شناسه خبر : 25084 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ناکامی ترامپ

نامزد مورد حمایت رئیس‌جمهور در انتخابات آلاباما شکست خورد

روی مور نامزد جنجالی مورد حمات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که متهم به تعرض جنسی بود، در مقابل رقیب دموکرات خود در ایالت آلاباما شکست خورد تا مردم این ایالت جنوبی آمریکا داگ جونز را به عنوان سناتور جدید انتخاب کنند.

ناکامی ترامپ

روی مور نامزد جنجالی مورد حمات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که متهم به تعرض جنسی بود، در مقابل رقیب دموکرات خود در ایالت آلاباما شکست خورد تا مردم این ایالت جنوبی آمریکا داگ جونز را به عنوان سناتور جدید انتخاب کنند. در پایان شمارش آرا، جونز با اختلاف 5 /1 درصد یعنی اندکی بیشتر از 20 هزار رای برنده انتخابات شد. بدین ترتیب تعداد کرسی‌های جمهوریخواهان سنا در برابر کرسی‌های دموکرات‌ها به 51 در برابر 49 کاهش یافت. داگ جونز سناتور منتخب سابقه حضور در مقام‌های قضایی از جمله دادستانی در ایالت آلاباما را دارد. وی در سال ۱۹۹۷ از سوی بیل کلینتون منصوب شد. آقای جونز در دور مقدماتی توانسته بود ۶۶ درصد آرا را در بین هم‌حزبی‌های خود کسب کند. جونز سه‌شنبه‌شب بعد از اعلام پیروزی در جمع حامیان خود در شهر بیرمنگام گفت: این روز به تاریخ پیوست. ما راه طولانی آمدیم. مردم آلاباما امشب سخن گفتند و با رای خودشان تغییر ایجاد کردند. 

در طول تاریخ، آلاباما ایالتی جمهوریخواه‌دوست بوده و سناتورهای جمهوریخواه را به کنگره می‌فرستاد اما نتیجه انتخابات اخیر، خبر بسیار خوبی برای دموکرات‌ها به حساب می‌آید. این اولین باری است که در ربع قرن اخیر یک نامزد حزب دموکرات از آلاباما به سنا راه می‌یابد. 

ترامپ در انتخابات سال گذشته با اختلافی نزدیک به 30 درصد در این ایالت پیروز شده بود. این انتخابات برای جایگزینی کرسی خالی جف سشنر، سناتور پیشین آلاباما انجام شده بود که پس از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان وزیر دادگستری راهی کاخ سفید شد. 

انتخابات آلاباما با حواشی زیادی همراه بود. برای مثال صبح روز انتخابات، روی مور سوار بر اسب راهی حوزه انتخاباتی شد. قاضی ۷۰‌ساله، حامی سرسخت اصول عقیدتی محافظه‌کاران است و از مخالفان جدی سقط جنین و ازدواج همجنس‌خواهان محسوب می‌شود. او وعده داده بود در صورت پیروزی، برای قیام در برابر سیستم به واشنگتن برود و از اصول سنتی محافظه‌کاران که به گفته او و حامیانش در خطر نابودی قرار گرفته دفاع کند. با وجود این، طرح چند اتهام آزار و اذیت جنسی علیه او، که در یک مورد از آنها آزار جنسی یک دختر نوجوان هم در میان بوده، کارزار انتخاباتی‌اش را به شدت جنجالی کرد؛ به طوری که حتی رهبران جمهوریخواه در کنگره هم خواستار انصراف او از نامزدی و انتخابات شدند. 

آقای مور همه این اتهامات را رد می‌کند و آنها را دارای انگیزه‌های سیاسی می‌داند. در همین حال، حمایت بی‌چون‌وچرای دونالد ترامپ از آقای مور، انتخابات آلاباما را یک‌بار دیگر به سنگ محکی برای بررسی موقعیت آقای ترامپ بدل کرده بود. دونالد ترامپ که در نظرسنجی‌های اخیر به عنوان نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور معاصر آمریکا در پایان نخستین سال ریاستش بر کاخ سفید معرفی شده است، چندین بار تاکید کرده مجلس سنا برای پیشبرد برنامه‌های او به کسانی چون روی مور نیاز دارد تا بتواند اکثریت شکننده جمهوریخواهان بر این مجلس را حفظ کند.  

دراین پرونده بخوانید ...