شناسه خبر : 22813 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ابقای زوما

پارلمان آفریقای جنوبی به ادامه کار رئیس‌جمهور رای داد

جاکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به سختی توانست از رای‌گیری در خصوص عدم اعتماد وی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور جان سالم به در ببرد.

جاکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به سختی توانست از رای‌گیری در خصوص عدم اعتماد وی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور جان سالم به در ببرد. در این رای‌گیری که به صورت محرمانه انجام شد، 198 نماینده مجلس به نفع زوما و 177 نفر علیه او رای دادند.  جاکوب زوما، با حضور در مجلس پس از پایان رای‌گیری اعلام کرد، من آمده‌ام تا از همه شما تشکر کنم. بسیار سخت است که حزب کنگره ملی آفریقا را شکست دهید چرا‌که این حزب بزرگ و قدرتمند است. آفریقای جنوبی تحت نظارت زوما که از سال 2007 رهبری حزب کنگره ملی آفریقا (ANC) و از سال 2009 ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی را بر عهده دارد، وارد رکود عمیقی شده، رتبه اعتباری سرمایه‌گذاری خود را از دست داده و به بالاترین نرخ بیکاری 14 سال اخیر خود رسیده است. 

پیوند او با قدرت به دلیل حمایت رهبران ارشد ANC از او ادامه داشته است، رهبرانی که به دلیل مشاغل دولتی و فعالیت در کابینه حامی او هستند. نتیجه این رای‌گیری بر بازارها تاثیرگذار بوده است به طوری که راند آفریقای جنوبی در برابر دلار افتی 5 /1‌درصدی را تجربه کرد. این در حالی بود که با افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص برکناری زوما سهام بانکی با رشد چشمگیری مواجه شده بودند. به دلیل فسادهای پیاپی و تشدید مشکلات اقتصادی انتقادها از زوما در داخل حزب کنگره ملی آفریقا نیز افزایش یافته به‌طوری که منجر به کاهش محبوبیت مردمی حزب نلسون ماندلا، پرچمدار مبارزه با آپارتاید شده است. در حالی که ANC تایید کرده زوما موجب بروز اختلافاتی در این حزب شده، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی معتقد است اختلافات داخلی را حل خواهد کرد. قرار است حزب کنگره ملی آفریقا در ماه دسامبر رهبر جدید خود را انتخاب کند،‌ فردی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این حزب در سال 2019 نیز خواهد بود.  در پی بالا گرفتن رسوایی فساد مالی و سوء‌استفاده از قدرت، پارلمان آفریقای جنوبی بار دیگر تصمیم گرفت صلاحیت جاکوب زوما برای ادامه کار در پست ریاست‌جمهوری را به داوری نمایندگان پارلمان بگذارد. در جریان هشت سال ریاست‌جمهوری به پشتوانه حمایت نمایندگان حزب حاکم کنگره ملی آفریقا که در پارلمان اکثریت را در اختیار دارند، جاکوب زوما توانست از سه رای‌گیری برای رد صلاحیتش موفق بیرون آید. به باور برخی تحلیلگران گرچه با افزایش انتقادها از نحوه کشورداری زوما، حمایت حزب کنگره ملی از او کمتر شده اما نمایندگان این حزب فکر می‌کنند که برکناری وی از قدرت خطرناک است و موجب بی‌ثباتی در کشور خواهد شد. همزمان با رای‌گیری در پارلمان، در کیپ تاون، ژوهانسبورگ و پروتوریا مخالفان دولت در اعتراض به رئیس‌جمهوری به خیابان‌ها ریختند اما با اعلام نتایج رای‌گیری، حامیان حزب کنگره ملی آفریقا به جشن و پایکوبی پرداختند.  

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها