شناسه خبر : 11475 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مسمومیت زوار عربستانی در مشهد

تایید حکم ناظم کودک‌آزار

حمیده حق‌پرست
در چند سال اخیر ریزگردها به یکی از میهمانان همیشگی هوای شهرهای ایران بدل شده است. میهمانان ناخوانده‌ای که مشکلات زیادی را نیز برای سلامت شهروندان با خود سوغات آورده‌اند. با این همه بخش عمده معضلات آلودگی هوا به غرب و مرکز ایران محدود می‌شد، اما با مرور اخبار چند روز اخیر در‌می‌یابیم که این مشکلات در جنوب‌شرقی کشور نیز عرصه را بر ساکنان منطقه تنگ کرده است.
«ایرنا» در هفته پیش اعلام کرد: توفان ۱۱۵ کیلومتری از روز دوشنبه سیستان را فرا گرفته و مردم منطقه با توجه به‌شدت گرد و خاک امکان خروج از منازل و تردد در خیابان‌ها را ندارند... شدت وزش توفان، غلظت گرد و غبار حاکم بر منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، هیرمند، هامون، نیمروز و زهک واقع در شمال سیستان و بلوچستان را به ۲۵ برابر حد مجاز و هشت برابر حد بحرانی رساند. طبق استاندارد جهانی وجود ۱۵۵ میکروگرم ریزگرد در هر متر مکعب از هوا مجاز و طبیعی است. بر اساس آخرین اطلاعات غلظت ذرات معلق در هوای شهرهای منطقه سیستان در روزهای اخیر به سه هزار و ۹۲۴ میکرو‌گرم بر مترمکعب رسیده است... به علت بروز خشکسالی ۱۶‌ساله و افزایش 60 روز به بادهای موسمی ۱۲۰‌روزه در این منطقه، ساکنان جنوب شرقی ایران به صورت گسترده‌ای با مشکلات ناشی از آلودگی هوا مواجه هستند.
در هفته پیش تصادفی نیز برای معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست رخ داد. به گزارش خبرگزاری‌های کشور یکی از قایق‌های حامل هیات اعزامی دولت به خوزستان برای پیگیری اقدامات مقابله با گرد و غبار به ریاست معصومه ابتکار، در تالاب هورالعظیم واژگون شد که خوشبختانه در این حادثه به کسی آسیبی نرسید و حال معصومه ابتکار نیز خوب است. اردیبهشت سال ۹۳ هم خودرو حامل معصومه ابتکار در راه جلسه هیات دولت تصادف کرد و او چند روزی را به دلیل مصدومیت بستری بود. به نظر می‌رسد دوره جدید مسوولیت برای خانم ابتکار چندان خوش‌یمن نبوده است.
از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به تایید حکم ریاست 21 دانشگاه کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد. اقدامی که مدیریت بسیاری از این موسسات آموزش عالی را از ابهام و سرگردانی خارج کرد. این خبر اگر چه از سوی بخش عمده رسانه‌های کشور با استقبال مواجه شد، اما «کیهان» را ناخرسند کرد. این روزنامه در واکنش به این خبر نوشت: «...کمیته غیرقانونی قانون خود را هم دور زد!...
در پی برگزاری جلسه کمیته غیرقانونی انتخاب روسای دانشگاه‌های کشور، روسای ۲۱ دانشگاه از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت‌مدرس انتخاب و منصوب شدند... گفتنی است پیش از این و در اقدامی غیرقانونی، وظیفه بررسی صلاحیت روسای دانشگاه‌ها از اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج و به کمیته‌ای پنج‌نفره محول شده بود. این اقدام شورا، کاملاً بر‌خلاف قوانین لازم‌الاجرای کشوری صورت پذیرفته است.» باید منتظر ماند و دید مسوولان چه پاسخی به ادعاهای این روزنامه خواهند داد.

مسمومیت زوار عربستانی در مشهد
مسمومیت زائران عربستانی در هتل توحید مشهد و مرگ چهار نفر از آنها، در حالی خبرساز شده است که هنوز سازمان پزشکی قانونی علت اصلی حادثه را اعلام نکرده و برخی شایعات نیز حکایت از مسمومیت با قرص برنج داشته است. به گزارش «ایسنا» رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت یک روز پس از این رویداد اعلام کرد: «...‌اینکه این موضوع خواسته بوده یا ناخواسته باید توسط دستگاه‌های مربوطه بررسی و اطلاع‌رسانی شود، اما تخلف در اینکه از سم غیرمجاز استفاده شده، محرز است.
آزمایش‌ها نشان می‌دهد مسمومیت با سم غیرمجازی صورت گرفته که نباید برای سم‌پاشی در چنین مکان‌هایی استفاده شود؛ سمی بوده که در اتاق‌ها گذاشته‌اند، این سم تصعید می‌شود و بخار آن حشرات موذی و آفت را از بین می‌برد.» در همین زمینه سازمان میراث فرهنگی با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «اعلام می‌کنیم که رسیدگی و پیگیری همه‌جانبه موضوع، درمان مسمومان و اقدامات قانونی برای بررسی همه ابعاد حادثه، برخورد با مقصران یا قصورکنندگان این رخداد را در چارچوب انجام وظیفه قانونی و تکریم از زائرین بارگاه ملکوتی امام هشتم‌(ع) در دستور کار خود قرار داده‌ایم.»
دادستان کل کشور از ارسال نمونه سم حادثه فوت زائران عربستانی در مشهد به تهران برای انجام سم‌شناسی خبر داد. سیدابراهیم رئیسی که هفته پیش در جمع خبرنگاران در مورد پرونده مسمومیت زائران عربستانی در مشهد سخن می‌گفت، تاکید کرد: «...‌در مورد اینکه این حادثه عمدی بوده یا سهواً و بر اثر استفاده از سموم برای دفع حشرات رخ داده است، نمی‌توان مطلبی را به صورت قطعی اعلام کرد.
اما شاید ظرف ساعات یا روزهای آینده بتوان به عوامل این حادثه اشاره و موضوع را بیان کرد؛ البته بعضاً برخی رسانه‌های خارجی سوار این موج شده‌اند و از این حادثه سوءاستفاده می‌کنند و با توجه به اینکه این ماجرا از سوی مسوولان قضایی، اطلاعاتی و انتظامی در حال بررسی است باید مراقب سوءاستفاده دشمنان باشیم تا از این ماجرا بهره‌برداری نکنند.» امیدواریم با عوامل این رویداد تاسف‌بار چه قاصر و چه مقصر برخوردی قاطع و مطابق قوانین کشور صورت بگیرد.

پاکی کوچک‌ترین معتاد شهر
آمار دقیقی از میزان اعتیاد نوزادان وجود ندارد، اما در برخی مطالعات میزان اعتیاد نوزادان در تهران 5/0 درصد اعلام شده است که حدود 70 درصد اعتیاد به تریاک و 30 درصد اعتیاد ناشی از مصرف شیشه است. با وجود این هیچ‌گونه آمار رسمی در مورد نوزادان معتادی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند، در دست نیست. این در حالی است که آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد، شمار رسمی اعتیاد در زنان به ۲۷۰ هزار نفر و شمار غیررسمی شاید به نزدیک پنج برابر این رقم هم رسیده باشد. اما مشکل زنان معتاد آنجایی نمایان می‌شود که فرزندان معتادی را به دنیا می‌آورند که معمولاً سرنوشت‌شان آینده روشنی را نشان نمی‌دهد.
کودکانی که از مادران معتاد به دنیا می‌آیند از طریق بند ناف معتاد می‌شوند. آنها از همان روزهای اول درد خماری و کیف نشئگی را می‌کشند؛ به همین دلیل مادران‌شان از طریق بوخور کردن مواد در صورت‌شان آنها را از درد خماری و گریه دور می‌کنند. «فرهیختگان» در گزارشی به ترک یکی از این نوزادان پرداخته ‌است. این روزنامه می‌نویسد: علی‌اکبر، نوزاد هفت‌ماهه کوچک‌ترین معتاد شهر است که بیش از دو هفته پاکی از بوخور شیشه و هروئین را دارد. درست دو هفته پیش زمانی که با مادرش محبوبه به تهران پناه آورده بود در سه‌شنبه‌های آیین مهرورزی «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» در ترمینال جنوب پناه داده شدند و حالا هم محبوبه و هم علی‌اکبر پاک هستند. علی‌اکبر از ابتدا با مواد مخدر به دنیا آمده است که البته این تنها مشکل این نوزاد نیست زیرا علی‌اکبر هفت‌ماهه نه شناسنامه دارد و نه هویت و وقتی بزرگ شود هم وارد آمار کودکان بدون شناسنامه می‌شود.
اکبر رجبی، مدیرعامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها در مورد وضعیت علی‌اکبر می‌گوید: «خوشبختانه موفق شدیم علی‌اکبر را در بیمارستانی برای مراحل سم‌زدایی بستری کنیم و در حال حاضر پاک است.»

تایید حکم پرونده ناظم کودک‌آزار
ناظم مدرسه‌ای در تهران به اتهام آزار و اذیت چند دانش‌آموز به ۱۰۰ ضربه شلاق، دو سال تبعید و دو سال محرومیت از فعالیت فرهنگی و آموزشی محکوم شد. محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران با اعلام این خبر به تایید احکام صادر‌شده این پرونده در دیوان عالی کشور اشاره کرد و به «ایسنا» گفت این رای به دایره اجرای احکام ارسال شده است.
حکم دیوان عالی برای ناظم متخطی در شرایطی صادر شده است که خردادماه سال گذشته نیز با شکایت خانواده دو دانش‌آموز دبستانی در شهرک دانشگاه تهران مبنی بر تعرض ناظم مدرسه به پسران‌شان پرونده‌ای مشابه در دادگاه کیفری استان تهران تشکیل شد. در تحقیقات مشخص شد که این دو دانش‌آموز تنها قربانیان ناظم مدرسه نیستند و چهار دانش‌آموز دیگر نیز توسط او مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. آخرین خبر درباره این پرونده حاکی از ادامه رسیدگی به آن است و اکنون مشخص نیست که آیا حکم اخیر صادر‌شده، مربوط به همین پرونده است یا خیر؟ اطلاعاتی که شاید مقامات قضایی در روزهای آینده درباره آن صحبت کنند.

دردسرهای والیبال
حضور ایران در لیگ جهانی والیبال این روزها به دردسر بزرگی برای مسوولان بدل شده است. از سویی «خبرآنلاین» نوشت: «پخش پر از سانسور بازی‌های والیبال شاید این روزها به مشکلی برای علاقه‌مندان به والیبال بدل شده و مزید بر علت بازی‌های همراه با شکست تیم ملی والیبال‌مان شده تا صدای بینندگان بیش از قبل دربیاید. این شکل پخش بازی‌ها اما به گفته مسوولان صدا و سیما تنها حالت ممکن برای پخش بازی‌هاست.
البته آنها حتی نمی‌توانند این بازی‌ها را پخش نکنند چون بر اساس قرارداد اسپانسرینگ بازی‌ها اگر فدراسیونی بازی‌ها را پخش مستقیم نکند، تیم ملی کشورش از لیگ جهانی کنار گذاشته می‌شود... وقتی از کارمندان صدا و سیما در این باره می‌پرسی، مثال معروفی دارند از شبی که در حین پخش بازی‌های جام کنفدراسیون‌ها، بعد از پنالتی پیکه، تصویر «شکیرا» روی آنتن سیما رفت و ناظر بیچاره پخش که اصلاً تصویر کسی را که روی آنتن رفته بود به عمرش ندیده بود، برای نشان دادن این خواننده غربی جریمه سنگینی شد.»
از سوی دیگر در هفته پیش «ایران» از توزیع اطلاعیه مشکوک درباره مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها در سطح تهران خبر داده و درباره متن این اطلاعیه نوشته است: «منتظر حضور خونین امت حزب‌الله در 29 خرداد سال 94... در ورزشگاه 12 هزار‌نفری آزادی هستیم.» این جملات آغازین اطلاعیه‌ای پرینت‌شده است که به‌صورت گسترده‌ای در تهران و به ویژه مناطق جنوبی و مرکزی پایتخت در حال توزیع است. تهیه‌کنندگان متن، هدف از فراخوان خود را «مقابله و رویارویی با حضور زنان در ورزشگاه و نهی از منکر مسوولین وزارت ورزش» اعلام کرده‌اند.
پیشتر نیز «یالثارات» با هشدار نسبت به صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها از سکوت «عماریون» که آنها را «جماعت ابن‌الوقت» خوانده به شدت انتقاد کرده است. این نشریه با انتشار متنی اعلام کرده نیروهای حزب‌الله در صورت حضور زنان در سالن ۱۲ هزار‌نفری مجموعه آزادی در این ورزشگاه «زلزله» به راه خواهند انداخت. این نشریه افزوده بود که رسانه‌های «فاسد» از این روند حمایت می‌کنند و هورا می‌کشند. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در واکنش به فراخوان راهپیمایی خونین تاکید کرد دولت اجازه برگزاری چنین راهپیمایی را نمی‌دهد. برای سنجش میزان صحت اظهارات سخنگوی دولت می‌توان تا آخر همین هفته منتظر ماند.

آنجلینا جولی آدم نمی‌شود
حدود سه سال پیش یک تهیه‌کننده از رایزنی برای حضور آنجلینا جولی بازیگر معروف سینمای هالیوود در یک فیلم ایرانی خبر داد؛ خبری که واکنش تند فرج‌الله سلحشور کارگردان سریال حضرت یوسف را به دنبال داشت. وی در یک گفت و گو با واژه‌های تندی از آنجلینا جولی یاد کرد. مساله به همین‌جا هم ختم نشد و او در حرف‌هایش حتی به بازیگران زن ایرانی هم رحم نکرد و جمع زیادی از آنها را از خود رنجاند.
به گزارش «تماشاگران امروز» آن ماجرا این روزها به لطف جهانگیر الماسی دوباره بر سر زبان‌ها افتاده؛ او که در آیین نکوداشت 33 سال فعالیت هنری سلحشور سخن می‌گفت، بابت تاثیر حرف‌های آقای کارگردان روی رویه زندگی آنجلینا جولی و تغییر نگاه او در انتخاب فیلم‌هایی که بازی می‌کند و پوشش در این فیلم‌ها، به سلحشور تبریک گفت... سلحشور درباره این حرف‌ها و اینکه آیا به نظر او هم آنجلینا جولی در رویه زندگی و کاری‌اش تغییر داده، گفت: «نه! آنجلینا جولی یک صهیونیست است و تمام کره زمین هم گناه‌آلود بودن و فساد این زن را هم می‌دانند و هم دیده‌اند؛ آن وقت به نظر شما این فرد می‌تواند آدم شود؟‌... حرف‌هایی که آقای الماسی گفتند نظر ایشان است؛ شاید برای اینکه اصلاً فکر نمی‌کنند در سینما فساد وجود دارد اما تفکر من این نیست.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها