شناسه خبر : 10302 لینک کوتاه

بادهای ۱۲۰‌روزه سیستان قاتل هامون

دروازه‌بانی خبر در مدرسه

حمیده حق‌پرست
آرام‌آرام به روزهای آغازین سال تحصیلی جدید نزدیک می‌شویم. برخلاف سال‌های پیش اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد اسلامی عملاً به هفته پایانی شهریور سپرده شده‌ است، این امر می‌تواند نشانگر بحث‌های وزارت علوم و این دانشگاه در زمینه کدرشته‌های مجاز این دانشگاه باشد. در کنار این امر رسانه‌ها در این روزها بیشتر از گذشته به بحث آموزش و امکانات آموزشی در کشور می‌پردازند. بحث‌هایی از قبیل امنیت مدارس فرسوده، لزوم مشاوره روانی معلمان و سایر دست‌اندرکاران مدارس و...
در هفته پیش خبری نیز درباره احتمال به تحقق پیوستن یکی دیگر از وعده‌های حسن روحانی رئیس‌جمهوری در رسانه‌ها منتشر شد. «شهروند» در این باره نوشت: با تلاش تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان مطبوعاتی کشور و به منظور ایجاد یک نهاد صنفی و حمایتی مستقل درحوزه مطبوعات و رسانه‌های استان تهران، درخواست تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به ثبت رسید و هیات موسس آن، فعالیت خود را رسماً آغاز کرد. باید منتظر ماند و دید این اقدام تا چه اندازه به اهداف خود دست خواهد یافت.
«فارس» هفته پیش نظر مقام معظم رهبری درباره دوچرخه‌سواری بانوان را منتشر کرد. به دنبال انتشار برخی اخبار پیرامون نظر مقام معظم رهبری درباره دوچرخه سواری بانوان و نسبت دادن فتوای بدون منبع به ایشان، «فارس» اقدام به استفتای نظر رهبر انقلاب پیرامون دوچرخه‌سواری بانوان کرد. دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتای این خبرگزاری، مبنی بر اینکه «نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با دوچرخه‌سواری بانوان در پارک، خیابان و سایر مکان‌هایی که نامحرم حضور دارد چیست؟» نظر ایشان را بدین شرح ارسال کرد: «دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم، غالباً موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد اشکال ندارد.» برنامه‌های روز ملی سینما نیز در هفته پیش برگزار شد. علی جنتی وزیر ارشاد در این روز سخنان جالبی را بر زبان جاری کرد. او گفت: «...ما با افزایش ۲۱۸ درصدی تیراژ فیلم‌های ایرانی در شبکه نمایش خانگی روبه‌رو بودیم این در حالی است که آثار خارجی ۴۱ درصد کاهش داشته است. اینکه جوانان ما میل به دیدن آثار خارجی ندارند و آنها خود ماهواره‌ها را خاموش می‌کنند نیز می‌تواند از نکات مهم باشد.» اینکه جناب وزیر با این قطعیت از خاموش کردن ماهواره‌ها توسط جوانان سخن می‌گوید حتماً برپایه اطلاعات دقیق و آمار مستند است، قاعدتاً فرزند دبیر محترم شورای نگهبان اگر هم بخواهد به سبب تربیت صحیح نمی‌تواند بدون حساب وکتاب سخن بگوید. در نتیجه بعید است که کسی درباره اظهارات این بزرگوار اما واگر بیاورد.

بادهای 120‌روزه سیستان قاتل هامون
چند ماه پیش امام‌جمعه شهر علی‌اکبر سیستان و بلوچستان نارضایتی خود را از وضعیت تالاب هامون و خشک شدن این تالاب اعلام کرد و موج رسانه‌ای گسترده‌ای در این زمینه به راه افتاد و شبکه‌های اجتماعی انتقاد محسن اشرفیان را به گوش مسوولان استانی و کشوری سازمان محیط ‌زیست رساندند.
در آن زمان سعید محمودی، مدیرکل محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد به دلیل تحقق حقابه هامون از سوی وزارت نیرو و بارندگی‌های مناسب این تالاب در شرایط مطلوبی قرار دارد تا جایی که بسیاری از پرندگان مهاجری که چند سالی بود به دلیل خشکسالی به هامون نمی‌آمدند امسال میهمان این تالاب بودند. اما دوباره خبر انتشار عکس‌هایی از تالاب هامون و اعلام اینکه این تالاب به‌طور کامل خشک شده است سبب شد که مسوولان محیط‌زیست نسبت به این اخبار واکنش نشان دهند. «دمای 40 درجه، بادهای 120‌روزه و تبخیر، قسمت‌های زیادی از تالاب هامون را خشک کرد.» این آخرین اظهارنظر مسوولان استانی درباره وضعیت کنونی این تالاب است. پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون نیز با انتشار نتایج بررسی خود از آخرین وضعیت تالاب هامون، اعلام کرد: «این تالاب به‌طور کامل خشک شده است.» این پژوهشکده در بررسی که انجام داده، آورده است: «می‌توان گفت بستر تالاب هامون در تمامی نقاط آن به خشکیدگی کامل رسیده است جز در مواردی بسیار کم که در اواخر مردادماه با رهاسازی آب از چاه نیمه به‌طور جزیی آبگیری شده است.»

دروازه‌بانی خبر در مدرسه
حالا با آمار 40 میلیون‌نفری که چندی پیش وزارت ارتباطات از کاربران گوشی‌های هوشمند در ایران اعلام کرد، به جرات می‌توان گفت، کمتر نوجوانی است که یکی از این گوشی‌ها را در اختیار نداشته باشد. اتفاقی که شاید در دو سال گذشته مناسبات مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را تحت‌الشعاع قرار داد و آموزش و پرورش را نیز به فکر انداخت که برای عقب نماندن از قافله محصلانش، به فکر تدوین درسی به همین منظور باشد. بر اساس اعلام آموزش و پرورش، در سال تحصیلی 1396-1395 چهار عنوان کتاب جدید به دوره دوم متوسطه اضافه خواهد شد که این کتاب‌ها شامل «انسان و محیط‌زیست»، «تفکر و سواد رسانه‌ای»، «سلامت و بهداشت» و «کار و فناوری» خواهند بود و این دروس برای تمامی رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم و معارف اسلامی، علوم انسانی و تجربی است. میترا دانشور، مولف کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» درباره این کتاب درسی که از امسال به دانش‌آموزان تدریس خواهد شد، به «فرهیختگان» گفت: «این کتاب، تنها قالب یک رسانه را مدنظر ندارد؛ به دانش‌آموز یاد خواهد داد که چگونه با محتوایی که از طریق شبکه اجتماعی، خبر، فیلم، روزنامه و حتی تبلیغات، به او منتقل می‌شود مواجه شود و آن را تحلیل کند.» به گفته او، این درس به دنبال بالا بردن نقد هوشمندانه پیام‌های رسانه‌ای، مدیریت مصرف رسانه‌ای و تولید محتوا در رسانه است تا بچه‌ها بتوانند افکارشان را به دیگران انتقال بدهند. دانشور ادامه می‌دهد: «ایده کلیدی برای کتاب سوالات پنج‌گانه سواد رسانه‌ای است که همه جای دنیا برای نقد و بررسی پیام‌ها و تولیدات رسانه‌ای از آن استفاده می‌شود. کی، کجا، چه کسی، چگونه، چرا. وقتی مفهومی به اسم دروازه‌بانی خبر را به او آموزش می‌دهیم، دانش‌آموز مثل عضوی از شورای سردبیری از مجموعه خبرها، عناوینی را گزینش و چینش می‌کند. بعد همین کار را با دو بخش خبری در یک روز از شبکه تلویزیون ملی و یک شبکه خبری خارجی نیز انجام می‌دهیم و کلام رسانه‌ها را تحلیل می‌کنیم تا ببیند از چه فنون و مغالطه‌هایی استفاده می‌شود تا از این طریق مفهوم دروازه‌بانی خبر را یاد بگیرد.»

خسارت 80 هزارمیلیاردی آلودگی هوا
طبق تازه‌ترین بررسی‌های بانک جهانی، غول آلودگی هوا سالانه ۲۳ میلیارد دلار معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان به کشور ضرر می‌رساند. همزمان با اعلام خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا در ایران، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز در گفت‌وگو با «پانا» پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در فصول سرد برای کاهش آلودگی هوا را اعلام کرد و گفت: «پیشنهاد داده‌ایم یک تا دو هفته از تعطیلات تابستانی کم شود و به جای آن، یک یا دو هفته تعطیلی مدارس را در فصول سرد که مقطع زمانی آن از اواسط آذر تا اواخر دی و همزمان با وارونگی هواست، داشته باشیم تا از آلودگی هوای کلانشهرها کاسته شود. البته هنوز هیچ تصمیم‌گیری و موافقتی در این زمینه انجام نشده است، اما از مواردی است که فکر می‌کنیم می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.» او با اشاره به طرح این پیشنهاد در گذشته افزود: «باید دوباره ابعاد آن بررسی شود زیرا این کار می‌تواند فواید و مشکلاتی داشته باشد و باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود تا به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.» در سال‌های گذشته و دولت‌های قبل هم پیشنهاد تعطیلات زمستانی مدارس مطرح شد، اما یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت‌ها به‌هم‌ریخته شدن تقویم آموزشی مدارس بود.

ناامیدی، مهم‌ترین دلیل خودکشی ایرانی‌ها
سازمان جهانی بهداشت چندی پیش آخرین آمار از وضع خودکشی در کشورها را منتشر کرد، گزارشی که نشان می‌داد هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا، خودکشی می‌کند. به گزارش «شهروند» بر اساس آخرین آمار این سازمان، هر سال نزدیک به یک‌میلیون نفر در جهان دست به خودکشی می‌زنند. در گزارش قبلی این سازمان آمده بود که سهم ایران از این خودکشی‌ها، چهار هزار و ۶۹ مورد در سال است؛ آماری که نشان می‌دهد به‌طور متوسط هر روز ۱۱ نفر در کشور با خودکشی به زندگی‌شان پایان می‌دهند. این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که تاکنون آمار رسمی مرگ بر اثر خودکشی در کشور اعلام نشده است، حالا هم که ۲۰ شهریورماه (۱۰ سپتامبر) روز جهانی پیشگیری از خودکشی است، رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی بدون ارائه آماری از خودکشی‌ها در کشور، به نکته قابل توجهی درباره علت این اقدام اشاره می‌کند. او به ایرنا می‌گوید: «ناامیدی، مهم‌ترین دلیل خودکشی در کشور است.» همین هم می‌شود تا حسین اسدبیگی از برخی برنامه‌های صداوسیما انتقاد کند: «لازم است در برنامه‌های صداوسیما، نشاط اجتماعی ایجاد شود، چراکه اکنون از خبرهای مختلف صداوسیما فقط بوی مرگ و ناامیدی می‌آید و اغلب اخبار و برنامه‌ها به جنگ، بلای آسمانی و افراد کشته‌شده اختصاص دارد... صداوسیما با بزرگ‌نمایی برخی اخبار موجب ایجاد بدبینی در هموطنان می‌شود در حالی که یکی از اقدامات موثر در کاهش بار خودکشی در هر جامعه‌ای این است که خوش‌بینی را به‌طور واقعی در دل مردم بیندازیم.»

نمایش حاشیه‌ساز بازداشتی‌ها در نمایشگاه
هفته گذشته «ایسنا» تصاویری منتشر کرد که در فاصله‌ای کوتاه در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. ماجرا از این قرار بود که نمایشگاهی از سوی نیروی انتظامی استان فارس برای ارائه کشفیات کلانتری‌های شیراز ظرف ۴۸ ساعت، برگزار شد و بخشی از این نمایشگاه اختصاص به نمایش نتایج دستگیری‌ها داشت و بخشی از افراد دستگیر‌شده در این بخش اتباع افغان بودند. نوشته‌ای که روی نرده‌ای در کنار افرادی با چشمان بسته منتشر شده بود باعث واکنش‌های گسترده‌ای شد. معاونت اجتماعی نیروی انتظامی فارس با وجود انتشار تصاویر در تکذیبیه‌ای اعلام کرد: «خبر پخش‌شده در فضای مجازی مبنی بر به نمایش گذاشتن اتباع خارجی در این استان، دروغ است.» و در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام کرد نرده‌هایی را در اطراف مجرمینی که جرم‌های مختلف داشتند قرار داده بودیم، اما بعضی افراد در شبکه‌های اجتماعی نوشتند این افراد را در قفس گذاشته‌اند، این کذب است. اما قبل از انتشار این تکذیبیه، کاربران شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های مختلف سیاسی و فرهنگی واکنش‌هایی به این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی داشتند. از جمله این افراد محمود صادقی نماینده تهران در مجلس بود که در توئیتر خود با انتشار تصاویر خبرساز این نمایشگاه نوشت: «اگر این تصاویر (نمایش مهاجران افغان به عنوان مکشوفات کلانتری‌های شیراز) صحت داشته باشد، جداً مایه شرمساری است.»

شهاب حسینی جایزه جشنواره جهانی فیلم آمریکا را گرفت
موفقیت شهاب حسینی در هنر بازیگری بازهم نام او را بر سر زبان‌ها انداخته است. این‌بار او در جشنواره جهانی فیلم آمریکا برای بازی در فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده جایزه بازیگری را از رقبا ربوده است و برای کارگردانی فیلم «ساکن طبقه وسط» نیز جایزه بخش فیلم‌اولی‌ها را در دست گرفته است. این اتفاق عجیبی است که یک هنرمند برای دو فیلم و یکی را برای بازیگری و دیگری را برای کارگردانی جایزه بگیرد. چنین اتفاقاتی بسیار نادر است. جشنواره بین‌المللی «ACTION ON FILM» دوره دوازدهم خود را سپری می‌کند و همچنان زمان مانده است تا هنرمندان طراز اول سینما پا به این رقابت‌ها بگذارند. همچنان مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور آمریکا مربوط به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار)، جایزه گلدن‌گلوب و جشنواره فیلم مستقل ساندنس است. شهاب حسینی در جشنواره فیلم کن هم توانست برای اولین بار نخل طلای این مراسم مهم سینمایی را به کشور ایران بیاورد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها