شناسه خبر : 21492 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سایه سنگین فرگزیت بر سر انتخابات فرانسه

دوئل پاریسی

در حالی که انتخابات روز فرانسه یکشنبه برگزار می‌شود، دو نامزد رقیب در آخرین فرصت‌های خود به دنبال افزایش رای و محبوبیت خود هستند. در این میان امانوئل ماکرون نامزد پیشتاز مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، اتحادیه اروپا باید اصلاحاتی را در ساختار و سیاست‌های خود انجام دهد در غیر این صورت ممکن است فرانسه نیز از اتحادیه اروپا خارج شود.

دوئل پاریسی

در حالی که انتخابات روز فرانسه یکشنبه برگزار می‌شود، دو نامزد رقیب در آخرین فرصت‌های خود به دنبال افزایش رای و محبوبیت خود هستند. در این میان امانوئل ماکرون نامزد پیشتاز مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد، اتحادیه اروپا باید اصلاحاتی را در ساختار و سیاست‌های خود انجام دهد در غیر این صورت ممکن است فرانسه نیز از اتحادیه اروپا خارج شود. ماکرون در مبارزات تبلیغاتی خود همواره بر ارزش‌ها و سیاست‌های اروپایی تاکید کرده و معتقد است موقعیت فرانسه در دنیا برای مردم این کشور بسیار مهم است. ماکرون در بخشی از صحبت‌های خود اعلام کرد به نظر می‌رسد مردم از وضعیت موجود و ناکارآمدی اتحادیه اروپا بسیار خشمگین هستند بنابراین من به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه باید در کنار اصلاح داخلی، پروژه‌های اروپایی و روابط با اتحادیه اروپا را نیز اصلاح کنم. او همچنین با انتقاد از ایده‌های مارین لوپن در خصوص دموکراسی اعلام کرد، تا آخرین لحظه جنگ با او را ادامه خواهد داد. ماکرون که با حزب نوپای «به پیش» وارد عرصه انتخابات شده است، در دور نخست موفق شد همراه با مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی، به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه راه پیدا کند. لوپن از ابتدا بر خروج فرانسه از اتحادیه اروپا تاکید داشته و در دوم نیز سعی دارد با تاکید بر احساسات ضد‌اروپایی، افراد بیشتری را به سمت خود بکشاند. لوپن که با وعده‌های ضد‌مهاجرتی و کنترل مرزها توانسته طرفداران زیادی پیدا کند در یکی از نطق‌های خود در پاریس با استفاده از عبارت‌هایی که قبلاً فرانسوا فیون از آنها استفاده کرده بود، خبرساز شد. یکی از مقامات حزب جبهه ملی علت استفاده لوپن از ادبیات فیون را این دانسته که مارین لوپن با این کار نشان داد که انسانی متعصب نیست. رئیس ستاد انتخاباتی خانم لوپن نیز، اتهام سرقت ادبی را مهم ندانست و گفت این نطق در واقع نوعی قدردانی از آقای فیون بوده است. 

فرانسوا فیون، نامزد ریاست‌جمهوری محافظه‌کاران، در ابتدای رقابت‌های انتخاباتی، شانس اول پیروزی به حساب می‌آمد، اما یک رسوایی مالی او محبوبیت او را به‌شدت کاهش داد. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، در انتخابات روز یکشنبه ماکرون با کسب نزدیک به 60 درصد آرا پیروز خواهد شد. با وجود این، موضوعی که بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران مخالف جبهه ملی فرانسه را نگران کرده است، احتمال تحریم گسترده بسیاری از شهروندان در دور دوم انتخابات است، اتفاقی که اگر صورت بگیرد، مارین لوپن بیشترین سود را از آن خواهد برد. شکست ژان لوک-ملانشون نماینده جناح چپ ضدلیبرال و فرانسوا فیون محافظه‌کار در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری باعث شده تا برخی از مردم معتقد باشند در دور دوم باید از میان «طاعون و وبا» یکی را انتخاب کنند. در حالی که بسیاری از احزاب سیاسی و رسانه‌های فرانسه به قدرت رسیدن لوپن را تهدیدی جدی برای آینده این کشور می‌خوانند، جبهه ملی و هوادارانش امانوئل ماکرون را صرفاً کاندیدای بانک‌ها و اقلیت ثروتمند فرانسه و اروپا می‌دانند. 

دراین پرونده بخوانید ...