شناسه خبر : 25882 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بانکداری مرکزی با خلبان خودکار

کمبود بانکداران مرکزی در سیاست پولی

بانک‌های مرکزی در تلاش برای تثبیت بازار کار الگوی نامناسبی را مستقر می‌سازند. هفته گذشته سناتورها ریاست جرمی پاول بر فدرال‌رزرو آمریکا را تایید کردند. او ریاست نهادی را به دست می‌گیرد که هم‌اکنون سه جای خالی در میان هفت عضو هیات‌مدیره خود دارد و چهارمین جایگاه خالی نیز به زودی مشخص خواهد شد. از جولای ۲۰۱۳ کمیته ۱۲‌نفره رتبه‌بندی فدرال‌رزرو هیچ‌گاه کامل نبوده است.

بانک‌های مرکزی در تلاش برای تثبیت بازار کار الگوی نامناسبی را مستقر  می‌سازند. هفته گذشته سناتورها ریاست جرمی پاول بر فدرال‌رزرو آمریکا را تایید کردند. او ریاست نهادی را به دست می‌گیرد که هم‌اکنون سه جای خالی در میان هفت عضو هیات‌مدیره خود دارد و چهارمین جایگاه خالی نیز به زودی مشخص خواهد شد. از جولای ۲۰۱۳ کمیته ۱۲‌نفره رتبه‌بندی فدرال‌رزرو هیچ‌گاه کامل نبوده است.

تجارت- فردا- بانکداری مرکزی با خلبان خودکار

این‌گونه کمبود نیروی انسانی در سیاست پولی بیشتر از همه در نیجریه مشاهده می‌شود. در ۲۲ و ۲۳ ژانویه کمیته سیاست پولی این کشور نتوانست طبق برنامه جلسه‌ای تشکیل دهد، چون شش عضو لازم برای حد نصاب وجود نداشت. پنج نامزد هنوز در انتظار تایید سنا هستند. مجلس در انتقام از محمد البحاری رئیس‌جمهور کشور که یکی از مقامات (تزار مقابله با فساد) را به‌رغم دو بار رد‌شدن در سنا  برکنار نکرده بود تقریباً تمام انتصابات دولتی را متوقف کرده است. با وجود عدم تشکیل جلسه سیاست پولی و اطلاع‌رسانی‌های زمان‌بر متعاقب آن، بانک مرکزی یادداشت کوچکی را بر روی سایت خود قرار داد که توضیح می‌دهد بانک قصد تغییر موضع در سیاست موجود را ندارد.

طبق نظر برخی اقتصاددانان این کار دقیقاً همان چیزی است که یک سیاست پولی باید انجام دهد. به عنوان مثال میلتون فریدمن عقیده داشت که رایانه‌ای باید جایگزین فدرال‌رزرو شود تا عرضه پول را با یک سرعت یکنواخت افزایش دهد. دیگر اقتصاددانان نیز قواعد کامل‌تر اما به همان اندازه مکانیکی ارائه کردند. طبق استدلال این گروه، انتصاب چند زن یا مرد صاحب‌نظر برای تنظیم عرضه پول طبق اختیار و تصمیم آنها بیشتر از آنچه ارزش داشته باشد دردسر به همراه دارد. به عقیده آنها بهترین بانکداران مرکزی با تمام فضیلت‌ها و تجربیاتشان به همان اندازه دستگاه‌ها کسل‌کننده‌اند. متاسفانه بانکداری مرکزی در نیجریه از این حد نیز فراتر رفته است. اگرچه رشد اقتصادی بازگشته و بورس رو به شکوفایی گذاشته است، کشور هنوز از رکود- تورم رنج می‌برد. این بدان معناست که همان بهبود اندک تحت تاثیر افزایش شدید قیمت‌ها قرار دارد. سیاستگذاران پرهیجان معمولاً در چنین شرایطی با عجله نرخ‌های بهره را پایین می‌آورند بدون آنکه تورم را کنترل کرده باشند. طرفداران نظریه فریدمن شاید ترجیح بدهند کمیته تنظیم نرخ نیجریه تا مدت‌ها به حد نصاب نرسد. بانک مرکزی در یادداشت خود خاطرنشان می‌کند که از بهبود شرایط مالی خوشحال است و وعده می‌دهد که فعالیت‌های آینده‌نگرانه را ادامه دهد. اگر رایانه جایگزین بانک مرکزی شود مشکل آن خواهد بود که رایانه نمی‌تواند در گفتار و رفتار تناقض داشته باشد.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...