شناسه خبر : 11562 لینک کوتاه

ثروت بیل گیتس از ثروت کارلوس اسلیم فراتر رفت

بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت که امروزه خود را به عنوان یکی از خیرخواهان بزرگ جهان مطرح کرده است، دوباره به صدر لیست ثروتمندترین افراد جهان بازگشت.

ثروت بیل گیتس از ثروت کارلوس اسلیم فراتر رفت
علی درویشان
بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت که امروزه خود را به عنوان یکی از خیرخواهان بزرگ جهان مطرح کرده است، دوباره به صدر لیست ثروتمندترین افراد جهان بازگشت. او دوباره از سال 2007 با ثروتی بیش از 7/71 میلیارد دلار به صدر این لیست بازگشت و لقب ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص داد. دارایی گیتس 57‌ساله، بیش از 550 میلیون دلار از کارلوس اسلیم که دارایی بالغ بر 3/71 میلیارد دلار دارد، پیشی گرفت. دارایی بیل گیتس امسال بیش از 10میلیارد دلار رشد کرد و ارزش سهام مایکروسافت به بالاترین سطح خود در پنج سال اخیر رسید و در یک سال گذشته بیش از 28 درصد رشد کرد. دارایی کارلوس اسلیم 73‌ساله، امسال بیش از سه میلیارد دلار سقوط کرد و باعث شد دارایی بیل گیتس از دارایی او بیشتر شود. دلیل اصلی کاهش دارایی‌های کارلوس اسلیم، تصویب قانونی در مجلس مکزیک بود که باعث می‌شود شرکت امریکن موویل که عرضه‌کننده انحصاری خدمات تلفن همراه در مکزیک است با سهم بازار بیش از 70 درصد یا تقسیم شود و یا مجبور به کمک به شرکت‌های دیگر شود. این قانون باعث کاهش ارزش سهام شرکت امریکن موویل به میزان 14 درصد شد و ممکن است انحصار این شرکت در بازار خدمات‌دهنده‌های موبایل را از میان بردارد. گرگ لسکو مدیرعامل شرکت دلتک استز که یکی از رقبای شرکت امریکن موویل است و سال‌هاست زیر سایه این شرکت به فعالیت می‌پردازد، معتقد است هنگامی که درباره اصلاحات در یک کشور عمدتاً فقیر صحبت می‌شود، نمی‌توان مشاهده کرد ثروتمندترین فرد دنیا در این کشور زندگی کند. او می‌گوید انحصاری که شرکت امریکن موویل در آن فعالیت می‌کرد، برای این شرکت بسیار خوب بود اما باعث می‌شد مردم مجبور باشند بیش از آنچه باید برای دریافت خدمات تلفن همراه هزینه کنند و به این دلیل معتقد است دولت مکزیک روند خوبی را برای اصلاحات پیش گرفته است. ماه گذشته نیز هنگامی که کارلوس اسلیم برای حضور در یک جلسه در کتابخانه عمومی نیویورک به این شهر رفته بود، با جمع زیادی از تظاهرات‌کنندگان روبه‌رو شد که معتقد بودند او و شرکتش هزینه‌ای بیش از آنچه لازم است به کاربرانش تحمیل می‌کند.
افزایش قیمت مایکروسافت
قانونی که ماه گذشته در مجلس مکزیک تصویب شد، اما هنوز ابلاغ نشده است، به رگولاتورها این امکان را می‌دهد که شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ای را که بیش از 50 درصد سهم بازار را در اختیار دارند یا مجبور به تقسیم شدن به شرکت‌های کوچک‌تر کند و یا اینکه آنها را مجبور کند امکانات سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری خود را با شرکت‌های دیگر به اشتراک بگذارند. رئیس‌جمهور مکزیک آقای انریکه پنا نیز از پشتیبانان اصلی این قانون بود و هدف اصلی این قانون شرکت امریکن موویل است که بیش از 70 درصد از کاربران موبایل در مکزیک را در اختیار دارد و 80 درصد از خطوط انتقال اطلاعات در مکزیک نیز در اختیار این شرکت است. سهام مایکروسافت امسال بیش از 28 درصد رشد کرد و دلیل اصلی قدرت گرفتن ارزش این سهام، کنترل هزینه‌ها در این شرکت و فروش نرم‌افزارهای شرکتی و سروری بود و باعث شد بر خلاف تقاضای ضعیف برای کامپیوترهای شخصی و ویندوز 8 باز هم سهام این شرکت رشدی قابل ‌ملاحظه را تجربه کند. علاوه بر مایکروسافت، افزایش رقم دارایی‌های بیل گیتس به افزایش ارزش سهام شرکت ملی خط آهن کانادا و شرکت جمع‌آوری فاضلاب خدمات جمهوری نیز وابسته بود. بیشتر دارایی‌های بیل گیتس، در شرکت سرمایه‌گذاری کاسکید قرار دارد.
کاسکید شرکتی است که در تعدادی شرکت سرمایه‌گذاری سهامی عام و تعداد زیادی شرکت سهامی خاص سرمایه‌گذاری می‌کند که دو تا از معروف‌ترین این سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری در گروه هتل‌های چهارفصل و شرکت کوربیس است. کمی کمتر از یک‌چهارم دارایی بیل گیتس به صورت سهام مایکروسافت است و او 28 میلیارد دلار به بنیاد بیل و ملیندا گیتس کمک کرده است.


بیل گیتس
7/71 میلیارد دلار

تاریخ تولد: 28/10/1955
تحصیلات: دانشگاه هاروارد، 1973 تا 1975
وضعیت خانوادگی: متاهل، دارای سه فرزند
ثروتمندترین فرد دنیا، یکی از بنیانگذاران و رئیس شرکت مایکروسافت، بزرگ‌ترین شرکت تولید نرم‌افزار دنیاست. پنج درصد از سهام مایکروسافت را در اختیار دارد که به‌تنهایی کمی کمتر از 25 درصد از کل دارایی او است. بقیه دارایی‌اش بیشتر در شرکت سرمایه‌گذاری محدود کاسکید قرار دارد.
او در خانواده‌ای به دنیا آمد که والدینی موفق در کسب‌وکار داشت. پدرش یک وکیل بود و مادرش رئیس شرکت یونایتد وی‌آو آمریکا بود. بیل علاقه خود به کامپیوتر را پس از وارد شدن به مدرسه لیک‌ساید سیتل نشان داد و پس از آنکه نمره 1560 از 1600 را در آزمون SAT به دست آورد به سادگی وارد هاروارد شد. در هاروارد پل الن که دوست او از زمان مدرسه لیک‌ساید بود، او را قانع کرد که در یک کار تیمی برای ساخت یک سیستم‌عامل برای سیستم آلتیر 8800 که به وسیله مایکرو اینسترومنتز و تله‌متری سیستمز طراحی شده بود شرکت کند. البته نتیجه وارد شدن بیل گیتس به این کار، به وجود آمدن مایکروسافت، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نرم‌افزار دنیا از حیث میزان درآمد و دومین شرکت بزرگ تاریخ در آمریکا بود.
در سال 1994 بیل با ملیندا فرنچ که یکی از کارمندان مایکروسافت بود و هفت سال بود که او را از یک کنفرانس خبری در نیویورک می‌شناخت ازدواج کرد. او شش سال بعد که ارزش بازاری مایکروسافت از 100میلیارد دلار فراتر رفت، از ریاست شرکت کنار رفت و سعی در پیگیری فعالیت‌های انسان‌دوستانه خود داشت. تا به امروز او بیش از 28 میلیارد دلار به بنیاد بیل و ملیندا گیتس کمک کرده است و این بنیاد برای مبارزه با گرسنگی، بیماری و فقر این پول را هزینه کرده است. او در سال 2010 درخواست وارن بافت برای اختصاص نیمی از دارایی خود به کارهای انسان‌دوستانه را پذیرفت و قصد دارد که بیشتر دارایی خود را برای کارهای عام‌المنفعه و انسان‌دوستانه هزینه کند. او در زندگی خود علاوه بر کارهای انسان‌دوستانه، فعالیت‌هایی نظیر آموزش خوانندگی به همراه همسرش ملیندا و نیز فعالیت‌های سیاسی محدود نیز انجام می‌دهد. او در سال 1998 به عنوان مرد میدان از سوی شرکت تولیدکننده وسایل گلف کالاوی انتخاب شد.
گیتس حدود 436 میلیون سهم از سهام مایکروسافت را در اختیار دارد که حدود 2/5 درصد از کل سهام این شرکت است. از زمان IPO مایکروسافت در سال 1986 بیش از 29 میلیارد دلار از سهامی را که در اختیار داشته است به فروش رسانیده است و بیش از 5/7 میلیارد دلار از سود سهام این شرکت را به دست آورده است. تنها در سال 2004 بیش از 3/3 میلیارد دلار سود سهام عاید بیل گیتس شده است که البته او همه آن را صرف امور خیریه و انسان‌دوستانه کرده است. بقیه دارایی او بیشتر در شرکت سرمایه‌گذاری شخصی او به نام شرکت کاسکید قرار دارد.
شرکت سرمایه‌گذاری کاسکید در تعداد زیادی شرکت دیگر سرمایه‌گذاری کرده است که از آن‌جمله می‌توان از اتونیشن، شرکت ملی راه‌آهن کانادا و گروه هتل‌های استراتژیک نام برد. گیتس از طریق کاسکید در بخش‌های دیگری نیز همچون بخش مسکن (با سرمایه‌گذاری در گروه هتل‌های چهارفصل)، بخش عکس (با سرمایه‌گذاری در کوربیس) و بخش انرژی (با سرمایه‌گذاری در شرکت سپفایر انرژی) سرمایه‌گذاری کرده است. دارایی‌های بیل گیتس در خارج از مایکروسافت به بیش از 30 میلیارد دلار بالغ می‌شوند و بر اساس جریان نقدینگی که در این شرکت‌ها جریان دارد و ارزشگذاری شرکت‌های خصوصی تخمین زده شده است.




کارلوس اسلیم
3/71 میلیارد دلار

تاریخ تولد: 28/1/1940
تحصیلات: مهندسی عمران در دانشگاه ملی مستقل مکزیک، 1961
خانواده: همسرش فوت کرده و دارای شش فرزند
او در مکزیکوسیتی و در یک خانواده مهاجر لبنانی به دنیا آمد. مدرک مهندسی عمران خود را از مدرسه مهندسی دانشگاه ملی مستقل مکزیک در سال1961 به دست آورد. در 25سالگی شرکت اینموبیلیاریا کارسو را تاسیس کرد و در دوره بحران بدهی‌های مکزیک در دهه80 سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در صنایع تنباکو، مس و معدن در مکزیک انجام داد. همین‌طور در دهه80 رستوران‌های زنجیره‌ای سانبورن هرموناس را خریداری کرد. در دهه90 شرکت تلفن دولتی تلمکس را خریداری کرد و پس از آن شرکت گروپوکاندامکس را که یکی از تولیدکنندگان سیم و کابل‌های فایبراپتیک بود به مجموعه سرمایه‌گذاری‌های خود اضافه کرد. حدود یک ‌دهه بعد، او شروع به خرید شرکت‌های خدمات‌دهنده تلفن همراه در آمریکای لاتین با استفاده از برند امریکن موویل کرد و در سال2011 نیز امریکن موویل را با شرکت تلمکس ادغام کرد. علاوه بر فعالیت‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری که کارلوس اسلیم انجام می‌دهد، یک بنیاد مختص فعالیت‌های خیریه و انسان‌دوستانه نیز دارد که تاکنون بیش از سه میلیارد دلار به این بنیاد کمک کرده است. شرکت او به تازگی مشکلات زیادی با رگولاتورهای کشورهای مختلف پیدا کرده است و در کشورهای مختلف از طرف رقبا تحت ‌فشار زیادی برای شکستن انحصار قرار دارد. او یکی از هواداران پر‌و‌پا‌قرص بیسبال است و تیم محبوب او یانکی‌های نیویورک است و معروف است که خودش یکی از طرفداران دوآتشه بلک‌بری است و کامپیوتر شخصی ندارد و در آخرین مصاحبه‌ای که با لری کینگ در سال 2013 انجام داده، گفته دوست دارد وزن کم کند.
بیشتر دارایی اسلیم در شرکت‌هایی که به صورت سهامی عام مبادله می‌شوند سرمایه‌گذاری شده است. بخش اعظم دارایی او در شرکت امریکن موویل قرار دارد که او صاحب 44 درصد از کل سهام این شرکت است. دومین صنعتی که او سرمایه‌گذاری‌های زیادی در آن کرده است، صنعت بانکداری است و اکنون یکی از سهامداران عمده گروه فینانسیارو اینبورساست. یکی دیگر از دارایی‌های او، شرکت معدنی مینرا فریسکو است. به دلیل وام‌هایی که در اختیار کشور آرژانتین قرار داده است، اکنون یکی از سهامداران اصلی شرکت ملی نفت آرژانتین است. علاوه بر اینها در شرکت‌های دیگری همچون نیویورک‌تایمز، فیلیپ موریس و ساکس نیز سرمایه‌گذاری کرده است و توانسته است سبدی متوازن از دارایی‌های مالی عمومی را در اختیار داشته باشد. بسیاری از شرکت‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری کرده است، در طول این سال‌ها به او سود سهام پرداخت کرده‌اند.بر اساس اطلاعاتی که بلومبرگ به آنها دسترسی پیدا کرده است، اسلیم در دهه گذشته بیش از پنج میلیارد دلار به صورت سود سهام دریافت کرده است که البته این رقم پس از کسر مالیات سود سهام است. بر اساس اطلاعاتی که از درآمدهای او از راه مبادلات به دست آمده است، به نظر می‌رسد بیش از شش میلیارد دلار دارایی به صورت وسایل هنری، پول نقد و دیگر کالاهایی که می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد، در اختیار دارد. او همین طور حدود 5/1 میلیارد دلار به صورت طلب در پورتفوی سرمایه‌گذاری خود دارد، اما به گفته یکی از کارمندان بخش سرمایه‌گذاری او، علاقه‌ای به افشای اطلاعات بیشتر ندارد و همیشه اصل بر محرمانه بودن اطلاعات در این شرکت است.


وارن بافت
60/3 میلیارد دلار

تاریخ تولد: 30/8/1930
تحصیلات: کارشناسی‌ ارشد اقتصاد از دانشگاه کلمبیا 1951، کارشناسی از دانشگاه نبراسکا 1950
خانواده: متاهل و دارای سه فرزند
او فرزند یک عضو کنگره آمریکا بود و در نبراسکا به دنیا آمد. از سال‌های ابتدایی عمر خود، با رساندن روزنامه، فروش شیرینی و مجله به صورت خانه‌به‌خانه، سعی در به دست آوردن پول کرد.
بافت اولین سهام خود را یک سال بعد از آنکه برای اولین بار تالار سهام نیویورک را دید خریداری کرد و در سال 1950 بعد از آنکه متوجه شد نویسندگان کتاب سرمایه‌گذاران هوشمند، بنیامین گراهام و دیوید داد در دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کنند، سعی در ورود به این دانشگاه کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود را از این دانشگاه به دست آورد. پس از آنکه از دانشگاه کلمبیا فارغ‌التحصیل شد، به عنوان تحلیلگر بازار سهام و دلال سهام مشغول به کار شد و پس از آن شرکت سرمایه‌گذاری شخصی خود همکاری‌های بافت را تاسیس کرد.
در سال 1962 شروع به خرید سهام شرکت بحران‌دیده پارچه برکشایر هاتاوی کرد و در آخر به ریاست این شرکت رسید و از این شرکت به عنوان یک شرکت هلدینگ استفاده کرد. او از زمانی که این سرمایه‌گذاری را انجام داده است، سالانه بیش از 20 درصد سود کرده است. بافت به عنوان یک صاحب سهام که سهام را می‌خرد و نگه می‌دارد شناخته شده است و معمولاً سعی در سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی دارد که به گفته خودش، وضعیت کسب‌و‌کار آنها به سادگی قابل درک و فهم است.
در دوره بحران مالی در اواخر دهه 2000 به عنوان یک شوالیه سفید نجات‌بخش خود را نشان داد و شرکت‌های گلدمن ساکس، جنرال الکتریک و سوئیس ری را نجات داد و درخواست لمان برادرز را برای کمک به این بانک سرمایه‌گذاری رد کرد و باعث ورشکستگی این بانک شد. او در سال 2009 به گفته خودش یک قمار بزرگ در اقتصاد آمریکا کرد و شرکت راه‌آهن شمال برلینگتون و سانتافه را به قیمت 34 میلیارد دلار خریداری کرد. بافت قول داده است حجم بزرگی از دارایی خود را برای کارهای انسان‌دوستانه هزینه کند و پس از مرگش بیشتر دارایی‌های خود را به این کار اختصاص دهد. بیشتر فعالیت‌های انسان‌دوستانه وارن بافت، کمک به بنیاد بیل و ملیندا گیتس است.
بیشتر دارایی وارن بافت مربوط به سهامش در شرکت سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی است. او صاحب 350هزار سهم سطح A و 5/3 میلیون سهم سطح B است. او سودی حدود 3/21 درصد از سرمایه‌گذاری درون این شرکت به طور سالانه به دست آورده است. بافت هر تابستان پنج درصد از سهام برکشایر هاتاوی خود را به کارهای خیریه اختصاص می‌دهد که بیشتر آن به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اختصاص پیدا
می‌کند.
او علاوه بر برکشایر هاتاوی، بیش از 600 میلیون دلار به صورت نقد و یا کالاهای سرمایه‌ای در اختیار دارد. در سال 2010، 9/62 میلیون دلار سود خالص به دست آورد و پس از آنکه 23 میلیون دلار آن را به کارهای خیریه اختصاص داد، 17 درصد مالیات پرداخت کرد. شش درصد سود در سال 2010 نشان می‌دهد او حدود یک میلیارد دلار دارایی در خارج از برکشایر هاتاوی دارد. بر اساس نامه‌ای که در سال 2011 برای سهامدارانش ارسال کرد، بیان داشت که بیش از 98 درصد از دارایی او درون شرکت سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی قرار دارد.


آمانسیو اورتگا
55/7 میلیارد دلار

تاریخ تولد: 28/3/1936
تحصیلات: تحصیلات دانشگاهی ندارد
خانواده: متاهل و دارای سه فرزند
او در سال 1936 در شمال‌غربی اسپانیا به دنیا آمد. پدرش یک کارگر در شرکت سازنده خطوط آهن و مادرش خانه‌دار بود. در 13‌سالگی تحصیل را رها کرد و در یک لباس‌فروشی در شهر لاکرونیا آغاز به کار کرد و از سال 1963 به همراه همسر آینده‌اش روسالیا مرا و نیز برخی بستگانش شروع به تولید حوله لباسی کرد. همسرش روسالیا بسیاری از تولیدات اولیه این کارگاه را با دست و در منزل تولید می‌کرد. اولین فروشگاه لباس با برند زارا را در سال 1975 تاسیس کرد و یک دهه بعد به همراه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایندیتکس وارد فروش زنجیره‌ای لباس در اسپانیا شد. تقریباً همزمان با این شراکت، از همسرش روسالیا جدا شد و با این وجود روسالیا مرا دومین سهامدار عمده ایندیتکس باقی ماند و به خاطر اینکه پنج درصد سهام ایندیتکس را در اختیار دارد، هم‌اینک ثروتمندترین زن اسپانیاست. از 1988 تا 1990 اورتگا فعالیت خود را به پرتغال، فرانسه و ایالات‌متحده گسترش داد و در دهه بعدی او برند‌های پول ‌اند بیر (Pull and Bear) و برشکا (Bershka) را به فعالیت‌های خود اضافه کرد و ماسیمو دوتی (Massimo Dutti) و اشترادیواریوس (Stradivarius) را خریداری کرد. در سال 2001 ایندیتکس 4/2 میلیارد یورو در عرضه عمومی به دست آورد و تا سال 2010 این شرکت بیش از پنج هزار شعبه در 77 کشور جهان در اختیار دارد. اورتگا بیشتر درآمد خود را از طریق سود سهام در دهه گذشته روی وسایل دفتری و املاک در شهرهای اصلی اسپانیا، ایالات ‌متحده و دیگر کشور‌های اروپایی اختصاص داده است. در سال 2011 از ریاست ایندیتکس کناره‌گیری کرده است و احتمال این می‌رود که دخترش ماریا اورتگا پرس که فعالیت خود را در ایندیتکس به عنوان یک فروشنده آغاز کرده بوده است، روزی به عنوان رئیس این شرکت معرفی شود. اورتگا هیچ‌گاه دفتر کار نداشته است و همیشه دوست دارد در کارخانه گردش کند و در بخش طراحی بر کار طراحان نظارت کند. بیشتر دارایی آقای اورتگا از سهام او در شرکت ایندیتکس است. او صاحب بیش از 3/59 درصد از این فروشگاه زنجیره‌ای است که امروزه بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای فروش لباس در دنیاست و از زمان فروش اولیه سهام این شرکت در سال 2001 تا کنون حدود 8/2 میلیارد یورو سود سهام دریافت کرده است. بیشتر سود سهامی را که دریافت کرده است روی خرید املاک با‌ارزش در شهرهای اصلی اروپا و آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است و برای این کار از دو شرکت عمده سرمایه‌گذاری به نام‌های پونتگائدا اینورسیونس و پارتلر استفاده کرده که به واسطه پونتگائدا او هم‌اکنون یکی از سهامداران گروه هتل‌های NH مادرید نیز است. اورتگا همین‌طور صاحب 6/21 درصد از سهام شرکت گریلسه است که صاحب مرکز معروف کاساس نوواس در اسپانیا و چندی دیگر از شرکت‌های تجاری است. بقیه این کمپانی متعلق به همسرش بلورا و دخترش مارتاست و شرکت گریلسه به وسیله مقایسه ارزش آن با دیگر دارایی‌های ملکی اورتگا در اروپا و همین‌طور تخمین‌هایی که از دارایی او در شرکت سرمایه‌گذاری وارتک در سوئیس است به دست آمده است. بر اساس تحلیل‌هایی که بر اساس میزان جابه‌جایی‌های پولی، سود سهام و عملکرد بازاری او به دست آمده است، می‌توان تخمین زد احتمالاً اورتگا بیش از 3/1 میلیارد دلار پول و دارایی‌های سرمایه‌ای در اختیار دارد. یکی از افرادی که اطلاعات خوبی درباره دارایی‌های اورتگا در اختیار دارد و نخواسته نامش فاش شود چرا که اورتگا مایل است دارایی‌هایش مخفی باقی بماند، بیان داشته تخمین بلومبرگ از میزان دارایی‌های اورتگا تا حدود زیادی درست است.




اینگوار کامپراد
7/45 میلیارد دلار

تاریخ تولد: 30/3/1926
تحصیلات: تحصیلات دانشگاهی ندارد
خانواده: همسر فوت کرده و سه فرزند دارد
اینگوار کامپراد ثروتمندترین فرد سوئد است و صاحب شرکت IKEA بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده و فروشنده مبلمان و اثاثیه منزل در جهان به واسطه تعدادی از قراردادهای همکاری و بنیادهاست. این کمپانی بیش از 36 میلیارد دلار درآمد و بیش از چهار میلیارد دلار سود در سال 2012 داشته است. گروه ایکانو که گروه سرمایه‌گذاری خانوادگی او است چهار بخش مختلف IKEA و نیز کسب‌وکار کارت اعتباری و نیز شرکت سرمایه‌گذاری املاک او را مدیریت می‌کند.
اینگوار کامپراد خیلی زود خرده‌فروشی را آغاز کرد. هنگامی که پنج‌ساله بود در منطقه روستایی آگونارید سوئد کبریت‌فروشی می‌کرد و دو سال بعد کسب‌وکار خود را گسترش داد و شروع به فروش بذر، مداد و تجهیزات کریسمسی کرد که از استکهلم خریداری می‌کرد. با خرده‌فروشی و فروش نیازهای روزمره مردم خود را در روندی که در سال‌های بعدی نیز ادامه داد نشان داد و باعث رشد سریع و کسب‌وکار کوچک او در سال‌های بعد شد. نتیجه کسب‌وکار او شرکت IKEA شد که هم‌اینک بیش از 131 هزار نفر کارمند در 41 کشور دنیا دارد و سالانه بیش از 7/24 میلیارد یورو درآمد ایجاد می‌کند.
IKEA به عنوان یک برند در سال‌های جنگ جهانی دوم کار خود را آغاز کرد، درست در زمانی که کامپراد خودنویس و نایلون را به صورت سفارشی برای مردم عرضه می‌کرد. نام این شرکت از ابتدای نام مزرعه خانوادگی و روستایی که او در آن زندگی می‌کرد، گرفته شده است. در سال 1948 مبلمان و اثاثیه را به خط فروش خود اضافه کرد و با تمرکز بر آن یک دهه بعد نخستین فروشگاه خرده‌فروشی اثاثیه خود را باز کرد. تقاضا برای محصولاتی از قبیل تخت‌خواب‌ها، صندلی‌ها و میزهای IKEA که همه به صورت «خودتان نصب کنید» عرضه می‌شدند باعث شد IKEA به بزرگ‌ترین خرده‌فروش اسباب و اثاثیه منزل تبدیل شود.
کامپراد نشان داده است که در زندگی شخصی چندان سخاوتمند نیست. در سال 1943 نیز به عضویت حزب محلی نازی در‌آمد و پنج دهه بعد هنگامی که این موضوع رسانه‌ای شد، مراتب تاسف خود را از این عضویت اعلام کرد. در دهه 1970 او از سوئد خارج شد تا اعتراض خود را نسبت به سیستم پیشرفته مالیات در سوئد نشان دهد و پس از خروج از سوئد، اقدام به به وجود آوردن یک ساختار مالی پیچیده در شرکت IKEA کرد تا بتواند از زیر بار مالیاتی دولت به سادگی فرار کند. کامپراد و سه پسرش هم‌اکنون صاحب گروه ایکانو نیز هستند که چهار زیر‌مجموعه بزرگ IKEA در آسیا و کسب‌وکار کارت اعتباری را مستقیماً مدیریت می‌کند و نیز بنیاد ایکانو به نام Societe d'Investissement a Capital Variable را نیز کنترل می‌کند. در سال 2012 کامپراد مدیریت عملیاتی IKEA را به فرزندانش تفویض کرد.
او در دهه 1980 ساختاری پیچیده در IKEA و دیگر شرکت‌های تابعه‌اش به وجود آورد تا این شرکت‌ها بتوانند به سادگی در طولانی‌مدت به حیات خود ادامه دهند. به واسطه‌ ساختار پیچیده این شرکت‌ها، هم‌اینک کامپراد به عنوان تنها صاحب IKEA و شرکت‌های تابعه‌اش شناخته می‌شود. در سال مالی 2012 گروه IKEA درآمدی معادل 7/36 میلیارد دلار و سودی معادل 2/4 میلیارد دلار را ثبت کرد.
برای سال مالی 2011 Inter IKEA که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه IKEA است 4/2 میلیارد دلار درآمد و 113 میلیون دلار سود را نشان می‌داد. بر اساس تحلیل‌های انجام‌شده بر روی سود سهام‌ها، مالیات‌ها، خریدها، کارهای انسان‌دوستانه و نیز فعالیت‌های او در بازار می‌توان تخمین زد که احتمالاً آقای کامپراد بیش از 35 میلیارد دلار به صورت نقد و یا دارایی‌های سرمایه‌ای در اختیار دارد.



چارلز کچ
48/5 میلیارد دلار

تاریخ تولد: 1/11/1935
تحصیلات: دو مدرک کارشناسی‌ارشد از دانشگاه MIT به سال‌های 1958 و 1959، مدرک کارشناسی از MIT به سال 1957
خانواده: متاهل و دارای دو فرزند
چارلز کچ در سال 1935 در ویچیتای کانزاس به دنیا آمد. پدر و مادر او یک کمپانی مهندسی را تاسیس کرده بودند که تخصصش در پالایش نفت و صنایع وابسته بود. چارلز ابتدا به مدرسه نظامی رفت و سپس در رشته مهندسی در دانشگاه MIT تحصیل کرد. در سال 1961 وارد کسب‌وکار خانوادگی شد و پس از مرگ پدرش به سال 1967 به ریاست کسب‌ و کار خانوادگی انتخاب شد. یک زد و خورد خانوادگی در سال 1980 باعث شد برادر کوچک‌تر بیل و برادر بزرگ‌تر فردریک سعی در برکناری چارلز کنند که موفق نشدند و نتیجتاً در سال 1983 سهام خود را به شرکت واگذار کردند و از شرکت خارج شدند و برادر چهارم دیوید در کنار چارلز باقی ماند. بیل و دیوید دو سال بعد از چارلز و دیوید شکایت کردند و پس از 15 سال دعوای حقوقی، دادگاه به نفع چارلز و دیوید رای داد.
به عنوان رئیس شرکت صنایع کچ به مدت 40 سال، کچ خریدهای زیادی انجام داده است و از آن‌جمله می‌توان به خرید شرکت جرجیا پاسیفیک به قیمت 21 میلیارد دلار اشاره کرد که در سال 2005 اتفاق افتاد.
دارایی کچ بیشتر از سهام او در صنایع کچ است. او هم‌اینک صاحب 42 درصد از سهام این شرکت است و این شرکت دومین شرکت بزرگ غیرسهامی عام در آمریکاست. به این دلیل که درباره یک شرکت غیرسهامی عام، اطلاعات کمی در دسترس است، برای تخمین میزان دارایی‌های آقای کچ از تخمین‌های شرکت‌های خصوصی و ارزش دارایی‌های مبادله‌شده استفاده شده است. باارزش‌ترین دارایی صنایع کچ کارخانه تولید کاغذ و خمیر کاغذ جرجیا پاسیفیک است که در سال 2005 به قیمت 21 میلیارد دلار خریداری شده است. به وسیله زیرمجموعه فلنت هیل، صنایع کچ صاحب سه پالایشگاه در تگزاس، مینه‌سوتا و آلاسکاست که مجموعه ظرفیت پالایش بیش از 850 هزار بشکه نفت خام در روز را داراست، علاوه بر اینها اتانول و کارخانه آسفالت نیز از دیگر دارایی‌های این زیرمجموعه است. این گروه صنعتی، همین‌طور صاحب کارخانه اینویستاست که تولیدکننده پلیمر و فیبر است و در سال 2004 از دوپوت خریداری شده است. همین‌طور شرکت کچ نیتروژن است که تولیدکننده کودهای نیتروژنه با ظرفیت 9 میلیون متر‌مکعب در سال است، همین طور شرکت خطوط لوله کچ که مدیریت بیش از چهار هزار مایل از خطوط لوله را در اختیار دارد. این شرکت‌ها همه با هم بیش از 90 میلیارد از درآمد بیش از 115 میلیارد دلاری گروه کچ را به وجود می‌آورند. دیگر دارایی‌های این گروه صنعتی، بخش تجارت کالا، خدمات مالی و تجهیزات کنترل آلودگی است که تخمینی برابر با حدود 20 میلیارد دلار درآمد سالانه را در‌بر می‌گیرند.
گروه صنعتی کچ یک سیاست قدیمی را همیشه در پیش گرفته است که آن سرمایه‌گذاری بیش از 90 درصد از سود است. بر اساس تحلیل‌های تاریخی، سود، مالیات‌های پرداختی، روندهای دخل‌وخرج و هزینه‌های سیاسی و هدیه‌های انسان‌دوستانه را می‌توان این‌گونه در نظر گرفت که احتمالاً چارلز کچ بیش از یک میلیارد دلار پول نقد و دیگر دارایی‌های سرمایه‌ای را در اختیار دارد.



لری الیسون
2/42 میلیارد دلار


تاریخ تولد: 17/8/1944
تحصیلات: دانشگاه اوربانا چامپاین ایلینوی
خانواده: طلاق گرفته و دارای دو فرزند
الیسون بنیانگذار و بزرگ‌ترین سهامدار اوراکل، بزرگ‌ترین خدمات‌دهنده پایگاه داده‌ای در جهان است. علاوه بر 23 درصد سهامی که او در اوراکل دارد، دارای 46 درصد از سهام نت سوییت و نیز مقدار قابل توجهی از سهام شرکت تولید‌کننده نرم‌افزارهای آموزشی لیپفراگ است. او حدود 5/4 میلیارد دلار پول نقد و دارایی‌های کالایی دیگر دارد که یکی از آنها جزیره لانایی در هاوایی است.
لری الیسون در بخش جنوبی شیکاگو به دنیا آمد و در سن 9‌ماهگی به وسیله عمه مادرش تحت سرپرستی گرفته شد. پس از ورود به دانشگاه اوربانا چامپاین از این دانشگاه اخراج شد و به برکلی رفت و یک کار برنامه‌نویسی کامپیوتری با شرکت امپکس گرفت که برای CIA یک پایگاه داده‌ای بنویسد نام آن پایگاه داده‌ای اوراکل بود. به همراه دو نفر دیگر، الیسون یک کمپانی را بنیانگذاری کرد که در سال 1977 رسماً اوراکل نامیده شد. در مارس 1986 اوراکل، یک روز پیش از عرضه عمومی مایکروسافت وارد بازار سهام شد. امروزه او 1/1 میلیارد سهم اوراکل را در اختیار دارد و این مقدار که حدود 5/22 درصد از سهام این شرکت است، بخش عمده‌ای از سهام سومین شرکت تولیدکننده نرم‌افزار دنیا از حیث درآمد است. الیسون از سال 2004 حدود 7/4 میلیارد دلار از سهام خود در اوراکل را به فروش رسانده است و از سال 2009 بیش از 720 میلیون دلار از اوراکل سود سهام دریافت کرده است.
الیسون علاوه بر اوراکل، یکی از سهامداران عمده شرکت تولید‌کننده دیتابیس نت‌سوییت و شرکت سازنده نرم‌افزارهای آموزشی لیپفراگ است. صدها میلیون دلار در دهه گذشته در بخش املاک اشرافی در مالیبو و کالیفرنیا هزینه کرده است و یک زمین گلف اختصاصی نیز در رانچو میراز برای خود است. اینها تنها قسمتی از دارایی‌های الیسون به صورت املاک اشرافی است.
او یکی از پشتیبانان تیم قایقرانی BMW Oracle است که در مسابقات سال 2010 در کاپ آمریکا قهرمان شد. در سال 2010 تعهد کرد بیش از 95 درصد از دارایی خود را صرف کارهای خیریه و عام‌المنفعه کند. الیسون بعد از انجام این کار بیان کرد که تاکنون میلیاردها دلار صرف تحقیقات پزشکی و آموزش کرده است و از این به بعد نیز میلیاردها دلار دیگر را نیز به این کار اختصاص خواهد داد. بیشتر دارایی الیسون سهامش در اوراکل، سومین شرکت بزرگ نرم‌افزاری دنیاست. او بیش از 23 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. از سال 2003 الیسون بیش از شش میلیارد دلار به صورت سود سهام از اوراکل دریافت کرده است.
الیسون معروف است به اینکه بسیار شلخته خرج می‌کند و حسابدار شخصی او در سال 2002 بیان داشت که بایستی لری یک برنامه مشخص و یک بودجه مشخص برای مصرف داشته باشد، چرا که نگه‌داشتن حساب خرج‌های او دیگر به سادگی امکان‌پذیر نیست. لری معمولاً هزینه کارهای اشرافی خود را با استفاده از فروش سهام و یا استفاده از سود سهام انجام می‌دهد. با استفاده از تحلیل درآمد سود سهام، معاملات درونی، مالیات‌ها، عادات مصرفی و کارایی بازار می‌توان تخمین زد که الیسون احتمالاً بیش از 5/4 میلیارد دلار پول نقد و دارایی‌های سرمایه‌ای دارد.
این محاسبه ارزش املاک سان‌فرانسیسکو، دریاچه تاهوئه، مالیبو، جزیره روده، ژاپن، هاوایی و فرودگاه و خط هوایی آیلند ایر را در بر می‌گیرد. علاوه بر اینها باید سهام الیسون در لیپفراگ و نت‌سوییت را نیز در نظر گرفت و اینکه سهام لیپفراگ الیسون از طریق یک شرکت سرمایه‌گذاری به اسم مالاسک هلدینگز خریداری شده است.




(وراث سم والتون بنیانگذار فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت)

آلیس
6/34 میلیارد دلار


راب
1/35 میلیارد دلار


جیم
6/35 میلیارد دلار


کریستی
37/7 میلیارد دلار


کریس والتون ثروتمندترین زن دنیا، بیوه جان والتون پسر دوم سم والتون بنیانگذار فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت است. او در سال 2005 پس از مرگ همسرش در سانحه هوایی، 12 درصد از سهام والمارت را به دست آورد. والمارت بزرگ‌ترین کارفرمای بخش خصوصی در آمریکاست. وی همچنین 25 میلیون سهم از شرکت فرست سولار، تولید‌کننده صفحه‌های خورشیدی را نیز دارد. او صاحب بیش از 400 میلیون عدد از سهام والمارت است که به وسیله شرکت والتون اداره می‌شوند. از زمان مرگ سم والتون در سال 1992، جان والتون حدود 9/4 میلیارد دلار از طریق فروش سهام و سود سهام به دست آورده بود. جان والتون یک کهنه‌سرباز آمریکایی از جنگ ویتنام بود که در سال 2005 به خاطر سقوط هواپیمای فوق سبک آزمایشی که ساخته بود، کشته شد. کریستی، یکی از اعضای هیات‌مدیره موزه تاریخ طبیعی سن‌دیگو و نیز جامعه حیات وحش سن‌دیگو است. جیم والتون کوچک‌ترین پسر سم والتون صاحب فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت است. او رئیس بخش‌های خصوصی نگه داشته‌شده خانواده است. دارایی‌هایی همچون بانک آروست و شرکت چاپ کامیونیتی پابلیشر. به همراه دو برادر و خواهرش و نیز آخرین برادرش، اکنون صاحب بیش از 410 میلیون سهم یعنی حدود 4/12 درصد از سهام والمارت بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی دنیاست. او در سال 1971 با مدرک کارشناسی از دانشگاه آرکانزاس فارغ‌التحصیل شد و به سرعت برای مدیریت معاملات املاک جذب شرکت پدری خود والمارت شد و پس از آنکه در هلدینگ شرکت، بانک آروست را وارد کرد، این بانک تبدیل به بزرگ‌ترین بانک در بخش مسکن شد. او از سال 1992 تا‌کنون بیش از 3/3 میلیارد دلار به صورت سهام و یا سود سهام از والمارت دریافت کرده است. راب والتون، پسر بزرگ سم والتون است که پس از مرگ پدر به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد. او یکی از مدیران شرکت والتون است که صاحب بیش از 49 درصد از سهام والمارت است. راب حدود 405 میلیون سهم یعنی کمی بیش از 12 درصد از سهام والمارت را در اختیار دارد. از سال 1992 راب والتون بیش از 3/3 میلیارد دلار به واسطه فروش سهام و سود سهام به دست آورده است و همین طور این خانواده، صاحب بانک آروست، بزرگ‌ترین بانک تجاری در آرکانزاس نیز هست. بر اساس تخمین‌هایی که بر اساس معاملات، مالیات‌ها، عملکرد بازاری و دارایی‌های شرکت والمارت زده می‌شود، راب والتون احتمالاً حدود سه میلیارد دلار پول نقد و دیگر دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری در اختیار دارد. آلیس والتون کوچک‌ترین فرزند بنیانگذار والمارت سم والتون است. او به همراه دو برادرش و بیوه برادر کشته‌شده خود صاحب بیش از 49 درصد از سهام والمارت است. او حدود 410 میلیون سهم از سهام والمارت را در اختیار دارد و در سال 2010 موزه شخصی خود را در آرکانزاس باز کرده است و مجموعه هنر آمریکایی خود را به این موزه اهدا کرده است. او از سال 1992 حدود 3/3 میلیارد دلار از طریق فروش سهام و سود سهام به دست آورده است اما هیچ سهامی در بانک خانوادگی آروست، بزرگ‌ترین بانک تجاری در آرکانزاس ندارد. بر اساس تحلیل‌هایی که بلومبرگ بر اساس معاملات، درآمدهای سود سهام و سرمایه‌گذاری‌های خانواده والتون انجام داده است، احتمال می‌رود که آلیس والتون بیش از 5/2 میلیارد دلار دارایی به صورت پول نقد و یا دارایی‌های سرمایه‌گذاری در اختیار داشته باشد.



لیلیان بتنکورت
33/6 میلیارد دلار

تاریخ تولد: 21/10/1922
تحصیلات: تحصیلات دانشگاهی ندارد
خانواده: بیوه، یک فرزند دارد
او تنها فرزند بنیانگذار لورآل، یوگن شولز است. بتنکورت همه دارایی پدر خود از جمله امپراتوری لوازم آرایش او لورآل را پس از مرگ پدر در سال 1957 به دست آورد. در سن 15سالگی و در سال 1950 به عنوان کارآموز وارد لورآل شد و پس از آن با آندره بتنکورت عضو سابق لا کولوگه یکی از گروه‌های ضد‌کمونیستی که شولز پیش از جنگ جهانی دوم به آنها کمک می‌کرد، ازدواج کرد. بتنکورت پس از جنگ در انظار عمومی از فعالیت‌های نژادپرستانه‌ای که انجام داده بود، عذر‌خواهی کرد و سپس به عنوان یکی از قهرمانان مقابله با نازیسم شناخته شد.
او به همراه تنها دختر خود فرانکوا بتنکورت میرز، بنیاد شولز را در سال 1987 بنیاد نهاد که تلاش خود را مصروف کمک به تحقیقات علمی، مسائل انسان‌دوستانه و هنر می‌کند. در مارس 2013 نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور سابق فرانسه به دلیل آنکه ممکن است از ضعف ذهنی خانم بتنکورت برای دستیابی به ثروت او استفاده کرده باشد، مورد اتهام قرار گرفت.
در تحقیقاتی که از کارمندان سابق بتنکورت انجام شد، مشخص شد که سارکوزی در سال 2007 هدایایی را که به صورت پول نقد از سمت بنیاد بتنکورت اهدا شده برای مبارزات انتخاباتی پذیرفته است و این هدایا در زمانی بوده‌اند که خانم بتنکورت در وضعیت ذهنی مناسبی قرار نداشته است.
بیشتر دارایی خانواده بتنکورت از سهامی است که آنها در امپراتوری لوازم آرایش لورآل دارند. این خانواده هم‌اکنون صاحب بیش از 31 درصد از سهام این شرکت هستند و لیلیان بتنکورت همه این سهام را از پدر خود به ارث برده است. او در سال 2004 قراردادی را با دیگر سهامدار عمده لورآل یعنی شرکت سوئیسی نستله منعقد کرد که بر اساس آن هیچ‌کدام از طرفین حق فروش سهام خود را تا سال 2014 و یا تا شش‌ماه پس از مرگ لیلیان بتنکورت نخواهند
داشت.
در سال 2011 دختر و دو نوه خانم بتنکورت وارد یک پرونده حقوقی شدند که این پرونده اکنون در جریان است و تبدیل به پرونده‌ای سیاسی شده است که بر اساس آن پرداختی غیر‌قانونی به کمپین انتخاباتی آقای سارکوزی در سال 2007 انجام شده
است.
بر اساس ادعایی که در دادگاه شده است، دوست شوهر سابق دختر خانم بتنکورت از مشکل ذهنی خانم بتنکورت استفاده کرده و باعث شده که بنیاد بتنکورت بیش از یک میلیارد‌ دلار به صورت وجه نقد و هدیه به بانیر که به عنوان یک کلاهبردار تحت تعقیب است، اهدا کند و آن را برای مبارزات انتخاباتی نیکلا سارکوزی در سال 2007 هزینه کند.
خانم بتنکورت در 22 سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار از طریق سود سهام در‌آمد کسب کرده است و بر اساس خرج‌هایی که روش زندگی خانم بتنکورت نشان می‌دهد، کارهای انسان‌دوستانه‌ای که او انجام می‌دهد و نیز وضعیت بازار می‌توان تخمین زد که خانم بتنکورت بیش از یک میلیارد‌ دلار پول نقد و دارایی‌های سرمایه‌گذاری در اختیار دارد.
یکی از سخنگویان خانواده بتنکورت بیان داشته است که دارایی این خانواده خارج از لورآل به نسبت دارایی این خانواده در این شرکت، بسیار کم است و بیشتر دارایی این خانواده به صورت سهام و دارایی‌های دیگر در این شرکت متمرکز شده است.






دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها