی نکردن و تغییرات اقلیمی را.» امید که این ترک بر گنبد خاطرات جمعی نسل 50 به سرنوشت میدان آزادی بدل نشود.

امکان خرید «سربازی» برای مشمولان بالای 10 سال غیبت
بر اساس لایحه بودجه سال 1394 که دو روز پیش از سوی رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شده، خرید خدمت سربازی برای برخی از مشمولان امکان‌پذیر شده است. در بند «ط» تبصره شماره 16 این لایحه که روز 16 آذر به مجلس ارائه شد، آمده است: «به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 10 سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت‌ زمان غیبت معاف نماید.» هنوز این لایحه در مرحله ارائه به مجلس است و تا قانون ‌شدن راه درازی در پیش دارد و باید از سد مجلس و شورای نگهبان نیز بگذرد، با این حال هنوز مبلغ مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است. با این حال در لایحه تهیه‌‌شده از سوی دولت پیش‌بینی‌های لازم برای قیمت آن به این شرح ذکر شده است: «آیین‌نامه اجرایی این بند مشتمل بر تعرفه‌های گروه‌های مختلف تحصیلی و مدت ‌زمان غیبت به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.» بر اساس اعلام مسوولان بلندپایه ستاد کل نیروهای مسلح در مجموع بین 80 تا 85 درصد جوانان به‌ موقع به سربازی می‌آیند و بین 10 تا 15 درصد آنها مرتکب غیبت می‌شوند. بر همین اساس وب‌سایت «الف» در مطلبی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی نوشت: «چنانچه سربازی سه میلیون مشمول به طور متوسط به قیمت ۱۵ میلیون تومان فروخته شود درآمدی معادل ۴۵ هزار میلیارد تومان به دست می‌آید که با اختصاص حداقل ۵۰ درصد آن به ارتش و پلیس می‌توان تحول شگرفی در کیفیت و سطح آموزش‌ها و تجهیزات این حوزه‌ها ایجاد کرد و ۵۰ درصد مابقی پول به صندوق توسعه اشتغال اختصاص یابد تا برای حمایت از بیکاران و ایجاد مشاغل جدید هزینه شود. آیا این اقدام عاقلانه‌تر و منطقی‌تر از سرگردانی و فشارهای روحی و عصبی به سه میلیون جوان و خانواده‌های آنها نیست.»

دولت مخدر رایگان به معتادان بدهد
مسعود پزشکیان نماینده مجلس و وزیر اسبق بهداشت خواهان تغییر کلی نوع مبارزه با مواد مخدر در کشور شد. به گزارش فارس این نماینده مجلس در مورد طرح توزیع مواد مخدر از سوی دولت میان معتادان که پیشنهاددهنده‌اش به مجلس بوده است، گفت: «آن چیزی که ما در این طرح دیده‌ایم به صورت پکیج سلامت بوده و ما هیچ‌گاه مواد مخدر را از موارد دیگر تفکیک نکرده‌ایم. ما کلان قضیه و منابع مورد نیاز را برای مدیران مسوول سلامت کشور تامین کردیم و انتظار داریم بر اساس واقعیت پولی کشور پوشش را بر اساس اولویت در پکیج خدمت مشخص کنند. دیگر کسی نمی‌تواند بگوید ما در بهداشت و درمان پولمان کم است، چرا که ما این موضوع را در مجلس رفع کرده‌ایم و منابع کافی در اختیار بهداشت و درمان قرار دادیم... در دنیا برای درمان اعتیاد، فرمول عرضه و تقاضا را مبنا قرار داده‌اند یعنی تا زمانی که در بازار تقاضا هست نمی‌توان جلوی عرضه را گرفت. در مبارزه با تقاضا، عرضه‌کننده اگر دولت باشد می‌تواند بازار را در دست بگیرد و وقتی کنترل بازار را به دست گرفت، برای درمان اعتیاد می‌تواند برنامه‌ریزی کند. آنچه ما زمانی که وزیر بودیم پیشنهاد دادیم همین موضوع عرضه و تقاضا بود؛ کاری که در سوئد، دانمارک و سوئیس می‌کنند. کسی که معتاد است دارای مشکل است و ما نمی‌توانیم به زور به او بگوییم که نکش و باید با این فرد به صورت انسانی برخورد کنیم. این طرح در دولت خاتمی به صورت لایحه درآمده بود... متاسفانه با اتمام فعالیت دولت وقت، این طرح به اجرا درنیامد و اکنون ما در مجلس به دنبال اجرای این طرح هستیم، چرا که با استفاده از آن و زمانی که بازار در کنترل دولت باشد، می‌تواند برای درمان اعتیاد برنامه‌ریزی کند، کلاس بگذارد و معتادان را درمان کند. با این حال اگر معتاد نپذیرفت که درمان شود، دولت می‌تواند او را پشتیبانی کرده تا این فرد به یک دزد، قاچاقچی، از دیوار مردم بالارونده و خودفروش تبدیل نشود تا به مواد مخدر دست پیدا کند. دولت می‌تواند مواد مخدر را به صورت مجانی در اختیار معتادان قرار دهد، زمانی که من وزیر بودم 1800 میلیارد تومان کل اعتبار وزارت بهداشت بود، درحالی که گردش مالی قاچاق مواد مخدر بیش از 12 هزار میلیارد تومان بود.»

شناسایی هویت کاربران قبل از ورود به «اینترنت»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک نشست خبری از اجرای طرحی فنی برای شبکه «اینترنت» خبر داد که بر اساس آن کاربران قبل از ورود به «اینترنت» شناسایی و احراز هویت می‌شوند. محمود واعظی در این نشست خبری با عنوان ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد به طرحی اشاره کرد که بر اساس آن شفاف‌سازی حضور کاربران «اینترنت» و هویت‌بخشی به آنها اجرایی شود. وی این طرح را مانند داشتن شماره تلفن افراد که با استفاده از آن قابل شناسایی هستند، اعلام کرد و گفت: «با اجرای این طرح و با هویت‌بخشی به کاربران هیچ کاربری نخواهیم داشت که با هویت نامعلوم از «اینترنت» استفاده کند. با اجرای طرحی که هم‌اکنون بخش فنی آن در حال انجام است، قصد داریم جلوی استفاده غیرمجاز و کلاهبرداری را در فضای «اینترنت» بگیریم به این ترتیب هیچ کاربری نخواهیم داشت که با هویت نامعلوم وارد فضای «اینترنت» شود.» واعظی در این‌باره توضیح داد: «به این‌ ترتیب کاربر با یک تابلو و هویت مشخص از «اینترنت» استفاده می‌کند و همان‌طور که شماره تلفن و موبایل به مشترکان هویت می‌بخشد، شماره «اینترنت» نیز می‌تواند به کاربری که از این فضا استفاده می‌کند، هویت بدهد. ما در این طرح به‌ هیچ‌وجه قصد ورود به حریم شخصی افراد را نداریم و تنها جلوی کلاهبرداری‌ها و ورود غیرمجاز در این عرصه گرفته می‌شود.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها