شناسه خبر : 11898 لینک کوتاه

بریده روزنامه ها

درس تشییع پاشایی
index:1|width:60|height:20|align:right در یادداشتی به قلم سید علیرضا بهشتی نوشت: «...درگذشت پاشایی، با مقدمات دردناک و سرانجام به یادماندنی‌اش، بحث‌های زیادی در میان گروه‌های اجتماعی مختلف، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پدید آورد. شاید مهم‌ترین درس این رویداد این باشد که امروز برای فهم تحولات پیرامون‌مان لازم است از مرزهای رایج عرصه سیاسی مانند اصلاح‌طلبی و اصولگرایی عبور کنیم و واقعیت متکثر جامعه را در سیاست‌ورزی‌ها لحاظ کنیم. این هم طبعاً نوعی سیاست‌ورزی است اما گونه‌ای که سیاستمداران ما کمتر با آن آشنا هستند: «سیاست جامعه‌محور». در این‌گونه سیاست‌ورزی، نخبگان سیاسی نه برای جهت دادن به آرای مردم در ایستگاه‌های انتخاباتی، که در جهت فهم مطالبات مردم و چگونگی تحقق آن با یکدیگر رقابت می‌کنند.

دختر شریعتی: وقتش شده پولدار شویم
index:2|width:60|height:20|align:right در یادداشتی از سوسن شریعتی نوشت: «...راست می‌گوید دکتر موسی غنی‌نژاد. همه ماهایی که به نوعی متعلق به سنت شریعتی بوده‌ایم، رابطه‌ای مغشوش داشته‌ایم با پول. با پول یا با پولدار؟ خب با هر دو. امروز فهمیده‌ایم بی‌پولی هم به همان اندازه پولداری انحطاط‌آور و فسادپذیر است و تهدیدی برای آزادی انسان. بی‌پولی به همان اندازه پولداری می‌تواند ما را نوکر خود کند، استقلال ما را بگیرد، دست ‌به ‌دهان سازد و چرتکه‌انداز. از سر بی‌پولی، دین و ایمان هم فروخته‌اند... نتیجه‌ای که زمان و زمانه بر ما تحمیل کرد از این قرار است: داشتن پول خوب است تا بفهمی به آن احتیاجی نداری... دیگر وقتش شده پولدار شویم. اما از کجا؟ چگونه؟ به چه قیمتی؟ دیگر دیر شده است: خرج‌ کردنش را هم نیاموخته‌ایم چه رسد به دخلش.»

سهم ۳۸درصدی رابطه جنسی در ابتلا به ایدز
index:3|width:60|height:20|align:right نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال ۹۲، ۲۸هزار مورد ابتلا به ایدز گزارش شد که 9/38 درصد از آنها از راه رابطه جنسی حفاظت‌نشده مبتلا شده‌اند. عباس صداقت رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، با اشاره به همین آمارها تاکید می‌کند سرعت ابتلا به ایدز در میان زنان بالا رفته است. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «یک‌سوم موارد ثبت‌شده به این بیماری در سال ۹۲، زنان بوده‌اند و این مساله زمانی اهمیت ویژه پیدا می‌کند که زنان مبتلا به ایدز اگر باردار شوند، می‌توانند منجر به آلوده شدن نوزادان شده و بار سنگینی را به اقتصاد سلامت تحمیل کنند.» صداقت به افزایش شیوع مصرف روانگردان و محرک‌ها اشاره می‌کند: «این‌گونه مواد شدیداً فرد را در معرض روابط جنسی خارج از عرف جامعه قرار می‌دهد.»

۳۷ درصد معتادان دارای تحصیلات تکمیلی هستند
index:4|width:60|height:20|align:right نوشت: یک‌میلیون و 325 هزار معتاد شناسایی شدند که 7/90 درصد آنان مرد و 3/9 درصد زن هستند. همچنین کرمان با 75/4 درصد بیشترین شیوع و زنجان با 96/0 درصد کمترین شیوع را دارد. عارف وهاب‌زاده، مدیرکل فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این مطلب گفت: بیشترین گروه سنی که درگیر اعتیاد می‌شود، گروه سنی ۳۵ تا 39 سال و ۲۰ تا 24 سال است. همچنین 64 درصد معتادان متاهل و ۳۷درصد آنها دارای تحصیلات تکمیلی هستند. مهم‌ترین علل شیوع اعتیاد کسب لذت، کنجکاوی و تفریح است. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲میلادی بیش از ۲۸هزار تن تریاک در جهان تولید شده است. 65 درصد همسرآزاری‌ها، 55 درصد طلاق‌ها، 30 درصد کودک‌آزاری‌ها و 25 درصد قتل‌ها در ایران ناشی از اعتیاد است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها