شناسه خبر : 1023 لینک کوتاه

حال مردم ایران خوب نیست

دومین اسکار برای ایران

کارگردان بلندآوازه ایرانی که پیش از این برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان ۲۰۱۲ را کسب کرده بود، امسال برای فیلم «فروشنده» همین جایزه را کسب کرد، اما این بار برخلاف نوبت پیش، اصغر فرهادی در مراسم اسکار حاضر نشد.

اصغر فرهادی برای دومین بار موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار 2017 شد. کارگردان بلندآوازه ایرانی که پیش از این برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان ۲۰۱۲ را کسب کرده بود، امسال برای فیلم «فروشنده» همین جایزه را کسب کرد، اما این بار برخلاف نوبت پیش، اصغر فرهادی در مراسم اسکار حاضر نشد. او در اعتراض به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر منع ورود مهاجران ایران و شش کشور دیگر به آمریکا، از حضور در مراسم اسکار صرف‌نظر کرد. در مراسم اهدای جوایز اسکار 2017 انوشه انصاری و فیروز نادری، دو ایرانی مقیم آمریکا، به نمایندگی از کارگردان هموطن‌شان برای دریافت جایزه اسکار بالای سن رفتند. شرلی مک لین برگزیده شدن فیلم فرهادی را اعلام کرد و سپس انوشه انصاری جایزه اسکار را از دست شارلیز ترون، بازیگر هالیوود، گرفت و متن پیام فرهادی را خواند. فرهادی در بخشی از این پیام نوشته بود: «متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود؛ ترسی که توجیهی است دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند. سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی را که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است بشکنند و زمینه همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی است که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.» موفقیت اصغر فرهادی در دریافت دومین اسکار و غیاب او در مراسم اسکار در رسانه‌ها انعکاسی گسترده داشت. با انتشار اخبار این موفقیت، موجی از پیام‌های تبریک از سوی چهره‌های مختلف هنری و سیاسی به این کارگردان شروع شد. ابراهیم گلستان و علی نصیریان از جمله هنرمندان پیشکسوتی هستند که به فرهادی تبریک گفتند. اسحاق جهانگیری، معصومه ابتکار، محمدجواد ظریف، رضا صالحی‌امیری، شهیندخت مولاوردی، احمد مسجدجامعی و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز موفقیت فرهادی را تبریک گفتند.

پیام فرهادی به ترامپ
انتخاب انوشه انصاری و فیروز نادری به عنوان نمایندگان فرهادی در اسکار نیز مورد توجه واقع شد. انوشه انصاری که در سال‌های اخیر نامش به عنوان اولین زن گردشگر فضایی در رسانه‌های داخلی مطرح ‌شده، کارآفرین برتر و فضانوردی است که در مشهد به دنیا آمده و در آغاز جوانی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده است. فیروز نادری نیز دانشمندی ایرانی است که مدیریت بخش «اکتشافات منظومه شمسی» اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا)، نزدیک به چهار دهه همکاری مستمر با ناسا و دریافت عالی‌ترین نشان علمی این سازمان را در کارنامه دارد. او نیز در ایران و در شهر شیراز به دنیا آمده و در جوانی به آمریکا مهاجرت کرده است. صادق زیباکلام در سرمقاله روزنامه «آفتاب یزد» این انتخاب اصغر فرهادی را ستود: «ایشان دو چهره و دو شخصیتی را که برای ایران در آمریکا اعتبار اجتماعی هستند از سوی خودش وکیل کرد تا اسکار را دریافت کنند. در حقیقت آقای فرهادی پیام دیگری هم به ترامپ و دولت او داد. پیامی با این مضمون که شما جلوی ملت، فرهنگ و تمدنی را گرفتید و نمی‌خواهید بگذارید وارد آمریکا شوند که نه‌تنها برای ایران بلکه برای آمریکا هم می‌توانند افتخارآفرین باشند. انوشه انصاری و فیروز نادری استثنا نیستند. از این افراد در ایران، فرانسه، کانادا و آمریکا بسیارند. آقای فرهادی با انتخاب این دو نفر تلاش داشت بالا بودن فرهنگ و تمدن ایرانی را به رخ ترامپ و ناسیونالیست‌ها و نژادپرست‌های آمریکایی بکشاند.»
البته اعتراض به سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ منحصر به اصغر فرهادی نبود. دیگر هنرمندان هالیوود نیز این مراسم را با اعتراض‌ها و انتقادهای شدید از سیاست‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا همراه کردند. در هشتاد و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار که یکشنبه ۲۶ فوریه در لس‌آنجلس برگزار شد، از عباس کیارستمی، کارگردان فقید ایرانی، نیز در بخش یادبود درگذشتگان یاد شد.

گریه حلال و خنده حرام؟
هفته گذشته نخستین مجمع ملی سلامت با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار شد. روزنامه شهروند در گزارشی از این مجمع نوشت: «قدم‌های کُندش به پشت میکروفون که رسید، بغضش ترکید: «من آلزایمر دارم.» مرد چندان سالخورده نبود، اما مغزش به زوال می‌رفت. زنی، دستش را گرفته بود و این بار بغض هر دو ترکید: «جدی بگیرید، آلزایمر در کمین است.» او همسر و مراقبش بود. آنها درست قبل از کودکی که مبتلا به ناهنجاری مادرزادی بود، روی سن رفتند. کودکی که از آرزویش گفت: «می‌خواستم خلبان شوم، حالا ولی می‌خواهم دکتر شوم، تا به بیمارانی مثل خودم کمک کنم.» آنها میهمانان نخستین مجمع ملی سلامت بودند، آنها و حدود ۱۰، ۱۲ بیمار دیگر مبتلا به ام‌اس، سرطان، اوتیسم، دیالیزی و... هر کدام از بیماران چندجمله‌ای گفتند و جمعی که چهره رئیس‌جمهوری، وزیر بهداشت، وزیر کشور، وزیر کشاورزی و تعداد زیادی از استانداران و مدیران حوزه سلامت در آن دیده شد، را متاثر کردند. حسن روحانی، رئیس مجمع ملی سلامت، بالای سن که رفت، دستی به سر و روی بیماران کشید و در کنار دو وزیر بهداشت و کشور، شانه‌به‌شانه‌شان، عکس یادگاری گرفت.» بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنرانی‌اش در این مجمع اظهار کرد: «ورزش یکی از اساسی‌ترین اقدامات در سلامت زندگی است و اگر امروز ورزش در ذهن مردم جدی گرفته نمی‌شود، به دلیل آن است که بی‌ارزش‌ترین ساعات در مدارس به ورزش اختصاص دارد و این در حالی است که باید اهمیت ورزش از مدارس مطرح شود، چرا که زمانی که ورزش بی‌ارزش شود، مشکلات و بیماری‌های فراوان در سنین میانسالی و کهنسالی حادث می‌شود. در دوران طلبگی در حوزه اگر کسی در حجره خود نرمش می‌کرد، می‌گفتند تقوای او کم شده و رو به دنیا آورده است.» روحانی همچنین بر اهمیت نشاط و شادی در جامعه تاکید کرد و گفت: «برخی همین که ذره‌ای نشاط در بین مردم به وجود می‌آید، می‌گویند اشکال دارد. چطور گریه کردن به هر مقدار که باشد، حلال است اما خندیدن و نشاط، حرام؟» او با تاکید بر اینکه باید فرزندان خود را از ابتدا در خانواده با سبک صحیح زندگی آموزش دهیم، گفت: «در زمینه سلامت جامعه همه سهیم هستند و باید اقدامات لازم را در حوزه فعالیت خود انجام دهند. همه باید دست به دست دهیم. سمن‌ها، خیرین، سرمایه‌گذاران داخلی و اگر کسی ناراحت نشود، سرمایه‌گذار خارجی باید به میدان آمده و نیازمندی‌های لازم در بخش سلامت را تامین کنند.»

حال مردم ایران خوب نیست
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیز در این مجمع با اشاره به برخی آمارهای حوزه سلامت، اعلام کرد که حال شاخص‌های سلامت مردم ایران خوب نیست و بیماری‌های غیرواگیر مشکل اصلی سلامت ایرانیان و عامل بیش از 80 درصد مرگ ایرانیان است. وزیر بهداشت سپس از مصرف سیگار در بین 24 درصد از مردان این سرزمین سخن گفت و هشدار داد که حدود 20 درصد زنان و 15 درصد مردان ایران چاق هستند و حدود 50 درصد مردم اضافه‌وزن دارند. او همچنین درباره شیوع فشارخون در بین 28 درصد مردم و مصرف سه برابر نمک در بین ایرانیان که عامل مهم فشارخون و بیماری‌های قلبی است، هشدار داد. به گفته قاضی‌زاده‌هاشمی، بر اساس اطلاعات اطلس ملی بیماری‌های ایران، 14 درصد مردان و 11 درصد زنان فست‌فود می‌خورند.

فروریختن ساختمان هفت‌طبقه
هفته گذشته یک ساختمان هفت‌طبقه نوساز در محله مرتضی‌گرد (جنوب غرب تهران - اتوبان آزادگان) دچار آتش‌سوزی شد. انفجار قوطی‌های رنگ و مواد شیمیایی در جریان این آتش‌سوزی باعث تخریب و فروریختن این ساختمان شد. در این حادثه هفت نفر مصدوم شدند. خبرگزاری‌ها به نقل از جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، نوشتند این حادثه که خارج از حوزه استحفاظی آتش‌نشانی تهران رخ داد، ساعت 41 دقیقه بامداد روز دهم اسفندماه به آتش‌نشانی اعلام شده و ماموران شش ایستگاه آتش‌نشانی تهران به محل حادثه اعزام شدند. با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد یک ساختمان هفت‌طبقه که مراحل پایانی ساخت را طی می‌کرد دچار حریق، انفجار و ریزش شده است، در طبقه اول این ساختمان چهار باب مغازه وجود داشت که به انبار نگهداری تینر، مواد قابل اشتعال و رنگ تبدیل شده بود. همین مواد به حریق دامن زدند و انفجار قوطی‌های اسپری رنگ با تخریب ساختمان همراه شد. در این حادثه علاوه بر تخریب ساختمان هفت‌طبقه، به چند دستگاه خودرو و ساختمان‌های مجاور ساختمان تخریب‌شده آسیب رسید. آهن‌آلات و آوار ساختمان تخریب‌شده بر روی ساختمان‌های مجاور ریخته بود و تعدادی از ساکنان ساختمان‌های دیگر در منازل خود محبوس شده بودند. آتش‌نشانان به سرعت عملیات امداد را آغاز کردند. درنهایت به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، در این حادثه هفت نفر دچار مصدومیت شدند و خوشبختانه در هنگام ریزش ساختمان، کسی داخل آن نبود و آتش‌نشانان توانستند پس از حصول اطمینان از اینکه شخصی زیر آوار نیست در ساعت 6:08 صبح به عملیات خود پایان دهند، اما آتش‌نشانان یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی برای برش آهن‌آلات در محل باقی ماندند.

40 روز پس از فاجعه پلاسکو
حادثه مرتضی‌گرد خوشبختانه قربانی جانی نداشته، اما خاطره دردناک حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو را در ذهن زنده می‌کند؛ حادثه‌ای که بر اساس آمارهای رسمی، جان 16 آتش‌نشان و شش شهروند حاضر در محل حادثه را گرفت. هفته گذشته چهلمین روز این حادثه فرارسید و رسانه‌ها به این بهانه از وضعیت پلاسکو و کسبه آن سراغ گرفتند. روزنامه «شهروند» در گزارشی نوشت: تعدادی از کسبه پلاسکو، به پاساژ کویتی‌ها آمده‌اند و مغازه اجاره کرده‌اند. یکی از آنها «محمد حیدری» است؛ جوانی که روز حادثه، آتش گرفتن ساختمان را به چشم دید: «ما یک ماه پاساژ نور رفتیم، حتی ویترین هم زدیم، اما مشغول نشدیم، کسبه خیلی اعتراض دارند، آنجا جای خوبی نیست، دالان زیاد دارد، پیشنهاد آنجا را اصناف داد، کسبه می‌خواستند در همین منطقه مشغول به کار شوند... مغازه ما تخریب نشد، تا یک هفته پیش هم رفتیم و کل وسایل‌مان را برداشتیم، همان‌ها را به اینجا منتقل کردیم، مغازه ما در پلاسکو دوطبقه است، اما اجازه فعالیت نمی‌دهند، می‌خواهند تخریبش کنند... خیلی از کسبه پلاسکو هنوز بیکار هستند: ریزش ساختمان روحیه‌مان را خراب کرد، نه کاسبی داریم نه حال خوب. کلاً امسال سال خوبی برای کاسبی نبود، بچه‌ها منتظر بهمن‌ماه بودند تا جبران خسارت کنند، اما این اتفاق افتاد. الان خیلی‌ها چک برگشتی دارند. درگیرند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها