شناسه خبر : 12309 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگرانی در مورد شکل‌گیری هرندی دیگر در منطقه ۲۰

خالی ماندن ۷۳ درصد از سهمیه حج ایران

حمیده حق‌پرست
بحث گشت‌های نامحسوس ارشاد و جریمه شهروندان با پوشش‌های غیرمطابق با قانون در هفته گذشته نیز یکی از مهم‌ترین سوژه‌های صفحات اجتماعی را به خود اختصاص داد. روزنامه‌ها به صورت جدی و طنز به این مساله پرداختند و از زوایای مختلف آن را مورد توجه قرار دادند. از سوژه‌های مهم دیگر هفته گذشته می‌توان به «شهرزاد» اشاره کرد. در هفته‌های اخیر این سریال و عوامل آن به پای ثابت رسانه‌های غیرسیاسی تبدیل شده‌اند. رسانه‌های مختلف برای دیده شدن خود هم که شده خبری از این اثر حسن فتحی را که تنها دو قسمت از سیزن نخست آن باقی مانده است روی خروجی قرار می‌دهند. نوع تعامل برخی از مدیران اجرایی با این سریال ناخودآگاه ذهن را به رفتار برخی سایت‌ها برای کلیک‌خور بیشتر می‌کشاند. به طور مثال یکی از مدیران از ارسال نامه‌های جداگانه به علی جنتی، وزیر ارشاد و حسن فتحی، کارگردان سریال شهرزاد خبر داد و از بی‌توجهی به ماده سوم «قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» در ساخت این سریال انتقاد کرد و گفت: «ما نسبت به نشان دادن مکرر صحنه‌های استفاده از سیگار در سریال شهرزاد واکنش نشان دادیم و به کارگردان آن و همچنین شخص وزیر ارشاد نامه‌ای فرستادیم و اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کردیم؛ ولی هنوز پاسخی به نامه ما داده نشده است.» واقعاً این پرسش از این مدیر محترم قابل طرح است که واقعاً تصور می‌کنید چند نفر از شهروندان با مشاهده سیگار کشیدن «قباد» یا «بزرگ‌آقا» سیگاری خواهند شد!

آزادی مردم محدود نمی‌شود الا با قانون
«هرکس صبح بیدار می‌شود یک مقررات و یک چارچوب؛ این یکی می‌خواهد مردم را مخفیانه کنترل کند، آن یکی می‌خواهد مردم را به صورت آشکار کنترل کند؛ مگر حق داریم؟»؛ گوینده این جملات «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری، است و محل گفته‌شدن هم، جلسه هیات دولت. «اعتماد» در این باره نوشت: شاید بتوان این جملات را جدی‌ترین انتقاد به طرح امنیت اخلاقی دانست؛ طرحی که از هفته پیش به صورت پیدا و پنهان در حال اجراست؛ اشاره «روحانی» به «کنترل مخفیانه مردم»، کنایه‌ای به طرح گشت‌های اخلاقی نامحسوس است که اجرای آن واکنش‌های زیادی در پی داشت. آخرین روزهای فروردین‌ماه بود که یکی دو روز پس از آغاز طرح امنیت اخلاقی در تهران، حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، از آغاز به کار «هفت هزار» نیروی «نامحسوس» گشت امنیت اخلاقی در پایتخت خبر داد؛ نیروهایی که در مراسم آغازبه‌کارشان، یونیفورم «ناجا» به تن نداشتند و لباس‌هایشان «شخصی» بود. در حالی که استانداری تهران می‌گوید در مورد این طرح هماهنگی با دولت انجام نشده است. در همین ‌حال ائمه جمعه تهران و مشهد هم در خطبه‌های نماز جمعه از این طرح حمایت کرده‌اند؛ در این ‌بین احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، انتقادات تندی هم نسبت به منتقدان این طرح کرده و گفت: «نمی‌توانید معیشت مردم را اداره کنید، به عرصه فرهنگ و اقتصاد جامعه ضربه می‌زنید، به این وسیله می‌خواهید خلأ مدیریتی خودتان را پر کنید.» اما رئیس‌جمهوری که در هیات دولت در مورد آزادی مردم صحبت می‌کرد، سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: «آزادی مردم محدود نمی‌شود الا با قانون؛ هیچ‌چیز دیگری نمی‌تواند آزادی مردم را محدود کند؛ نه دولت می‌تواند و نه قوه قضائیه؛ فقط قانون...اگر مراحل یک قانون تصویب و ابلاغ شد، می‌تواند چارچوب بگذارد. به غیر از قانون، ما حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم...چنین نیست که هرکس یا نهاد و ارگانی بخواهد با اقداماتی به دنبال کنترل مردم باشد. آزادی مردم با آیین‌نامه و سلیقه افراد و برخی دستگاه‌ها نمی‌تواند محدود شود.»
در همین راستا «حسام‌الدین آشنا»، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری هم به «ایسنا» گفت: «جنبه‌های مختلف این طرح باید برای افکار عمومی و دولت روشن شود، اینکه این نیروها چه افرادی هستند، چگونه به کار گرفته شده‌اند و آموزش دیده‌اند و اینکه چطور می‌توان سلامت کار آنان را تضمین کرد و در نهایت اثربخشی این طرح کجا آزموده شده است؟»
موافقان این طرح نیز در هفته پیش کوتاه نیامدند و به صراحت از آن حمایت کردند. به طور نمونه محمدعلی موحدی‌کرمانی، در خطبه‌های نماز جمعه تهران تاکید کرد: «...فصل تابستان نزدیک است و از مردم شریف و نجیب ایران و به‌ویژه استان تهران انتظار می‌رود پوشش اسلامی را رعایت کنند و نیروی انتظامی نیز هزاران مامور نامحسوس را به کار گرفته است و با روش‌های بسیار متین، ارزنده و حساب‌شده و با مراعات تمام شرایط امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر به این موضوع توجه خواهد کرد...به اعتقاد من کسانی که می‌خواهند به نظام دهن‌کجی کنند بی‌حجابی یا کشف حجاب می‌کنند. من برخی از این صحنه‌ها را دیده و خجالت کشیده‌ام و قطعاً این وظیفه نیروی انتظامی است که با گناه علنی برخورد کند و اگر برخورد نکند خودش گناهکار است.»

نگرانی در مورد شکل‌گیری هرندی دیگر در منطقه ۲۰
منطقه ۲۰ تهران، هفته پیش میهمان شورای شهری‌ها بود. مشکلاتش، نگرانی‌هایش و معضلاتی که در این محله وجود دارد، موضوعاتی بود که در صحن علنی شورا بررسی شد. راوی نگرانی‌های منطقه ۲۰ تهران که همه آن را با نام شهرری می‌شناسند، جعفر شربیانی دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۰ بود. نگرانی‌هایی که از کمبود بیمارستان حکایت کرد تا هشدار نسبت به ایجاد «هرندی۲» در شهرری. یعنی همنشینی معتادان و کارتن‌خواب‌های پایتخت. به گزارش «شهروند» او نسبت به پیدایش محله هرندی۲ در شهرری هشدار داد. هشداری که زیر سایه بی‌توجهی مسوولان انتظامی این منطقه پررنگ شده و اکنون به نگرانی جدی برای ساکنان شهرری تبدیل شده است که مبادا محله‌ای از این منطقه شهر، پناهگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها شود و آرامش را از ساکنان محلی بگیرد یا تهدیدی شود برای کودکان و نوجوانان منطقه. «هنگامی که به پلیس مراجعه می‌کنیم، پاسخ آنها عدم امکانات و کمبود نیرو است.»

خالی ماندن ۷۳ درصد از سهمیه حج ایران
از مجموع ۶۴ هزار سهمیه حج ایران تنها ۱۷ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و ‌۴۷ هزار سهمیه معادل ۷۳ درصد از کل سهمیه‌ها خالی مانده است. به گزارش «خبرآنلاین» حج تمتع سال ۱۳۹۵ همچنان در ابهام است. تا پیش از این عربستان سعودی برای هیات‌های مذاکره‌کننده ایرانی ویزا صادر نمی‌کرد و نکرد. پس از آن هیات مذاکره‌کننده خود را به دوبی رساندند و از آنها ویزای عربستان را دریافت کردند و خود را به میز مذاکره رساندند. مذاکرات به گفته منابع ایرانی خوب پیش رفت تا اینکه عربستان پیشنهاد کرد، ویزای حج در خاک ایران صادر نشود و در کشور ثالث یعنی امارات عربی متحده صادر شود. پیشنهادی که با مخالفت هیات ایرانی مذاکره‌کننده مواجه شد و وزارت حج عربستان از ایران فرصت گرفت تا نظر قطعی دولت عربستان درباره شرایط صدور ویزا به حج‌گزاران ایرانی را بررسی و نظر قطعی خود را اعلام کند. حالا بر اساس اعلام رئیس سازمان حج و زیارت، ایران در انتظار دریافت پاسخ رسمی عربستان است. به طوری که سعید اوحدی می‌گوید: «عربستان تا چند روز دیگر نظر متقن خود را درباره صدور ویزای زائران ایرانی و همچنین زمان دور دوم مذاکرات حج اعلام می‌کند.» با این حال همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان حج تمتع کاهش بسیار محسوسی داشته است. بر اساس آمار سازمان حج و زیارت ایران، این سازمان تاکنون دو فراخوان برای ثبت‌نام حج ۹۵ داده و تاکنون تنها ۱۷ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. میزان کاهش این ثبت‌نام‌کنندگان زمانی مشخص می‌شود که بدانیم سهمیه امسال ایران ۶۴ هزار نفر است. همچنین سازمان حج و زیارت پیش‌بینی کرده بود، در نخستین فراخوان ۴۰ هزار نفر ثبت‌نام کنند، اما تنها ۱۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و همچنین در فراخوان دوم نیز حدود هفت هزار نفر ثبت‌نام کردند. با این حساب از مجموع ‌ ۶۴ هزار سهمیه حج ایران تنها ۱۷ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و ۴۷ هزار سهمیه معادل ۷۳ درصد از کل سهمیه‌ها خالی مانده است.

شهردارانی که نیامده، می‌روند
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در بیش از یک دهه مدیریت خود در شهر تهران، مدیران زیادی را عزل و نصب کرده و بسیاری از آنها چندین و چند بار به عنوان شهرداران مناطق انتخاب شده‌اند؛ انتصاباتی که در این سال‌ها کاملاً اختصاصی زیر نظر شهردار تهران بوده و شوراها در همه چهار دوره حق دخالتی نداشته‌اند؛ اما حالا مدتی است که دو عامل عملکرد شهرداران و تعدد بالای عزل و نصب‌ها در فاصله زمانی کوتاه، صدای اعتراض شورا را بلند کرده است. اعضای شورا می‌گویند از ابتدای دوره چهارم به این روند اعتراض کرده و به دنبال تهیه آیین‌نامه‌ای برای انتصابات در شهرداری تهران بوده‌اند؛ اما تاکنون این آیین‌نامه با فشار شهرداری تهیه نشده است. وقتی محمود احمدی‌نژاد مدیرانی را که پرونده مالی داشتند یا توسط نهادهای نظارتی از آنها انتقاد می‌شد، در منصبی بالاتر، مهم‌تر یا حساس‌تر می‌گذاشت، همه اعتراض می‌کردند؛ اما حدود ۱۰ سال کسی به شهردار تهران که بارها شهرداران مناطق و مدیرانی با پرونده‌های ضعیف و حتی سابقه تخلف را در مناطق و موقعیت‌های مختلف جابه‌جا می‌کرد، توجهی نداشت. نمونه این تصمیم هم یکی از معاونان استانداری تهران در دولت قبل بود که برای شهرداری منطقه 3 انتخاب شد و در مدت کوتاهی ماجرای پرونده مالی او رو شد. به گزارش «شرق» تعداد شهردارانی که در سال‌های گذشته چندین و چند منطقه از تهران را تجربه کرده‌اند، از انگشتان دست‌تان بیشتر است و رکورد این تغییرات در سال 13۹۴ بود که محمدباقر قالیباف ۱۶ شهردار را از ۲۲ منطقه تغییر داد و بخشی را هم به سال 13۹۵ موکول کرد. معمولاً نفرات پازل ۲۲ تکه‌ای شهردار تهران جای دوری نمی‌روند و بالاخره در این نهاد عمومی بسیار بزرگ میزی برای هرکدام‌شان پیدا می‌شود.

کاهش پنج‌درصدی نزاع در پایتخت
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از کاهش پنج‌درصدی نزاع در تهران خبر داد. به گزارش «انتخاب» مسعود قادی‌پاشا با اشاره به آمار مصدومان و فوتی‌های تصادفات استان تهران در سال گذشته اعلام کرد: «در 11‌ماهه سال 94 در مجموع 1098 نفر جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 /9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.» به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از این تعداد 786 مورد تصادفات درون‌شهری، 284 مورد تصادفات برون‌شهری، 11 مورد فوت‌های ناشی از تصادفات جاده‌های روستایی و 17 مورد نیز نامعلوم است. استان تهران در فوت عابران پیاده رتبه اول را در کشور دارد و متاسفانه فوت راکبان موتورهای سیکلت در این استان نیز بیشتر از سایر استان‌های کشور است. او با اشاره به کاهش 7 /5‌درصدی مراجعات مربوط به نزاع در سال گذشته گفت: 66 هزار و 551 مورد از مراجعات نزاع مربوط به مردان و 34 هزار و 558 نفر نیز مربوط به زنان است. بیشترین مورد نزاع، نزاع‌های ناشی از تصادفات رانندگی، نزاع‌های خانوادگی و نزاع‌های خیابانی است.

۲۵ درصد جمعیت کشور در کانون خطر
«دریاچه نمک حوض سلطان تا ۳۰ سال دیگر به بحران زیست‌محیطی تهران تبدیل می‌شود»؛ هشداری که معاونت فنی و عمران شهردار تهران در ۲۵ فروردین‌ماه سال جاری در دویست ‌و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران مطرح کرد و در ضمن آن تاکید داشت که تاکنون هیچ‌یک از متخصصان زیست‌محیطی به اهمیت این موضوع اشاره‌ای نکرده‌اند. به گزارش «مهر» بر اساس پیش‌بینی‌ها، بحران زیست‌محیطی کمتر از ۳۰ سال دیگر پایتخت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بحرانی با مساحت ۲۰۰ هزار هکتار که همین امروز نیز برای پرداختن به آن بسیار دیر شده است. دریاچه نمک در انتهای حوضه آبخیزی قرار دارد که چهار استان قم، تهران، مرکزی و البرز به‌صورت کامل در این حوزه قرار دارند و استان‌های همدان، اصفهان و زنجان به‌صورت بخشی در آن حوضه آبخیز سهیم هستند. این بدان معناست که تمام بارندگی‌ها و آب‌های روان و زیرزمینی درنهایت خود را به دریاچه نمک می‌رساند و در آن نقطه جمع می‌شود و هرگونه بحرانی که در این دریاچه واقع شود، هفت استان کشور را که نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت ایران در آنها زندگی می‌کنند، تحت‌تاثیر قرار داده است. بنا بر آنچه در شورای شهر تهران گفته شده، این استان با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر می‌تواند بیشترین تاثیر را از بحران دریاچه نمک پذیرا باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها