شناسه خبر : 11039 لینک کوتاه

خطر مصوبه جدید برای جنگل‌های هیرکانی

هشدار درباره خروج زنان از بازار کار

هفته گذشته بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و این لایحه برای بررسی به شورای نگهبان تحویل داده شد. دولت لایحه برنامه ششم توسعه را با ۳۱ ماده به مجلس تحویل داده بود که تعداد مواد آن در کمیسیون تلفیق مجلس به ۱۴۴ ماده افزایش یافت.

هفته گذشته بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و این لایحه برای بررسی به شورای نگهبان تحویل داده شد. دولت لایحه برنامه ششم توسعه را با 31 ماده به مجلس تحویل داده بود که تعداد مواد آن در کمیسیون تلفیق مجلس به 144 ماده افزایش یافت. اما برخی از بخش‌های این لایحه مورد انتقاد و بحث‌های بسیار قرار گرفت. یکی از این موارد مصوبه‌ای بود که دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی را موظف کرد با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل با ۲۰ سال سابقه خدمت موافقت کنند؛ مصوبه‌ای که با پیشنهاد پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس، و ۱۳۹ رای موافق و تنها ‌۲۲ رای مخالف به تصویب رسید، اما با تصویب آن نگرانی‌ها از عواقب منفی آن بر اشتغال زنان و سرنوشت صندوق‌های بحران‌زده بازنشستگی آغاز شد. حجت میرزایی، معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی، در نشستی خبری، گفت: «اجرای این مصوبه، حدود پنج هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی کشوری و حدود 30 هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی بار مالی دارد. زیان مالی وارده از اجرای مصوبه یاد‌شده، شامل همه صندوق‌های بازنشستگی یعنی 18 صندوق خواهد شد که آثار اجتماعی و روانی را در پی خواهد داشت. هنوز محاسبه دقیقی از زیان مالی وارده به صندوق‌ها و از جمله صندوق بازنشستگی کشوری صورت نگرفته است اما به طور تقریبی بار مالی که به صندوق بازنشستگی اضافه می‌شود قابل توجه و غیرقابل جبران است. طی روزهای آینده محاسبات دقیق اعلام خواهد شد.» آن‌طور که ایرنا گزارش داده، او درباره خروج یک‌سوم زنان شاغل از بازار کار بر اثر اجرای احتمالی این مصوبه هشدار داد: «قطعاً پشت این موضوع، نگاه دوگانه‌ای به جنس زن و مرد وجود داشته است و این باور که خانم‌ها از توان کمتری نسبت به زنان در بازار کار برخوردارند از جمله این نگاه دوگانه است. البته نیت خیرخواهانه‌ای هم وجود داشته باشد اما عملاً اجرای این قانون به حقوق زنان و مشارکت آنان آسیب وارد می‌کند. در زمان حاضر300 هزار زن شاغل در جامعه فعالند که با اجرای بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه، یکصد هزار زن شاغل مشمول بازنشستگی از بازار کار خارج می‌شوند.»
اما رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه «موضوع بازنشستگی پیش از موعد زنان در برنامه پنجم با 25 سال سابقه و پنج سال ارفاق با 30 روز بازنشستگی وجود داشته»، ادعا کرد: «ما با حذف این موضوع، خواستیم بار مالی را از دوش دولت برداریم.» بر اساس گزارش ایسنا، سلحشوری درباره اظهارات معاون وزیر رفاه درباره بار مالی مصوبه بازنشستگی پیش از موعد زنان، اظهار کرد: «بازنشستگی پیش از موعد زنان اختیاری است و بار مالی آن در درازمدت و با توجه به بهره‌وری بیشتر،‌ جبران می‌شود.» فاطمه ذوالقدر، عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان، نیز در گفت‌وگو با ایسنا ادعا کرد امکان بازنشستگی زنان با 20 سال خدمت مطالبه جامعه زنان بوده است. شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، هم این مصوبه را امتیاز مناسبی برای بانوان ارزیابی کرد. البته او در بخش دیگری از اظهاراتش در گفت‌وگو با ایرنا، اذعان کرد «با اجرای کامل این مصوبه با مشکل کمبود نیرو، جذب و به‌‌کارگیری بانوان در سازمان‌ها و نهادها برای آینده مواجه خواهیم شد.»

دولت مکلف به استخدام فرزندان شهدا و جانبازان
از دیگر تکالیفی که نمایندگان مجلس برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین کردند، تهیه طرح لازم برای ایجاد بیمه تامین اجتماعی زنان خانه‌دار حداقل دارای سه فرزند بود. آنها همچنین تصویب کردند که مردان شاغل در قوای سه‌گانه، بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند شوند، از دو هفته مرخصی تشویقی برخوردار شوند. با مصوبه‌ای دیگر، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می‌دهند، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌ها، مکلف کردن دولت به استخدام فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر و همچنین مکلف کردن وزارتخانه‌های بهداشت و علوم به تامین حداقل 20 درصد از اعضای هیات علمی مورد نیاز خود از بین جامعه ایثارگران از دیگر تصمیمات نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه ششم بود. علاوه بر این نمایندگان مجلس به بانک مرکزی اجازه دادند نسبت به ارائه تسهیلات مسکن به رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت اقدام کند و همچنین «میانگین حقوق دو سال آخر خدمت» را به عنوان مبنای مستمری بازنشستگی تعیین کردند. تعیین سقف ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار‌تومانی برای دریافتی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی در راستای جلوگیری از بروز فساد و سلامت اداری نیز از دیگر مصوبات برنامه ششم بود.

خطر مصوبه مجلس برای جنگل‌ها
دیگر مصوبه بحث‌برانگیز مجلس شورای اسلامی ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه و مربوط به برداشت چوب جنگل‌های شمال کشور بود. مصوبه‌ای که از سویی هرگونه بهره‌برداری چوب از جنگل‌ها را ممنوع کرده و از سوی دیگر با قید زمانی برای این ممنوعیت، اجرای آن را تا ابتدای سال چهارم برنامه ششم توسعه محول کرده و درواقع بهره‌برداری از چوب جنگل‌ها را تا ابتدای سال چهارم برنامه ششم توسعه مجاز کرده است. روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «نقض تنفس» از این مصوبه انتقاد و یادآوری کرده است که پیش از این، مجلس در مصوبه‌ای، طرح تنفس 10‌ساله جنگل‌های شمال ایران را تصویب کرده و وزیر جهاد کشاورزی نیز در هشتم آبان‌ماه امسال با یک ابلاغیه آن ‌را لازم‌الاجرا اعلام کرده بود و سپس این مصوبه را به تبری تشبیه کرده که «می‌تواند سرعت تخریب جنگل‌های ایران و به خصوص آنها را که در شمال کشور و پهنه هیرکانی‌ها قرار دارد دو‌چندان کند». روزنامه ایران نیز در گزارشی با عنوان «چراغ سبز بهارستان به بهره‌برداران جنگل‌های شمال»، هشدار داد: «مجلس تصمیم دولت برای تنفس جنگل را به نفع بهره‌برداران به تاخیر انداخت» و یادآوری کرد: «رهبر معظم انقلاب نیز دو سال قبل در سخنرانی تاریخی خود در روز 17 اسفند خواستار جلوگیری از تخریب جنگل‌ها حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه شده بود و از مسوولان خواسته بود شدیداً با هرگونه تخریبی مقابله کنند.» روزنامه شرق هم در واکنش به این مصوبه در تحلیلی با عنوان «اسب تروای مجلس برای میراث طبیعی هیرکان»، نوشت: «تصویب مفاد حیرت‌انگیز ماده ٤٨ مکرر برنامه ششم توسعه در خانه ملت که همچون اسب تروا در قامت دوستی با جنگل جلوه کرد، دیری نخواهد پایید که هجوم بهره‌برداران به جنگل‌های بازمانده از دوران سوم زمین‌شناسی را رقم خواهد زد.»

مسجدجامعی دلخور از شورا رفت
هفته گذشته شورای اسلامی شهر تهران نیز مانند مجلس شورای اسلامی پرخبر بود. مهم‌ترین خبر این شورا استعفای احمد مسجدجامعی و حواشی مربوط به بررسی این استعفا بود. این عضو شورای اسلامی شهر تهران به منظور حضور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، روز دوشنبه از عضویت در شورا استعفا داد و روز سه‌شنبه دلخور از نحوه رسیدگی به این استعفا، جلسه شورای شهر را ترک کرد. مسجدجامعی در متن استعفای خود به پیشنهاد رئیس‌جمهوری برای «انجام وظیفه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی» اشاره کرده بود. روز سه‌شنبه در دقایق پایانی جلسه شورای شهر مهدی چمران اعلام کرد در صورت موافقت سایر اعضا نیم ساعت زمان جلسه تمدید خواهد شد تا موضوع استعفای مسجدجامعی مطرح شود، اما مسجدجامعی با دلخوری جلسه را ترک کرد و به رسانه‌ها گفت: «من مخالف بررسی استعفایم در این جلسه نبوده‌ام اما این مساله‌ در آخرین دقایق مطرح شد و صورت خوشی نداشت. وقت مرده شورا آن هم بعد از اذان را برای بررسی استعفای من در نظر گرفتند. من رئیس شورا بوده و 10 سال سابقه حضور در شورا را دارم و این رفتار درست نبود.» در همان جلسه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، بودجه بیش از ١٨‌هزار ‌میلیارد‌تومانی شهرداری تهران را تقدیم هیات‌رئیسه شورا کرد. اسماعیل دوستی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، هم پیشنهاد کرد بزرگراه رسالت که از معابر اصلی و مهم پایتخت است، با عنوان «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» نامگذاری شود. از دیگر خبرهای شورا در هفته‌ای که گذشت، انتقاد عبدالحسین مختاباد از عدم اعلام صریح هزینه‌های پل طبقاتی صدر بود. او گفت: «چرا باید چهار سال از پروژه‌ای بگذرد و هنوز هزینه‌های پروژه مشخص نباشد. آیا از اعضای شورا کسی از هزینه‌های این پروژه خبر دارد؟ در همه جای دنیا مرسوم است که هزینه‌های پروژه‌های این‌چنینی را در معرض دید شهروندان قرار می‌دهند اما در اینجا هزینه‌های پل صدر حتی برای اعضای شورا نیز پوشیده است.» غلامرضا انصاری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران، نیز با انتقاد از حرکت‌هایی که از سوی شهرداری تهران در مجموعه فضای تبلیغاتی انجام می‌شود، عنوان کرد: «اخیراً در برخی از نظر‌سنجی‌های تلفنی از سوی شهرداری تهران، کارهای تبلیغاتی انجام می‌شود. ما به عنوان مدیریت شهری باید تلاشمان در جهت دوری از فضای تبلیغاتی باشد و از این‌رو حرکت‌هایی که شهرداری در مجموعه فضای تبلیغاتی انجام می‌دهد مورد نقد است. حق هر شهروندی است که از امکانات شهری بهره‌مند باشد اما نباید از امکانات عمومی شهر تهران در جهت تبلیغات سیاسی استفاده شود.»

کمبود 40 هزار تخت بیماران اعصاب و روان
هفته گذشته به صورت همزمان یک هزار تخت روانپزشکی در کشور افتتاح شد، اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود ٤٠‌ هزار تخت دیگر برای تامین نیاز بیماران اعصاب و روان در کشور خبر داد. حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم افتتاح این تخت‌ها یادآوری کرد: «امروز سلامت روان به معنای نبود اختلال روانی نیست بلکه به مجموعه‌ای از توانمندی‌های انسان اطلاق می‌شود. هم‌اکنون بیش از 450 میلیون نفر در جهان مشکلات روانی دارند. 10 درصد افراد جهان افسرده هستند و در کشور ایران شیوع اختلال افسردگی 6 /12 درصد و اختلالات اضطرابی 15 درصد است.» وزیر بهداشت متوسط بیماران اعصاب و روان در کشور را از متوسط جهانی بیشتر عنوان کرد و گفت: «دلیل بالا بودن آمار بیماران اعصاب و روان عواقب و تبعات ناشی از جنگ خانمان‌سوزی است که به کشور تحمیل شد، حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله‌ای که در بم و رودبار اتفاق افتاد علاوه بر این حوادث و سوانح رانندگی که سالانه جوان‌ترین افراد را هم به کام مرگ می‌کشاند.» او با اشاره به آمار بالای طلاق، اعتیاد و بیکاری و نوع شرایط زندگی افزود: «هر کدام از این موارد به طریقی سبب تولید بیماری اعصاب و روان خواهد شد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها