شناسه خبر : 11077 لینک کوتاه

سرطان هر‌ساله سراغ ۱۰۰ هزار ایرانی می‌رود

متازتاز درمان

هر چقدر که هزینه درمان سرطان بالا می‌رود، چهره بیماران مبتلا به آن نیز زردتر می‌شود. تغییر سبک زندگی در ایران، سرطان را مهمان ناخوانده بسیاری از خانواده‌های ایرانی کرده است. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، سرطان هر‌ساله سراغ ۱۰۰ هزار ایرانی می‌رود. این آمار به خوبی نشان از سرعت موج ابتلا به سرطان در ایران دارد. با این حال، بالا بودن هزینه‌های درمان سرطان در ایران فشار این بیماری را صدچندان کرده است.

هر چقدر که هزینه درمان سرطان بالا می‌رود، چهره بیماران مبتلا به آن نیز زردتر می‌شود. تغییر سبک زندگی در ایران، سرطان را مهمان ناخوانده بسیاری از خانواده‌های ایرانی کرده است. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، سرطان هر‌ساله سراغ 100 هزار ایرانی می‌رود. این آمار به خوبی نشان از سرعت موج ابتلا به سرطان در ایران دارد. با این حال، بالا بودن هزینه‌های درمان سرطان در ایران فشار این بیماری را صدچندان کرده است.
بیماران سرطانی یا از همان ابتدا پولی برای درمان ندارند و به سمت موسسات خیریه می‌روند یا هر آنچه را دارند در بیمارستان‌های خصوصی می‌گذارند و به ناچار بعد از مدتی، بیمارستان‌های دولتی را انتخاب می‌کنند. آنچه مسلم است، نیاز به تحقیقات و درمان‌های کم‌هزینه‌تر در حوزه سرطان است.
بیمار سرطانی به واسطه نیازی که برای مراقبت‌های حین درمان دارد، فشار مالی مضاعفی را تحمل می‌کند که شاید هر خانواده‌ای از پس آن برنیاید.
اما بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت سوق دادن درمان‌های سرطان به سمت درمان‌های کم‌هزینه‌تر می‌توان بخشی از مشکل این بیماران را حل کرد. با این حال، بسیاری از محققان عنوان می‌کنند که هنوز زمان آن نرسیده که درمان سرطان به سمت درمان‌های کم‌هزینه‌تر حرکت کند.
با این حساب، بیماران سرطانی همچنان باید بار مالی درمان را در کنار فشارهای دیگر متحمل شوند. بر این اساس آن‌طور که پیش از این عنوان شده بود، انتظار می‌رود شمار موارد ابتلا به سرطان‌های حاد تا سال 2020 میلادی به 15 میلیون نفر افزایش یابد به طوری که حدود 60 درصد این موارد در کشورهای کمتر توسعه‌یافته مانند ایران بروز می‌کند. شاید به همین خاطر هم باشد که بیشتر صحبت‌هایی که در حوزه سرطان صورت می‌گیرد، در پیشگیری از این بیماری خلاصه شده است. بسیاری از پزشکان معتقدند در صورت افزایش پیشگیری از ابتلا به سرطان، می‌توان بخش زیادی از بودجه‌هایی را که برای درمان خرج می‌شود به بیمارانی اختصاص داد که به سرطان مبتلا هستند و امکان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند.
تنها مساله‌ای که در این میان می‌تواند به پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان کمک کند، تغییر سبک زندگی است. رشد زندگی شهرنشینی به کلی این روند را دگرگون کرده است تا جایی که تغذیه سالم جای خود را به فست‌فود و غذاهای آماده‌‌ای داده که همگی سرعت ابتلا به سرطان را تشدید می‌کند.
در چنین شرایطی، همچنان میزان بیماران مبتلا به سرطان، عدد قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است که بسیاری از این بیماران، با مشکل تامین هزینه‌های درمانی روبه‌رو هستند.
بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند در فازهای بعدی اجرای قانون تحول نظام سلامت، درمان و هزینه‌های بیماری‌های خاصی از جمله سرطان نیز با تغییراتی روبه‌رو می‌شود. تنها در این صورت است که می‌توان به بیمارانی کمک کرد که گاهی کل درآمد سالانه‌شان را برای داروهای موردنیاز برای یک ماه می‌پردازند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها