شناسه خبر : 10347 لینک کوتاه

نگاهی به ویترین نوروزی سینما

چیدمان اکران در فروش اثر دارد

برخی تهیه‌کنندگان نحوه اکران صحیح و کارشناسی‌شده فیلم‌ها را در طول سال در افزایش فروش آن دخیل می‌دانند.

برخی تهیه‌کنندگان نحوه اکران صحیح و کارشناسی‌شده فیلم‌ها را در طول سال در افزایش فروش آن دخیل می‌دانند. غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگویی که با یکی از خبرگزاری‌ها انجام داد به زمان برگزاری سومین جلسه برای تدوین آیین‌نامه شورای صنفی نمایش در سال آینده اشاره کرد و خبر از آن داد که دو جلسه دیگر لازم است تا آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش در سال 94 آماده شود و بعد از آن درباره اکران فیلم‌ها در سال جدید برنامه‌ریزی خواهیم کرد. به هر حال زمان پروانه نمایش، از جمله مولفه‌های اکران است و بر اساس روال مرسوم، اگر فیلمی پروانه نمایش نگرفته باشد نمی‌تواند برای اکران نوروزی به شورای صنفی درخواست خود را ارائه کند. با توجه به اهمیت اکران نوروز که بیشترین مخاطب را به سینماها در ایام تعطیلات عید می‌کشاند، چیدمان فیلم‌های عید دارای اهمیت بسیاری است. سه نوبت نمایش پرطرفدار در بین مخاطبان و سینماگران، عید نوروز، عید فطر و تابستان است که معمولاً دو نوبت اکران اصلی را دارد. این باور در میان اهالی سینما وجود دارد که ویترین نوروز سینما، در تداوم وضعیت فروش بسیار موثر است. فیلم‌هایی که در جشنواره با استقبال مواجه شدند و در رده‌های اول تا پنجم پرمخاطب‌ترین‌ها (بخش سیمرغ مردمی) قرار گرفتند اگر در اکران نوروزی نمایش داده شوند می‌توانند افق سال 94 سینما را روشن‌تر سازند. این موضوع برای سینماداران هم از اهمیت بالایی برخوردار است. باید منتظر ماند و دید، اولین اکران سال 94 در هفته پایانی اسفند، چگونه رقم خواهد خورد؟
برخی دیگر از تهیه‌کنندگان هم در گفت‌وگو با رسانه‌های دیگر، نظراتی در این باره بیان کرده‌اند.
index:2|width:60|height:60|align:right جواد نوروز‌بیگی (پرکارترین تهیه‌کننده در جشنواره فیلم فجر ۳۳ با فیلم‌هایی چون ارغوان و مرگ ماهی): با فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر دیدیم چندان نمی‌توان به فروش سینمای ایران در سال آینده امیدوار بود و من فکر نمی‌کنم سال چندان پررونقی داشته باشیم. امیدوارم فیلم‌های خودم هم فروش خوبی داشته باشد و فکر می‌کنم که همین‌طور شود. به طور مثال فیلمی مثل «بهمن» که در آن فاطمه معتمدآریا بازی می‌کند برای مخاطبان می‌تواند جذاب باشد چون معتمدآریا سال‌ها از سینما دور بوده است. به هر حال حمایت دولت در فروش فیلم‌ها در سال آینده مهم است. من سال آینده اکران خوبی را در سینماها نمی‌بینم مگر اینکه دولت حمایت کند اما با این حال نمی‌دانم با بودجه‌ای که دولت در دست دارد آیا می‌توان به حمایت دولت امیدوار بود یا نه (خبرگزاری مهر).
index:3|width:60|height:60|align:right محمدرضا شفیعی: (تهیه‌کننده فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در سال گذشته): با توجه به تنوع در ساختارها و تولیدات که در این دوره از جشنواره وجود داشت فکر می‌کنم نسبت به سال گذشته فروش گیشه کم نباشد و حتی می‌تواند کمی هم نسبت به سال ۹۳ بیشتر باشد که این خود می‌تواند در سینمای ایران تاثیرگذار باشد. نباید فراموش کرد که جشنواره فیلم فجر را سازمان سینمایی برگزار می‌کند اما فیلم‌ها توسط اهالی سینما ساخته می‌شود. فیلم‌هایی که ۸۰ درصد آن توسط بخش خصوصی ساخته شده و بخش اندکی از آن با سرمایه‌گذاری مستقیم دولت به عنوان تهیه‌کننده ساخته می‌شود. در این میان نمی‌توان چندان به بخش خصوصی فشار آورد که همه مسائل را در فیلم‌های خود رعایت کند چراکه بخش خصوصی بیش از هر چیز نیازمند آن است که فیلم در گیشه به فروش رسد. مجموعه فیلم‌های امسال در جشنواره به نوعی کشکول خوبی برای سینمای ایران به شمار می‌رفت و ما در این دوره از جشنواره شاهد فیلم‌های اجتماعی، تجاری، دفاع مقدس، تاریخی و ... بودیم (خبرگزاری مهر).
index:4|width:60|height:60|align:right علی جلیلوند (تهیه‌کننده فیلم تحسین‌شده «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»): شاید در سال آینده این فیلم‌ها نتواند با مردم ارتباط خوبی برقرار کند، اما آنچه مشخص است این است که مردم در طول جشنواره فیلم فجر از فیلم‌ها استقبال کردند و امیدوارم این شرایط در گیشه سال آینده ادامه پیدا کند. باید این مساله را به خاطر بسپاریم که تنها دلیل حضور و جذب مردم در سینما، سینماگران نیستند بلکه مجموعه شرایط اجتماعی و اقتصادی می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا مردم به سینما بروند یا نروند. کمتر فیلمی را دیدم که بتوان آن را یک فیلم اجتماعی صرف دانست، اما به عنوان اینکه فیلمی یک موضوع اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است، می‌توانم به فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده اشاره کنم. این فیلم با نگاه مردانه یک فیلمساز زن درباره مشکلات یک زن ساخته شده است. فیلمی که هر چند توسط یک زن درباره یک زن ساخته شده است اما در آن از شعارهای فمینیستی خبری نیست (خبرگزاری مهر).

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها