شناسه خبر : 23466 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مرگ سرزمین رویاها

اختلاف نظر در مورد آینده فرزندان مهاجران در آمریکا

مخالفان مهاجرت در آمریکا از دونالد ترامپ خواستند تا طرح «داکا» را که بر اساس آن به کسانی که در کودکی و به‌صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند حق ادامه زندگی، کار و تحصیل می‌دهد، لغو کند.

مرگ سرزمین رویاها

مخالفان مهاجرت در آمریکا از دونالد ترامپ خواستند تا طرح «داکا» را که بر اساس آن به کسانی که در کودکی و به‌صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند حق ادامه زندگی، کار و تحصیل می‌دهد، لغو کند. این درحالی است که آقای ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که این طرح متوقف خواهد شد ولی نه تا شش ماه آینده. انتظار می‌رود دادستان کل، جف سشنز طی بیانیه‌ای راه‌حلی میانه برای این مشکل ارائه دهد که هر دو طرف را راضی نگه دارد که طی آن این برنامه متوقف خواهد شد ولی با این حال شش ماه به کنگره فرصت می‌دهد تا جایگزینی مناسب برای این برنامه بیابد. طرح داکا در زمان آقای اوباما و در سال 2012 راه‌اندازی شد. گروهی از نمایندگان تندرو محافظه‌کار از ترامپ خواسته‌اند که این طرح را به سرعت متوقف سازد. آنها توقف این طرح را قدمی مثبت در راه بازگرداندن نظم و قانون می‌دانند. از سوی دیگر برخی از مخالفان این طرح با طرح آقای ترامپ موافق‌اند و معتقدند باید به کنگره زمان داده شود تا برنامه‌ای مناسب را جایگزین آن کند. 

مخالفان این طرح معتقدند مهاجران غیرقانونی با کسب مشاغل موجود در کشور، به طبقه متوسط و ضعیف جامعه آمریکا فشار وارد می‌کنند و این برنامه باعث به وجود آمدن خلأ قانونی در راه مقابله با مهاجرت غیرقانونی است. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده داده بود که به‌محض پیروزی این طرح را متوقف خواهد کرد. عدم اجرای این شعار از سوی دونالد ترامپ فشارهای زیادی را بر دولت او تحمیل کرده است. 

از طرفی دیگر این تصمیم موجی از نگرانی را در افرادی که تحت حمایت طرح دکا قرار دارند به وجود آورده است. این افراد پس از عملی شدن طرح داکا خود را به‌عنوان شهروند قانونی به دولت معرفی کرده و در حال حاضر کاملاً قابل‌ پیگرد هستند. فرماندار نیویورک که از حامیان طرح داکاست تهدید کرد در صورت توقف این طرح از دولت آقای ترامپ شکایت خواهد کرد. او در ادامه گفت این افراد تابع قانون بوده و مالیات می‌پردازند و از همه جهت آمریکایی هستند و نمی‌توان آنها را از تنها خانه‌ای که تابه‌حال در آن زندگی کرده‌اند بیرون کرد. 

دادستان واشنگتن نیز علاوه بر تهدید به شکایت از دولت ترامپ در صورت توقف این طرح از دادستان‌های دیگر ایالات نیز خواسته است حمایت خود را از این طرح اعلام کنند. دولت اوباما این طرح را پس ‌از آن اجرایی کرد که کنگره در چندین نوبت نتوانسته بود طرحی مناسب برای برخورد با کودکان مهاجران غیرقانونی بیابد و هدف از این طرح اعطای شهروندی به این افراد مشروط به عدم فعالیت غیرقانونی از سوی آنان بود. رئیس سازمان مهاجرت نیویورک با بیان اینکه امید به کنگره برای یافتن راه‌حلی مناسب برای این معضل بی‌فایده است افزود توقف این طرح می‌تواند وجهه ترامپ را پس از حمایتش از سفیدپوستان، خراب‌تر کند. ترامپ پیشتر و طی راهپیمایی خشونت‌آمیز نئونازی‌ها در ویرجینیا و حوادث پس از آن جو آرپایو کلانتر سابق آریزونا را که از نژادپرستان علنی بود مورد بخشش قرار داد. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها