شناسه خبر : 10334 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زلزله شش ریشتری خراسان قربانی گرفت

سبقت سفرهای هوایی از ریلی

هفته گذشته به عنوان اولین هفته کاری سال ۱۳۹۶ با انتشار اخبار، گزارش‌ها و آمارهای مختلفی از عرصه اجتماعی کشور و رخدادهای نوروزی سال نو همراه بود.

هفته گذشته به عنوان اولین هفته کاری سال 1396 با انتشار اخبار، گزارش‌ها و آمارهای مختلفی از عرصه اجتماعی کشور و رخدادهای نوروزی سال نو همراه بود. نوروز مانند هر سال اوقاتی برای سفرهای داخلی و خارجی، تفریح و فراغت ایرانیان بود. مردم در اوقات فراغت این ایام، در کنار اجرای سنت دید و بازدید، بخشی از تعطیلات‌شان را هم صرف فعالیت‌های فرهنگی مانند رفتن به سینما و بازدید از سایت‌های تاریخی کردند. تماشای تلویزیون نیز فارغ از کیفیت برنامه‌های تلویزیونی و میزان رضایت‌بخشی این برنامه‌ها، سرگرمی بخش قابل توجهی از مردم بود. از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین که ایام تعطیلات نوروزی محسوب می‌شود، درمجموع حدود ١٢ میلیون نفر با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های عمومی سفر کردند. جزئیات این آمار که در نشست خبری اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اعلام شده نشان می‌دهد در تعطیلات نوروز سه‌میلیون و ٣٥٩ هزار و ٦٩٨ نفر با هواپیما و یک‌میلیون و ٥٩٣ هزار و ٢٥٦ نفر با قطار سفر کرده‌اند. به این ترتیب تعداد مسافرانی که از هواپیما برای سفر استفاده کرده‌اند با اختلافی قابل توجه از مسافرانی که با قطار سفر کرده‌اند بیشتر شده است. خوشبختانه کلیه این سفرهای هوایی بدون قربانی هستند و با توجه به آمار بالای قربانیان تصادفات جاده‌ای، رشد سفرهای هوایی می‌تواند امیدوارکننده باشد. شش میلیون و ٩٣٩ هزار و ٦٣٤ نفر از مسافران نوروزی نیز با اتوبوس، مینی‌بوس و سواری عمومی سفر کرده‌اند. از این شش میلیون و ۹۳۹ هزار و ۶۳۴ نفر مسافری که با وسایل نقلیه عمومی جابه‌جا شده‌اند نیز ۶۱ درصد از اتوبوس، ۲۲ درصد از مینی‌بوس و ۱۷ درصد از سواری استفاده کرده‌اند.

جاده‌های مرگ
سفرهای جاده‌ای نوروزی اما امسال هم مانند سال‌های قبل با تصادف‌های متعدد و قربانیان بسیار انجام شد. اواخر اسفندماه سال قبل، شهرام رفیعی‌فر، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، با بیان اینکه 14 درصد مرگ‌ها در کشور به علت حوادث ترافیکی رخ می‌دهد، بر نقش دستگاه‌های مختلف در کاهش حوادث ترافیکی تاکید کرد و از رانندگان خواست سرعت خود را هنگام رانندگی کنترل کنند و وقتی خسته یا خواب‌آلوده هستند، رانندگی نکنند. این توصیه و توصیه‌های متعدد دیگر چندان کارساز نبود. تعطیلات نوروزی با خبرهای تلخ تصادف‌های مرگبار رانندگی آغاز شد و به پایان رسید. حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، روز پنجم فروردین‌ماه، اعلام کرد: «در تعدادی از تصادفات شاهد مجروح شدن و متاسفانه جان باختن تعدادی از شهروندان بوده‌ایم که براساس بررسی‌های صورت‌گرفته علت اصلی این تصادفات خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان بوده لذا تاکید می‌کنیم رانندگان با حوصله بیشتری رانندگی کنند.» با این همه فرمانده نیروی انتظامی در پایان این تعطیلات از کاهش هشت‌درصدی تصادفات و کاهش 12‌درصدی جان‌باختگان حوادث رانندگی در ایام نوروز در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته خبر داد. مطابق اعلام تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا، نیز بدترین روز به لحاظ کشته‌های تصادفات در طرح نوروز ۹۶ روز ۲۶ اسفندماه ۹۵ بود که در آن 29 نفر از ایرانیان در تصادف‌های رانندگی جان خود را از دست دادند. روز 13 فروردین هم که کمترین تعداد قربانیان تصادف‌های نوروزی را داشت، هفت تن در تصادف رانندگی کشته شدند. بر اساس گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه ۷۲ درصد تصادفات نوروزی متعلق به خودروهای سواری، ۱۲ درصد وانت‌بار، هشت درصد موتورسیکلت، شش درصد کامیون و 7 /1 درصد مسافربرهای عمومی بوده‌اند، گفت: ۴۱ درصد علل تصادفات در نوروز امسال عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی،‌ ۲۳ درصد سرعت غیر‌مجاز و ۲۱ درصد سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است. سردار مهری درباره اینکه بیشترین خودروهای تصادف‌کرده در نوروز امسال کدام خودروها بوده‌اند نیز گفت: برابر آمارها بیشترین تصادفات ثبت‌شده در نوروز متعلق به خودروهای پراید و پژو بوده که یکی از علل اصلی آن فراوانی این دو خودرو نسبت به سایر خودروهاست. رئیس پلیس راهور ناجا البته درباره تاثیر کیفیت ساخت این خودروها بر تصادف‌های رانندگی و افزایش شمار قربانیان توضیحی ارائه نکرد.

افزایش بازدید از جاذبه‌های تاریخی
درباره میزان سفرهای انجام‌شده در نوروز بنا بر گزارش رسانه‌های خبری، مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری کشور، از ثبت ۵۹ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۶۷۸ نفر شب اقامت در تعطیلات نوروزی خبر داده و گفته است: «تغییرات جوی در اوایل سال سبب کاهش سفرهای بلندمدت شد و به جای آن آمار بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی افزایش یافت که ۹۴ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۳۲۱ بازدید ثبت شده است.» به گفته او، بازدید از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی کشور در نوروز 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. او اظهار کرد: «در مدت یادشده استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین میزان آمار گردشگران را به خود اختصاص داده‌اند.»

اسکان غیراستاندارد فرهنگیان
در نوروز امسال از وضعیت و کیفیت اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس در ایام سفرهای نوروزی نیز انتقادهای شدیدی مطرح شده است. هفته گذشته معاون گردشگری کشور آمار اسکان در مراکز آموزش و پرورش را اعلام کرد و گفت: در تعطیلات نوروزی ۱۰ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۱۷۷ نفر روز در این مراکز اسکان داشته‌اند که یک میلیون و ۸۸۰ هزار نفر آنها غیرفرهنگی بوده‌اند. او درباره احتمال حذف اسکان در این مراکز از سال 97 نیز توضیح داد: «به صورت مستقیم و صریح گفته نشده که از سال ۹۷ اسکان نوروزی در مدارس حذف خواهد شد. در جلسه‌ای از ستاد، آموزش و پرورش از این وضعیت ناراضی بود، چرا که معتقد است این نوع اسکان خارج از تحمل، امکانات و بودجه مدارس است. دکتر احمدی‌پور استفاده از زیرساخت‌های دانشگاه آزاد را به واسطه تفاهمنامه‌ای که وجود دارد برای حذف اسکان مدارس پیشنهاد کرده و گفته شده که این مراکز با تغییر وضعیت به ظرفیت اقامتی اضافه شود.» رحمانی‌موحد اذعان کرد: «شیوه اقامت در مدارس استاندارد نیست.»

رشد دو میلیارد تومانی فروش سینما
سفرهای نوروزی تنها تفریح مردم در ایام نوروز نبود. در این ایام مردم از فیلم‌های سینمایی هم استقبال کردند. شش فیلم «آباجان»، «ماجرای نیمروز»، «سه بیگانه»، «خوب، بد، جلف»، «گشت 2» و «یک روز به‌خصوص» برای اکران نوروزی انتخاب شدند و مورد استقبال قرار گرفتند. طبق ادعای علی سرتیپی، تهیه‌کننده سینما، فروش سینما در نوروز امسال نسبت به سال گذشته، دو میلیارد تومان افزایش داشته و راضی‌کننده بوده است. البته افزایش قیمت بلیت در این رشد موثر بوده چراکه به گفته سرتیپی به لحاظ فروش فیلم‌های اکران نوروز نسبت به سال قبل 18 درصد رشد داشته، اما به لحاظ تعداد مخاطب 12 درصد کاهش داشته است. آن طور که ایرنا گزارش داده، سرتیپی صدا‌وسیما را در افزایش مخاطب سینما بسیار موثر دانسته و گفته است: «همواره وقتی فیلم‌ها به‌طور منظم و خوب در رسانه ملی تبلیغ شده، سیر صعودی مخاطبان سینما را شاهد بوده‌ایم. با توجه به اینکه امسال هیچ فیلمی از شبکه‌های ماهواره تبلیغ نشد، بنابراین توقع ما از صداوسیما این است که حمایت‌های بیشتری از فیلم‌های در حال اکران داشته باشد.»

رضایت و نارضایتی از تلویزیون
صداوسیما خود نیز می‌تواند یکی از منابع اصلی تفریح مردم در ایام نوروز باشد. اما درباره میزان استفاده و رضایت مردم از برنامه‌های تولیدشده صداوسیما مسائل بسیاری وجود دارد. هفته گذشته تابناک از نتایج یک نظرسنجی خبر داد که بر اساس آن 44 درصد مردم برنامه‌های نوروزی تلویزیون کشورمان را ندیده‌اند. این سایت خبری روز 15 فروردین نوشت: «نتایج تازه‌ترین نظرسنجی «تابناک» در فضای مجازی، حکایت از آن دارد که بیش از 44 درصد مردم اساساً برنامه‌های تلویزیون کشورمان را در نوروز تماشا نکرده‌اند؛ اما آنچه از این آمار خطرناک‌تر است، نارضایتی 47 درصد از مجموع حدود 56‌درصدی از مردم است که تلویزیون را در این روزها دیده‌اند و با این نارضایتی، ممکن است به همان 44‌درصدی بپیوندند که اساساً مشتری تلویزیون ایران نبوده‌اند و سراغ سایر گزینه‌ها بروند.» اما روز بعد روزنامه «جام جم» گزارش اصلی صفحه اول خود را به دفاع از عملکرد تلویزیون در نوروز اختصاص داد و با تیتر «جهش مخاطب با چاشنی جذابیت» نوشت: «تلویزیون با سبد پر‌ سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های کودک، مستندهای متنوع و انواع ویژه‌برنامه‌ها، نوروز امسال نیز قبل و بعد از تحویل سال نو میزبان مخاطبان بوده است.» این روزنامه که به صاحب امتیازی سازمان صداوسیما منتشر می‌شود، در این گزارش به نقل از معاون سیمای رسانه ملی نیز نوشت: «85 درصد ایرانیان به تماشای ویژه برنامه‌های تحویل سال 96 رسانه ملی نشستند و میزان مخاطبان برنامه‌ها و سریال‌های رسانه ملی رشد 20‌درصدی داشت. طبق نظرسنجی‌های مختلفی که در صداوسیما انجام شد، 85 درصد مردم ایران بیننده برنامه‌های تحویل سال صداوسیما بودند.»

جشن باران در دامن طبیعت
طبیعت‌گردی و گردش در دامان طبیعت در روزهای آغازین بهار عادت دیرینه ایرانیان است که جشن نوروز را در ایران تکمیل می‌کند، اما بهار امسال را طبیعت هم جشن گرفت. بارندگی‌های قابل توجه در ماه‌های آخر زمستان سال قبل کمبود بارش ماه‌های آغازین نیمه دوم سال را تا حدود زیادی جبران کرد و بارش برف و باران در روزهای آغاز بهار نیز جشن طبیعت را تکمیل کرد. این بارندگی‌ها در نقاطی از کشور تا اواسط هفته گذشته نیز ادامه داشت. شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، درباره وضعیت بارش کشور از تاریخ اول مهر 95 تا 13 فروردین 96 گفت: «کل کشور در این بازه زمانی 4 /180 میلی‌متر بارش دریافت کرده و از آنجا که میانگین بارش بلند‌مدت کشور 8 /183 میلی‌متر و در سال گذشته 2 /184 میلی‌متر بوده است؛ نسبت به بلندمدت 9 /1 درصد و نسبت به سال گذشته 1 /2 درصد کاهش بارش داشته است. این درحالی است که از ابتدای سال آبی جاری تا پایان دی‌ماه 95، کشور وضعیت بارشی بسیار نگران‌کننده‌ای داشت و کمبود حدود 46‌درصدی نسبت به بلندمدت و حدود 60‌درصدی نسبت به سال گذشته بر کشور حاکم بود که خوشبختانه و به برکت بارش‌های بسیار مناسب بهمن، اسفند و ابتدای فروردین کمبود بارشی مجموعه کشور جبران و هم‌اکنون به حدود طبیعی خود نزدیک شده است.»

زلزله شش ریشتری خراسان را لرزاند
اما خبر تلخ اینکه در یکی از اولین روزهای سال 1396 زمین‌لرزه‌ای به بزرگی شش ریشتر در استان خراسان رضوی،‌ حوالی سفید‌سنگ رخ داد. این زمین‌لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین و در 24 کیلومتری شهر سفید‌سنگ، 38 کیلومتری قلندرآباد و 40 کیلومتری فریمان رخ داد. پس از آن تا لحظه تنظیم این گزارش چندین پس‌لرزه دیگر هم اتفاق افتاده و تعداد قربانیان این زمین‌لرزه نیز طبق اعلام‌های رسمی یک نفر بوده است. گزارش‌ها حاکی از تخریب چهار روستا در خراسان رضوی و تخریب 60 تا 100‌درصدی برخی ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده است. پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، گفته است: «در حال حاضر با توجه به سردی هوا در مناطق زلزله‌زده، مردم این مناطق بیشتر نیاز به اسکان دارند.» او در عین حال معتقد است: «با توجه به ساعت وقوع زلزله و فعالیت مردم در زمین‌های کشاورزی، احتمال می‌رود تعداد مصدومان حادثه بالا نباشد.» کولیوند همچنین ساعاتی پس از اعلام اخطار اولیه، تعداد مصدومان زلزله را 30 نفر اعلام کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها