شناسه خبر : 22266 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند

درگیری لفظی کم‌سابقه در پارلمان اروپا

پس از اینکه تنها چندین نماینده برای بحث در جلسه پارلمان اروپا حاضر شدند، رئیس بدنه اجرایی اتحادیه اروپا، این پارلمان را مضحک خواند. البته خشم جان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی بدون جواب نماند و آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اروپا در پاسخ به اظهارات او اعلام کرد ما مضحک نیستیم

پس از اینکه تنها چندین نماینده برای بحث در جلسه پارلمان اروپا حاضر شدند، رئیس بدنه اجرایی اتحادیه اروپا، این پارلمان را مضحک خواند. البته خشم جان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی بدون جواب نماند و آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اروپا در پاسخ به اظهارات او اعلام کرد ما مضحک نیستیم. در جلسه پارلمان اروپا که به منظور ارزیابی ریاست شش‌ماهه مالت بر اتحادیه اروپا در استراسبورگ تشکیل شد، ردیف‌های خالی از نمایندگان در سخنرانی نخست‌وزیر مالت به وضوح به چشم می‌خورد. یونکر نمایندگان پارلمان را به این موضوع متهم کرد که برای کشورهای کوچک احترامی قائل نیستند. او افزود اگر آنگلا مرکل یا امانوئل ماکرون در پارلمان حضور داشتند، مجلس مملو از نمایندگان بود. کشور مالت به عنوان کوچک‌ترین عضو اتحادیه اروپا حدود 420 هزار نفر جمعیت دارد. رئیس کمیسیون اروپایی گفت: «من می‌خواستم به تمامی افرادی که امروز صبح در این جلسه حضور پیدا کردند خوشامد بگویم ولی واقعیت این است که تنها 30 عضو از نمایندگان پارلمان در این بحث حضور داشتند و این نشان می‌دهد که پارلمان اروپا اصلاً جدی نیست.» تاجانی با قطع سخنان یونکر از او خواست تا محترمانه‌تر رفتار کند و اعلام کرد: «شما می‌توانید از پارلمان اروپا انتقاد کنید ولی حقیقت این است که کمیسیون اروپا پارلمان را کنترل نمی‌کند بلکه این پارلمان است که کنترل کمیسیون اروپایی را در اختیار دارد.»‌ یونکر در پاسخ به اظهارات تاجانی گفت، اعضای کمی در پارلمان برای کنترل کمیسیون وجود دارند این پارلمان مضحک است و من دیگر در چنین نشست‌هایی شرکت نخواهم کرد. درگیری میان این دو رئیس، یکی از کم‌سابقه‌ترین مشاجرات لفظی اتحادیه اروپا در تاریخ این اتحادیه بوده است. یونکر که خود اهل کشور کوچک لوکزامبورگ است، با بیان این مطلب از ارائه گزارش خود به مناسبت پایان ریاست کشور مالت بر شورای اروپا صرف‌نظر کرد. این در حالی است که تاجانی ایتالیایی پس از استعفای شولز، به‌تازگی به عنوان رئیس پارلمان اروپایی انتخاب شده است. شولز برای شرکت در انتخابات آلمان از سمت خود استعفا داده بود.

 در جریان این مشاجره، جوزف موسکات، نخست‌وزیر مالت با حالتی مضطرب لبخند می‌زد و فیلیپ لمبرت، از نمایندگان حزب سبز به تشویق یونکر پرداخت. کشورهای واقع در مرزهای جنوبی اروپا برخی از دولت‌های شمالی و مرکزی را به دلیل اقدام ناکافی در تقبل هزینه مدیریت مهاجران و پناهجویان سرزنش می‌کنند. چندی پیش موسکات اعلام کرده بود اگر نگاهی به سوابق خود بیندازیم از عدم همبستگی خود در برخی مسائل اتحادیه اروپا شرمنده می‌شویم. بسیاری از مردم چاره کار خود را اتحادیه اروپا می‌دانند و این در حالی است که اروپا در خصوص حل بحران مهاجرت ناکام بوده است. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها